۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۱۸۷۸ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۴ دسته: انرژی، پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

نشست «بررسی چالش های ایجاد نهاد تنظیم گر بخش انرژی» در چارچوب پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، با حضور کارشناسان و صاحب نظران این حوزه برگزار شد. در این نشست کارشناسان حاضر تنظیم گری را حلقه مفقوده بازارهای بخش انرژی همچون بازار نفت، گاز، برق و پتروشیمی دانستند و بر ضرورت ایجاد یک نهاد تنظیم گر مستقل و مقتدر تأکید کردند.

 


به گزارش مسیر اقتصاد نشست «بررسی چالش های ایجاد نهاد تنظیم گر بخش انرژی» در چارچوب پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی برگزار شد.

مهندس سیفی مدیر عامل سابق شرکت ملی صادرات گاز و عضو کمیته علمی همایش، دکتر فتحی معاون اقتصادی و توسعه رقابت مرکز ملی رقابت، مهندس داوودی نائب رئیس شورای رقابت، دکتر حیدری مدیر کل دفتر سرمایه گذاری و تنظیم مقررات آب و برق وزارت نیرو و دکتر شکوهی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعت نفت از اعضای این نشست بودند.

لزوم ایجاد یک نهاد تنظیم گر برای کل بخش انرژی کشور

در ابتدای این نشست، مهندس داوودی نائب رئیس شورای رقابت گفت: در بخش های زیادی از جمله انرژی بازار داریم ولی بازارهای کاملی نیستند و بعضا بازار انحصار طبیعی هستند. محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی بازار دارد. بازار برق در سطح تولید کننده ها بازار است ولی دولت دخالت می کند و محدوده قیمت ها را تعیین می کند. پس بازارهایی وجود دارد ولی نیاز به تنظیم گری دارد.

داوودی ادامه داد: در جایی که انحصار نباشد، کسی نباید دخالت کند. مهمترین ویژگی اقتصادی که انحصار ایجاد می کند، صرفه جویی مقیاس است.

نائب رئیس شورای رقابت  ضمن تاکید بر تسریع و تسهیل فرآیند ایجاد نهاد تنظیم گر گفت: به علت روابط نزدیک بخش نیرو با بخش نفت و گاز بهتر است برای کل انرژی یک نهاد نهاد تنظیم گر داشته باشیم.

تجربه متفاوت ایجاد نهاد تنظیم گر در کشورهای مختلف

در ادامه نشست، دکتر فتحی معاون اقتصادی و توسعه رقابت مرکز ملی رقابت گفت: انرژی جایگاه فوق العاده ای در مراحل توسعه اقتصادی کشورها دارد.

فتحی تجربه ایجاد نهاد تنظیم گر در کشورهای مختلف را متفاوت دانست و گفت: در آمریکا و کشورهای اروپایی یک نهاد تنظیم گر داریم اما در کشورهای آسیایی و برخی از کشورهای آمریکای لاتین چند نهاد تنظیم گر داریم. از نگاه مرکز ملی رقابت، وجود یک نهاد تنظیم گر بهتر است.

معاون اقتصادی و توسعه رقابت مرکز ملی رقابت ادامه داد: گاهی اوقات فکر می کنیم تنظیم گری با اقتصاد بازار تعارض دارد. در حالی که در کشورهایی که بازار دارند، نیز تنظیم گری وجود دارد.

در کشور بازار وجود ندارد

دکتر شکوهی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعت نفت در ادامه این نشست گفت: نهاد تنظیم گر در اقتصاد به مثابه کاتالیزور در علم شیمی است؛ یعنی خودش در واکنش شرکت نمی کند ولی آن را تسهیل می کند. قطعا پیش نیازهایی برای ایجاد نهاد تنظیم گر وجود دارد.

شکوهی با بیان این که در کشور، بازار و حتی بازار انحصاری نداریم، گفت: بازار انحصاری یعنی درآمد نهایی مساوی با هزینه نهایی است. آیا در بازار پتروشیمی، بنزین و برق این وضعیت را داریم؟ انحصار طبیعی هم نداریم؛ بلکه انحصار دولتی با قیمت گذاری تکلیفی وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعت نفت گفت: پیشنهاد من این است که ایجاد نهاد تنظیم گر را از بین مجتمعی پتروشیمی آغاز کنیم. نهاد تنظیم گر باید در بخش ایجاد شود و در فرابخش شکست می خورد.

نهاد تنظیم گر باید مستقل باشد

در ادامه نشست، دکتر حیدری مدیر کل دفتر سرمایه گذاری و تنظیم مقررات آب و برق وزارت نیرو گفت: تقریبا از یک دهه گذشته، اصلاح ساختاری در بخش برق در کشور اتفاق افتاد و تاکید شد که ساختار مالکیت صنعت برق باید بازنگری شود.

حیدری با بیان این که بخش تولید از ظرفیت رقابت پذیری بیشتری نسبت به شبکه برخوردار است، گفت: شبکه به انحصار طبیعی نزدیک تر است.

مدیر کل دفتر سرمایه گذاری و تنظیم مقررات آب و برق وزارت نیرو مهم ترین دغدغه خود را ایجاد نهاد تنظیم گر مستقل دانست و گفت: منظور از استقلال، استقلال مالی، حرفه ای و سازمانی است.

وی در پایان گفت: بزرگ ترین آفت نهاد تنظیم گر این است که ترکیب اعضای آن، بیش از این که به سمت تخصص برود، به سمت نمایندگی محور برود و نماینده هر صنف به نفع صنف خود بجنگد.

انتهای پیام/ پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.