۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۳۴۱۸ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۰ دسته: کشاورزی
۰

ایمانی نائب رئیس بنیاد توانمندسازی گندم کاران با انتقاد از قیمت پایین خرید تضمینی گندم در سال آینده گفت: هم اکنون کارخانجات آردسازی هرکیلوگرم گندم تولید سال قبل را بین ۲۰۰۰ تا ۲۲۰۰ تومان خریداری می کنند؛ بنابراین با توجه به قیمت ۱۷۰۰ تومانی خرید تضمینی در سال آینده، انتظار می رود شاهد افزایش دلالی و رونق قاچاق گندم و آرد باشیم.

علیقلی ایمانی نائب رئیس بنیاد توانمندسازی گندم کاران در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص وضعیت قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری و وضعیت تولید این محصول اساسی توضیحات قابل توجهی ارائه داد.

این کارشناس حوزه گندم با اشاره به عدم اجرای قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی در سال های اخیر گفت: قیمت خرید تضمینی گندم بر اساس این قانون به صورت صحیح و متناسب با هزینه های تولید تعیین و اعلام نمی شود. عدم تعیین درست قیمت گندم باعث کاهش انگیزه کشاورزان نسبت به تولید این محصول در بلندمدت خواهد شد که این موضوع به ضرر امنیت غذایی کشور است.

افزایش تولید گندم در سال جاری با توجه به وضعیت مناسب بارش

ایمانی با اشاره به وضعیت تولید گندم در سال جاری گفت: خوشبختانه در سال جاری تولید این محصول با توجه به بارندگی های مناسب در وضعیت مطلوبی قرار دارد و به احتمال زیاد تولید افزایش خواهد یافت.

وی افزود: با توجه به بررسی های انجام شده در سال آینده بیش از  ۱۳.۵ میلیون تن گندم در کشور تولید خواهد شد که حداقل ۲ میلیون تن بیشتر از سال جاری است. علیرغم وضعیت مناسب تولید گندم در سال آینده اما عدم تعیین درست قیمت گندم همچنان نگرانی بزرگ کشاورزان و کارشناسان برای حفظ خودکفایی در تولید این محصول است.

افزایش احتمال قاچاق گندم به دلیل تفاوت قیمت با کشورهای منطقه

ایمانی با اشاره به وضعیت قیمت خرید تضمینی گندم در سال آینده نیز گفت: با توجه به مصوبه اخیر مجلس در حذف یارانه آرد صنف و صنعت، قیمت خرید تضمینی احتمالا به ازای هرکیلوگرم ۱۷۰۰ تومان تعیین خواهد شد. این درحالیست که قیمت این محصول اساسی در کشورهای همسایه به بیش از  ۲۵۰۰ تومان نیز می رسد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر کارخانجات آردسازی هرکیلوگرم گندم تولید سال قبل را بین ۲۰۰۰ تا ۲۲۰۰ تومان خریداری می کنند. تفاوت قیمت خرید تضمینی با قیمت بازار آزاد احتمالا باعث ورود دلالان به بازار این محصول و  قاچاق گندم و آرد خواهد شد که دولت برای جلوگیری از این موضوع باید قیمت گندم را حداقل به ۲ هزار تومان افزایش دهد.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.