۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۹۹۰۰ ۲۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴ دسته: انرژی کارشناس: علی بختیاری
۳

کولرهای آبی از مهم­ترین وسایل سرمایشی موجود در منازل هستند. باتوجه به وجود حدود ۱۶ میلیون کولر آبی در کشور و کاهش ۲۰۰ واتی توان مصرفی هر کولر با ارتقای رده انرژی از F به A، حداقل ۳۲۰۰ مگاوات از ظرفیت شبکه کاسته خواهد شد. علاوه بر این از آنجا که سالانه حدود ۸۰۰ هزار دستگاه کولر آبی به کشور اضافه می­شود، با کاهش ۲۰۰ واتی توان مصرفی هر کولر، کشور سالانه از ساخت یک نیروگاه ۱۶۰ مگاواتی در آینده بی نیاز می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد توسعه تجهیزات سرمایشی از بخش­‌های مهم و مغفول برای کاهش مصرف اوج بار است. اصلی‌ترین بخش‌های مصرف­‌کننده تجهیزات سرمایشی، بخش­های خانگی، عمومی و تجاری هستند [۱].

نتایج مرکز آمار در سال ۹۴ نشان می‌­دهد که در حدود ۶۲.۵ درصد مشترکین از کولر آبی، ۱۹ درصد از کولرگازی و بقیه مشترکین هم غالبا از پنکه به عنوان وسایل سرمایشی در فصل تابستان استفاده می­‌کنند [۲].

همچنین در مناطق با اقلیم مرطوب و گرم مانند خوزستان، کولر آبی پاسخگوی سرمایش منازل نبوده و اکثریت مشترکین از کولرگازی به عنوان وسیله سرمایشی بهره می­‌برند.

کولر آبی بیشترین وسیله سرمایشی منازل

کولرهای آبی از مهم­ترین وسایل سرمایشی موجود در منازل هستند. با توجه به اقلیم نسبتا خشک ایران، در اغلب مناطق کشور کولرهای آبی پاسخگوی نیاز سرمایشی هستند.

طبق آمارها حدود ۶۲.۵ درصد مشترکین از کولر آبی به عنوان وسیله سرمایشی خود استفاده می­‌کنند. همچنین بنا به گزارش سازمان انرژی‌­های تجدیدپذیر و بهره­وری انرژی برق در سال ۹۰ بیش از ۱۳ میلیون کولرآبی در کشور وجود داشته و میزان تولید سالانه کولرهای آبی نیز در حدود ۸۰۰ الی ۹۰۰ هزار عدد در سال است[۳].

بدین ترتیب می­‌توان گفت که در حال حاضر حدود ۱۶ میلیون کولر آبی در کشور توسط مشترکین خانگی استفاده می‌شود (البته تعدادی از کولرهای آبی سالانه از رده خارج و اسقاط می­‌شوند که تخمین دقیقی از تعداد ان­ها در دسترس نیست).

کولرهای آبی در مقیاس و ابعاد مختلفی تولید می­‌شوند و توان مصرفی متوسط آن­ها بین ۳۷۰ تا ۹۰۰ وات است. برخی کولرهای آبی بسیار بزرگ با توان ۱۵۰۰ واتی نیز وجود دارد که بیشتر در سرمایش سالن‌­های تولیدی استفاده می­‌شوند. به طور کلی می­‌توان گفت که متوسط توان مصرفی کولرهای آبی در  حدود ۵۰۰ وات است[۴].

مصرف انرژی کولرهای آبی

متاسفانه پس از گذشت ۵۰ سال از تولید کولرهای آبی، این کالای مهم همچنان در رده انرژی پایین قرار داشته به طوری حتی که غالب کولرهای جدید در رده انرژی F بوده و حجم تولیدات کولرهای آبی کم­‌مصرف با رده انرژی A  و B بسیار ناچیز است.

جدول زیر چند نمونه از کولرهای آبی کم‌­مصرف و مقایسه آن با محصولات موجود پرمصرف در بازار را نشان می­‌دهد:

بنابراین به طور متوسط ارتقای کولرهای پرمصرف به کم­‌مصرف فعلی در حدود ۲۰۰ وات کاهش توان به همراه خواهد داشت.

از آنجا که بسیاری از کولرهای موجود در در رده انرژی G قرار داشته و فرسوده هم شده­اند، در نتیجه ارتقای کولرهای موجود در منازل به کولرهای  با رده انرژی A بیش از ۲۰۰ وات کاهش توان در پی خواهد داشت.

بی نیازی از ساخت سالانه یک نیروگاه ۱۶۰ مگاواتی

به هرحال اگر تعداد کولرهای آبی برابر ۱۶ میلیون عدد در کشور برآورد شود و این کولرها با ارتقای رده انرژی، ۲۰۰ وات کاهش مصرف داشته باشند؛ آنگاه حداقل ۳۲۰۰ مگاوات از ظرفیت شبکه کاسته خواهد شد.

علاوه بر این از آنجا که سالانه حدود ۸۰۰ هزار دستگاه کولرآبی به کشور اضافه می­‌شود، با کاهش ۲۰۰ واتی توان مصرفی هر کولر، کشور از ساخت یک نیروگاه ۱۶۰ مگاواتی در آینده نیز بی‌­نیاز می شود.

لازم به ذکر است که مقادیر اعلام شده در رابطه با کاهش اوج بار با استناد به کولرهای کم­‌مصرف موجود در بازار محاسبه شده و به راحتی قابل دسترسی هستند. حتی برخی اخبار حاکی از تولید آزمایشگاهی کولرهایی با مصرف بسیار پایین است که نشان می‎­دهد می‌­توان با توسعه تحقیقات و پژوهش‌­های بهره­‌وری در این حوزه به نتایج بهتری دست یافت.

پینوشت:

[۱] گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی

[۲] نتايج بررسي بودجه خانوار در مناطق شهری ایران، بانک مركزي جمهوري اسلامي ايران، دایره بررسی بودجه خانوار، ۱۳۹۴

[۳] تولید کولرهای کم مصرف با رده انرژی A در ایران، مصاحبه با سیامک اردلان، ساتبا ۱۳۹۰

[۴] راهکارهای بهینه سازی مصرف برق، وزارت نیرو

  1. در این مطلب ظاهراً نویسنده محترم نکاتی را فراموش کرده اند مگر ما فقط مشکل برق داریم ؟
    در حال حاضر معضل آب که مهمتر است و ۱۶ میلیون کولر آبی را در ساعات طولانی روز در فصل کم آبی کشور میلیون ها لیتر آب تصفیه شده و آشامیدنی گران قیمت را بخار کرده و به هوا می دهند چرا برای کاهش مصرف آب در کولر های آبی راهکاری نمی دهید در ضمن استهلاک و هزینه های سالانه کولر های آبی بسیار بالاست . در صورتی که کولر های گازی انواع کم مصرفش اگر تولید و معرفی شود هم در برق و هم در آب صرفه جوئی خواهد شد.
    همچین بدلیل تغییرات اقلیمی در شهر های معتدل کشور نیز هم اکنون در تابستان کولر های آبی جوابگو نیستند .

    ۵۲
    • به نظر من حرف شما ربطی به گزارش بالا نداره
      اتفاقا گزارش بیان میکنه که باید از کولرهای کم مصرف استفاده کنیم
      که هم در مصرف برق و هم مصرف آب صرفه جویی بشه
      از سوی دیگر شما میدونید که کولرهای گازی حدود ۴ برابر کولرهای آبی برق مصرف میکنند و در این شرایط بحران و قطعی برق برای شهرهایی که هوایی گرم و خشک دارن استفاده از کولر گازی اصلا توصیه نمی شود و نهی هم می شود.

      ۱۶

  2. سلام
    اگه برای تولید برق به سمت روشهای نوین و انرژی خورشیدی بریم باتوجه به منابع خورشیدی کشور مسئله برق حل شدنیست ولی اب چی؟؟؟
    درضمن اسپلیتهای نسل جدید(۳D inverter)فوق کم مصرف هستند و با فرهنگسازی ودرست استفاده کردن از کولرهای گازی اختلاف مصرف برق اونها نسبت به کولرهای ابی خیلی ناچیز هستش
    در حال حاضر کولرهای گازی با برند مرکادو تولید داخل هستند و تکنولوژی روز دنیا

    ۱۱


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.