۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۲۸۸۲ ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰ دسته: پول و بانک
۰

طبق اعلام بانک مرکزی، قرار است تا ۴ ماه آینده بانک‌های قوامین، انصار، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و موسسه اعتباری کوثر در بانک سپه ادغام شوند. بانک سپه در حال حاضر حدود ۸۵ هزار میلیارد تومان سپرده دارد؛ در نتیجه حجم سپرده‌های بانک جدید، معادل ۳۰۰ هزار میلیارد تومان و بیش از ۱۵ درصد کل نقدینگی کشور می شود که ظرفیت بزرگی است. این رقم قابل توجه، امکان استفاده بهینه و تبدیل کردن «بانک جدید» به الگویی در نظام بانکداری کشور را دارد. نهادهای نظامی می توانند با همکاری در تشکیل «بانک قرض الحسنه سپه» الگویی برای بانکداری اسلامی در کشور ایجاد کنند و در این زمینه پیش قدم شوند.

به گزارش مسیر اقتصاد سرانجام بانک مرکزی در یک اطلاعیه چهار بندی از ادغام بانک‌های نظامی خبر داد. در این اطلاعیه عنوان شده است که براساس مصوبات شورای پول و اعتبار و شورای‌ عالی هماهنگی اقتصادی قوا در ارتباط با ادغام بانک‌ها و موسسات اعتباری وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه، این مهم با اتخاذ تمهیدات مناسب و اطمینان‌بخش برای مشتریان، سپرده‌گذاران، سهامداران، کارکنان و سایر ذی‌نفعان مد‌نظر قرار گرفته و پس از انجام بررسی‌های کارشناسی گسترده با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط، برنامه‌ای جامع، هماهنگ و موثر در مسیر اصلاح نظام بانکی کشور و ساماندهی بازار پول تدوین شده است.

بر این اساس، با هدف متمرکز کردن توانمندی و ظرفیت‌ بانک‌های انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و موسسه اعتباری کوثر در قالب یک بانک واحد با ثبات و کارآمدتر و به‌منظور ارائه خدمات بهتر به خانواده نیروهای مسلح و عموم مردم، بانک‌ها و موسسه اعتباری یادشده در بانک سپه به‌عنوان نخستین بانک ایرانی و یکی از بانک‌های معتبر دولتی در عرصه بانکداری کشورمان ادغام می‌شوند.

بانک مرکزی در ادامه این اطلاعیه به‌ منظور اطلاع‌رسانی شفاف به جامعه و همچنین ذی‌نفعان اصلی شامل سپرده‌گذاران، سهامداران و کارکنان ۴ نکته را مطرح کرده که به قرار زیر است:

  • ارائه خدمات بانکی به تمامی مشتریان اعم از سپرده‌گذاران و تسهیلات‌گیرندگان توسط بانک‌ها و موسسه اعتباری یادشده، با مدیریت و راهبری بانک سپه طبق روال عادی قبلی به قوت خود ادامه می‌یابد و مشتریان می‌توانند خدمات مزبور را همانند گذشته در چارچوب قراردادهای سپرده‌گذاری، تسهیلاتی و سایر قراردادهای منعقده قبلی دریافت کنند.
  • به‌منظور حفظ و ایفای حقوق تمامی سهامداران بانک‌ها و موسسه اعتباری تحت ادغام و با عنایت به بررسی‌های کارشناسی همه‌جانبه و هماهنگی انجام گرفته با سازمان بورس و اوراق بهادار، چارچوب مدونی برای این مهم تنظیم شده و طبق برنامه، هر یک از بانک‌ها و موسسه اعتباری یادشده نسبت به تعیین تکلیف وضعیت سهامداران مرتبط با خود اقدام می‌کنند و به تمامی سهامداران اطمینان داده می‌شود کلیه حقوق آنها کارسازی و ایفا خواهد شد.
  • کلیه کارکنان شاغل در بانک‌ها و موسسه اعتباری موضوع این فرآیند همانند گذشته مشغول فعالیت بوده و تمامی حقوق و مزایای آنان مطابق قراردادهای منعقده قبلی برقرار است.
  • سهم اصحاب رسانه، کارشناسان، مدیران و صاحب نظران نظام بانکی در راستای تشریک مساعی جهت دستیابی به اهداف مدنظر این تکلیف مهم، نقش انکارناپذیری داشته و مددکار مسوولان و عوامل این ماموریت عظیم هستند.

در انتهای این اطلاعیه نیز عنوان شده که این فرآیند گامی مهم در راستای حفظ ثبات و سلامت نظام بانکی محسوب می‌شود که همراهی در اجرای موفق آن برای ارائه خدمات بهتر به آحاد جامعه مورد انتظار است. بانک مرکزی تاکید کرده که اخبار و اطلاعات مربوط به این طرح ملی را روابط عمومی بانک مرکزی پیگیری کنند.

۴۱۰۰ هزار شعبه به ۲۰۰۰ شعبه کاهش می یابد

در همین راستا، همتی رئیس کل بانک مرکزی در برنامه گفتگوی ویژه خبری روز شنبه گفت: تا ۴ ماه آینده بانک‌های قوامین، انصار، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و موسسه اعتباری کوثر در بانک سپه ادغام خواهند شد و این موسسات مالی و اعتباری پیش از ادغام شدن می‌توانند مجمع عمومی خود را برگزار کنند. پس از ادغام بانک‌ های نظامی تعداد شعب آنها از ۴۱۰۰ شعبه بیشتر خواهد شد و در نتیجه ۲ هزار شعبه آنها حذف می‌شود.

وی تاکید کرد: تا یک ماه آینده با هماهنگی سازمان بورس نماد بانک‌ها باز می‌شود و مجموعه ادغامی می‌تواند سهام سهامداران را خریداری کند.

همتی با اشاره به اینکه تصمیم‌گیری در مورد ادغام بانک‌های نظامی در شورای پول و اعتبار و شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا به نتیجه رسید، اظهار کرد: مدتی است تحول در نظام بانکی را دنبال می‌کنیم و یکی از اقدامات مهم ادغام این بانک‌ها بود که در شورای پول و اعتبار و ستاد اقتصادی سران قوا بحث و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که پنج بانک و یک موسسه در بانک سپه ادغام شوند.

وی ادامه داد: این تحول مهم از امروز کلید خورد و با هماهنگی‌های انجام‌شده با ستاد نیروهای مسلح و بانک‌ها به سمت انجام مطلوب پیش می‌رویم.

۲۱۵ هزار میلیارد تومان مجموع سپرده ۵ بانک نهادهای نظامی

همتی با اشاره به اطلاعیه بانک مرکزی گفت: این ۵ موسسه بانکی نزدیک به ۲۱۵ هزار میلیارد تومان سپرده دارند. سپرده‌ها نیز با سودهایی که تا کنون پرداخت می‌شد، ادامه می‌یابد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه، برنامه ریزی‌هایی در قالب مصوبات ۳۰ بندی انجام شده است، گفت: سپرده‌گذاران تا پایان قرارداد سود کنونی را دریافت می‌کنند و موسساتی که برای ادغام قطعی می‌شوند، می‌توانند آن را ادامه دهند.

همتی رقم تسهیلات این بانک‌ها را ۱۳۰ هزار میلیارد تومان و تعداد سپرده‌گذاران را ۲۴ میلیون سپرده‌گذار اعلام و اظهار کرد: این تسهیلات بر اساس قرارداد ادامه دارد و کارکنان هم بر اساس قراردادها ادامه کار می‌دهند.

او درباره سهامداران نیز گفت: تکلیف سهامداران وابسته به نیرو‌های مسلح مشخص است و ۱۳۰ هزار سهامدار جزء نیز مشکلی نخواهند داشت. از حالا تا چهار ماه بانک‌ها می‌توانند مجامع را برگزار کنند، پس از آن در بانک سپه ادغام می‌شوند.

همتی درباره مشکلات بانک‌های ادغامی بیان کرد: باید گفت بانک‌های بهتر و ضعیف‌تر در میان بانک‌های ادغامی داریم؛ ولی برای مشکلات موجود، پیش‌بینی شده که دارایی‌ها باید از سوی نیروی انتظامی و… منتقل شود که ناترازی‌ها پوشش داده شود؛ ولی در کل مردم نگران نباشند. مشکل نقدینگی این بانک‌ها در حال حاضر نیز با بانک مرکزی حل شده و از این به بعد هم مشکلی نیست؛ ولی در طول چهار ماه آینده تمام دارایی‌های اینها کارشناسی می‌شود و بعد از آن ارزش ویژه بانک‌ها مشخص می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: مردم مطمئن باشند که مشکلی وجود ندارد. تا یک ماه آینده با هماهنگی سازمان بورس نماد بانک‌ها باز می‌شود و بر اساس ارزش اسمی سهام یا ارزش زمان بسته شدن، هر کدام بیشتر باشد مجموعه ادغامی می‌تواند سهام سهامداران را خریداری کند و اگر سهامداری نیز احساس می‌کند قیمت بالاتر است می‌تواند چهار ماه صبر کند؛ ولی در حال حاضر سهامداران می‌توانند بر اساس ارزش اسمی سهام خود را بفروشند.

الگوسازی از بانکداری اسلامی با تشکیل «بانک قرض‌الحسنه سپه»

بانک سپه در حال حاضر حدود ۸۵ هزار میلیارد تومان سپرده دارد که به همراه ۲۱۵ هزار میلیارد تومان سپرده ۵ بانک نظامی که قرار است در آن ادغام شود، مجموعا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد شد. در نتیجه حجم سپرده های بانک جدید، معادل ۳۰۰ هزار میلیارد تومان و بیش از ۱۵ درصد کل نقدینگی کشور می شود.

این رقم قابل توجه، امکان استفاده بهینه و تبدیل کردن بانک جدید نهادهای نظامی به الگویی در نظام بانکداری کشور را دارد. در واقع نهادهای نظامی می توانند الگوی بانکداری اسلامی را در کشور ایجاد کنند و در این زمینه پیش قدم باشند.

در این راستا، یک مقام آگاه بانکی به مسیر اقتصاد گفت: نهادهای نظامی باید از فرصت بزرگ این ادغام استفاده کنند و تحولی در نظام بانکی کشور ایجاد نمایند. بانک مرکزی توان ایجاد این تحول را ندارد اما بانک های نظامی می توانند.

وی افزود: بی شک اصلاح نظام بانکی به سادگی و در الگوی فعلی شدنی نیست و این یک فرصت بزرگ است که نهادهای نظامی می‌توانند از آن به بهترین شکل در کمک به اقتصاد کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی استفاده کنند.

این مقام بانکی ادامه داد: بانک سپه جدید باید تبدیل به بانک قرض الحسنه شود تا از این طریق، هرگونه شبهه ربوی بودن از نظام بانکی کنار رود و حمایت از تولید و فعالیت های پر بازده نیز رونق پیدا کند.

وی در پایان گفت: مدل ادغام بانک های نهادهای نظامی در بانک سپه و تبدیل آن به بانک قرض الحسنه سپه را داریم و در صورت لزوم به نهادهای مرتبط ارائه خواهیم داد.

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.