۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۹۹۲۲ ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۶ دسته: تولید
۰

نهمین دوره همایش چشم انداز صنعت فولاد ایران، هفته گذشته با حضور صاحب نظران برگزار شد؛ کارشناسان در این همایش ۶ اقدام کلیدی را برای توسعه صنعت فولاد پیشنهاد دادند. با این حال این پیشنهادات نیازمند تکمیل است؛ به عنوان نمونه در شرایطی که تولیدکنندگان داخلی با کمبود مواد اولیه فولادی مواجه هستند، کاهش صادرات کالاهای کم فرآوری شده صنعت فولاد، اقدامی ضروری است که لازم است با استفاده از ظرفیت های بورس کالا در دستور کار قرار بگیرد.

به گزارش مسیر اقتصاد نهمین دوره همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ایران هفته گذشته برگزار شد. در این همایش اسکرودر مدیر عامل شرکت Research and Consulting Group، غریب پور معاون وزیر صمت و رئیس هیأت عامل ایمیدرو، سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت، عظیمیان مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان، نوریان مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و اکسانا گلوکو نماینده شرکت Metal Export حضور داشتند و به بحث و تبادل نظر در خصوص صنعت فولاد و معدن ایران پرداختند.

چالش ها و موانع توسعه صنعت فولاد

به گفته صاحب نظران صنعت فولاد، این صنعت با چالش های متعددی مواجه است که از جمله آن ها می توان به «چالش های تولید»، «چالش های ساختاری»، «چالش بازار» و «چالش صادرات» اشاره کرد.

در طول سال های اخیر این خطرات چهره خود را در قالب «واحدهای کوچک با مقیاس غیراقتصادی»، «پراکندگی واحدهای دور از امکانات زیربنایی مناسب»، «جایابی نامناسب و افزایش هزینه‌های زیربنایی لازم»، «بهره‌وری پایین نیروی انسانی» و «ضعف در تحقیق و توسعه و تولیدات کیفی» نمایان نموده است.

توسعه صنعت فولاد با ۶ اقدام کلیدی

در این همایش صاحب نظران صنعت فولاد ۶ اقدام کلیدی را برای برطرف شدن چالش های صنعت فولاد مطرح کردند. این پیشنهادات عبارتند از:

  1. ادغام واحدهای در دست ساخت
  2. کمک به سرمایه گذاری در احداث زیرساخت ها به خصوص ریلی
  3. افزایش راندمان و کاهش هزینه ها برای رقابت در بازار جهانی
  4. سرمایه گذاری در مجتمع های بزرگ در سواحل خلیج فارس
  5. تسهیل و روان سازی صادرات فولاد
  6. حذف مجوزهای با مقیاس کم و در نقاط نامناسب از نظر دسترسی به مواد اولیه، انرژی، آب و حمل و نقل

ظرفیت مناسب کشورهای جنوب شرقی آسیا برای صادرات فولاد

اکسانا گلوکو، نماینده شرکت Metal Expert در این همایش فولادی مطرح کرد: منطقه منا (غرب آسیا و شمال آفریقا) یکی از بازارهای مهم و مناسب برای تقاضای ورق‌های فولادی است و ایران می‌تواند حضور موثری در این بازار داشته باشد. در سال ۲۰۱۸ ایران بیش از ۵۰ درصد از نیاز ورق فولادی منطقه غرب آسیا را تامین کرده است، برای همین ایران این امکان را دارد که تا ۵۰ درصد در بازار منطقه اثرگذار باشد.

وی با بیان اینکه کشورهای جنوب شرقی آسیا یکی از جذاب ترین بازارهایی است که می توان از ظرفیت آن استفاده کرد، تصریح کرد: وضعیت کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا با یکدیگر متفاوت است. به‌عنوان مثال ساخت و ساز در ویتنام بالاتر از دیگر کشورهای آن منطقه است، درحالیکه در سال ۲۰۱۸ ساخت و ساز در کشورهایی مثل تایلند، اندونزی و مالزی با کندی پیش رفت.[۱]

صادرات فولاد خام با وجود نیاز تولیدکنندگان داخلی

پیشنهادات مطرح شده در این همایش، نیازمند اصلاح و تکمیل است. در حال حاضر بخش زیادی از تولیدات صنایعی همچون فولاد به شکل کم فرآوری شده و خام و با قیمت های ناچیز به خارج از کشور صادر می شود.

این در حالی است که تولیدکنندگان فعال در بخش های پایین دستی این محصولات، با کمبود مواد اولیه مواجه هستند. در چنین شرایطی تسهیل صادرات این محصولات کم فرآوری شده نباید به عنوان یک راهکار در دستور کار قرار بگیرد.

استفاده از ظرفیت بورس کالا در کاهش خام‌فروشی صنعت فولاد

برای رفع این مشکل و ایجاد توازن در زنجیره های تولید صنعت فولاد لازم است فرآیند فروش و صادرات محصولات کم فرآوری شده و میانی در این بخش ها شفاف گردد.

در حال حاضر بورس کالای کشور این ظرفیت را دارد که در صادرات کالاهای کم فرآوری شده و میانی صنعت فولاد به کار گرفته شود؛ تا علاوه بر ایجاد شفافیت، شرایط را برای اولویت دادن به خریداران داخلی در خرید محصولات کم فرآوری شده مهیا نماید.

عرضه صادرات کالاهای کم فرآوری شده صنعت فولاد در بورس کالا سبب می شود تا قیمت پایین این کالاها مشخص شود و روند صادرات آن کاهش یابد. همچنین این امکان وجود دارد که تولیدکننده داخلی فعال در بخش پایین دستی، به دلیل مواجه شدن با قیمت پایین این کالاها، اشتیاق بیشتری برای خرید محصولات کم فرآوری شده نشان دهد.

پینوشت:

[۱] دنیای اقتصاد؛ کدخبر: ۳۴۹۱۸۶۳

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.