۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۸۴۵۱ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۳ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

سلطه آمریکا بر نظام پرداخت بین المللی دسترسی این کشور به داده های مالی سوئیفت را فراهم نموده که منبع ارزشمندی برای نظارت و مقابله با فعالیت کشورها است. خوان زاراته معاون سابق وزارت خزانه داری آمریکا این شیوه از جنگ مالی را جنگ پنهان می‌نامد که مهمترین دکترین امنیت ملی آمریکا برای مقابله با مخالفان است.

به گزارش مسیر اقتصاد نظام پرداخت های بین المللی که تحت سلطه آمریکا قرار دارد از دو بخش عمده سیستم معاملات دلاری و سیستم سوئیفت تشکیل شده است. آمریکا در جنگ مالی علیه مخالفان خود، از این دو سیستم به عنوان ابزاری برای اعمال تحریم های مالی علیه کشورها استفاده می کند.

داده های مالی بین المللی منبع ارزشمند رصد فعالیت کشورها

آمریکا در کنار تحریم های پولی و بانکی، از داده های مالی ذخیره شده کشورها در سیستم سوئیفت و داده های رد و بدل شده از سیستم دلاری برای رصد فعالیت کشورها نیز بهره می برد. این داده ها منبع ارزشمندی جهت پی بردن به مسیر تراکنش ها و پشت پرده روابط مالی میان کشورهای جهان است.

تا مدت ها بحث دسترسی و جاسوسی آمریکا بر داده های مالی سوئیفت و سایر سیستم های دلاری مخفی بود تا اینکه در سال ۲۰۰۷ این مسأله توسط رسانه ها افشا شد. بعد از این افشاگری، اظهارات ادوارد اسنودن کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا نیز جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا بر شبکه های مالی سراسر جهان را تأیید کرد.

اطلاعات گسترده کاربران سوئیفت تحت نظارت آژانس امنیت ملی آمریکا

در اظهارات اسنودن به طور خاص به نظارت آمریکا بر معاملات انجام شده در شبکه سوئیفت و ویزا کارت اشاره شده است. آژانس امنیت ملی آمریکا از طریق رصد داده های مالی این شبکه ها به دنبال نظارت بر روابط مالی کشورهای اروپایی، آفریقایی و خاورمیانه بوده است.

کارشناسان آژانس امنیت ملی آمریکا نیز بعدها بیان می کنند که دلیل قرارگیری آژانس امنیت ملی در اولویت رصد داده های مالی در راستای رصد اطلاعات مخفی افراد و شهروندان این کشورها و شناسایی دشمنان بالفعل و بالقوه آمریکا است.

ادوارد اسنودن می گوید: «بر این اساس که دنبال کردن جریانات پولی یک روش مفید برای شناسایی سازماندهی های افراد برای انجام هر نوع فعالیتی است، بنابراین انتظار می رود که یک سازمان جاسوسی برای نظارت بر افراد، معاملات مالی را تحت نظر قرار دهد. بانک اطلاعاتی ردیابی داده های مالی آژانس امنیت ملی آمریکا، اطلاعات گسترده هزاران کاربر سیستم سوئیفت که در بلژیک مستقر است را مورد بررسی قرار داده است.»

«جنگ پنهان» استراتژی جدید آمریکا جهت مقابله مالی با کشورها

ادوارد اسنودن در اهمیت بررسی اطلاعات مالی افراد گفته است «یکی از دلایل جریمه چندین میلیارد دلاری بانک HSBC این بود که سوابق اطلاعاتی مربوط به برخی معاملات را به درستی ثبت نکرده بود. سوابق اطلاعاتی که می تواند در راستای فعالیت های غیر قانونی مورد استفاده قرار گیرد.»

خوان زاراته معاون سابق خزانه داری آمریکا در کتاب معروف خود تحت عنوان جنگ خزانه داری در رابطه با اهمیت استفاده از داده های مالی در جنگ اقتصادی آمریکا می گوید: «آمریکا در دهه گذشته شیوه جدیدی از جنگ مالی را اتخاذ کرده است که کارآیی، دسترسی و اثرگذاری آن بی سابقه است.»

زاراته این شیوه از جنگ را جنگ پنهان می نامد و ادامه می دهد که «این نوع از جنگ اغلب توسط کشورها دست کم گرفته شده است یا درک نشده است. اما این بحث دیگر برای آمریکا مسأله محرمانه ای نیست و جزء یکی از مهمترین موارد دکترین امنیت ملی آمریکا قلمداد می شود.»

زاراته اشاره می کند که در یک سری از مبارزات مالی علیه ایران، کره شمالی، عراق، سوریه و غیره، آمریکا موفق می شود آن ها را تحت فشار و انزوا قرار دهد. این فشارها فقط به تحریم های تجاری قدیمی محدود نمی شود و استراتژی های مالی جدید نیز در آن ها مورد استفاده قرار می گیرند.

منابع:

فوربز yon.ir/oITno

اور درایو yon.ir/WnqIg

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.