۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۹۱۴۸ ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰ دسته: تنظیم گری در اقتصاد، دولت و حکمرانی کارشناس: محمد صادق پاک پرور
۰

در اتریش وظیفه اصلی تنظیم گری بازار برق و گاز طبیعی بر عهده نهاد تنظیم گر دولتی E-CONTROL است که بودجه‌ای مستقل از دولت دارد. در این کشور بازار گاز طبیعی ذیل ۳ منطقه شرق، تیرول و وارلبرگ تقسیم شده است و در هرکدام وظیفه تامین، واردات، توزیع و انتقال گاز در تقسیم کاری بین شرکت‌ها و تحت نظارت نهاد مذکور صورت می‌گیرد.

به گزارش مسیر اقتصاد بخش نفت و گاز از مهمترین‌ بخش‌ها در حوزه انرژی به شمار می‌رود. ضرورت وجود سازوکار تنظیم گری و حکمرانی کارآمد در این حوزه با هدف بیشینه کردن منافع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان یا ذی نفعان، یکی از مهمترین چالش‌ها در حوزه انرژی محسوب می‌شود. در گزارش حاضر به بررسی صنعت گاز و نظام حکمرانی حاکم بر آن در کشور اتریش پرداخته خواهد شد.

شرکت‌های اتریشی RAG و OMV تامین کنندگان اصلی گاز طبیعی اتریش

ذخایر گاز اتریش نقش مهمی در تامین امنیت حوزه انرژی این کشور ایفا می‌کند. حدود ۱۵ درصد از گاز مصرفی اتریش از طریق ذخایر این کشور و ۸۵ درصد مابقی نیز از طریق واردات تامین می‌شود. همچنین از ۸۵ درصد گاز وارداتی نیز حدود ۴۵ درصد توسط شرکت اتریشی RAG و مابقی نیز توسط دیگر شرکت اتریشی، OMV تامین می‌شود.

بازار گاز طبیعی در اتریش ذیل ۳ منطقه شرق، تیرول[۱] و وارلبرگ[۲] تامین می‌گردد. دو بازار منطقه‌ای تیرول و وارلبرگ تنها وظیقه توزیع و انتقال گاز وارداتی به این کشور را بر عهده دارد. اما بازار شرقی علاوه بر داشتن سیستم توزیع داخلی گاز در اتریش، وظیفه واردات گاز مورد نیاز این کشور را از طریق خطوط لوله از کشورهایی همچون اسلواکی، ایتالیا( با خط لوله شرکت TAG)، آلمان(خط لوله واقع در شرق اتریش)، مجارستان و کرواسی بر عهده دارد.

اپراتورهای TAG و شرکت اتصال گاز اتریش، متولیان اصلی بخش انتقال و توزیع گاز

همچنین بخشی از گاز طبیعی مورد نیاز اتریش نیز از طریق نروژ تامین می‌شود. لازم به ذکر است تمامی خطوط لوله ذکر شده از مبدا روسیه از این کشورها گذشته و به کشورهای اروپای غربی همچون فرانسه، اسپانیا و پرتغال می‌رسد. حجم گاز وارداتی روسیه به اروپا که از طریق خطوط لوله گفته وارد می‌شود بیش از ۱۰۰ میلیارد متر مکعب در سال برآورد می‌شود.

گاز طبیعی حدود ۲۰ درصد از سبد انرژی اتریش را شامل می‌شود. همانطور که گفته شد، ذخایر گاز طبیعی اتریش تقریبا ۱۵ درصد از نیازهای این کشور را پوشش می‌دهد و مابقی نیز از طریق واردات تامین می‌شود. توزیع گاز طبیعی در اتریش نیز بر عهده دو اپراتور TAG[۳] و شرکت اتصال گاز اتریش[۴] است. لازم به ذکر است این دو اپراتور دارای ساختاری کاملا مستقل بوده و دولتی محسوب نمی‌شوند. سازوکار فعالیت‌ دو اپراتور توزیع گاز طبیعی اتریش نیز همانند دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بخشنامه این اتحادیه است[۵].

نهاد تنظیم گر E-control به عنوان نهاد تنظیم گر اصلی بازار گاز 

در اتریش وظیفه اصلی تنظیم گری بازار برق و گاز طبیعی بر عهده نهاد تنظیم گر دولتی E-control است. در واقع تعیین چارچوب سازمانی مطلوب و کارآمد در بازار برق و گاز طبیعی اتریش با هدف ایجاد شرایط رقابتی در این دو بازار، از جمله اهداف این نهاد تنظیم گر محسوب می‌شود.

همچنین طبق قانون، کارشناسان و کارمندان شاغل در E-control می‌توانند به عنوان کارشناس مستقل بر روال اداری حاکم بر شرکت‌های فعال در بازار برق و گاز طبیعی اتریش نظارت کرده و به انجام امور تنظیم گرانه بپردازند.

ایجاد همکاری بین اپراتورها، پیشنهاد قوانین فنی و سازمانی به اپراتورها جهت اصلاح و بهینه سازی چارچوب‌ها، انطباق سازوکار حاکم بر شرکت‌های فعال در بازار برق و گاز طبیعی با قوانین اتحادیه اروپا و همچنین تدوین و انتشار گزارش‌هایی شامل روند قیمت برق و گاز طبیعی در بازارهای اتریش، از دیگر وظایفی است که بر عهده نهاد تنظیم گر برق و گاز این کشور گذاشته شده است.

لازم به ذکر است منابع مالی نهاد تنظیم گر E-control متمایز از بودجه دولتی است. هزینه‌های این نهاد از منابع دولتی مطابق با قوانین این کشور با هدف جلوگیری از وابستگی و نفوذ ذی نفعان دولتی به این نهاد، کاملا مجزا در نظر گرفته شده است.

پینوشت: 

[۱] Tyrol

[۲] Vorarlberg

[۳] Trans Austria Gasleitung

[۴] Gas Connect Austria

[۵] بخشنامه ۲۰۰۹/۷۳ / EC

منبع: کتاب تنظیم گری گاز طبیعی نوشته دیوید تنانت

انتهای پیام/



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.