۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۸۳۰۸ ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰ دسته: مالیات
۰

دکتر جلالی با اشاره به شرایط حال حاضر کشور گفت: تحریم ها و تهدیدها امکان فروش نفت برای کشور را کمتر کرده است؛ در این شرایط دولت باید برای توسعه درآمدهای خود به دنبال روش های پایدار باشد. بهترین راه توسعه درآمدهای دولت، حرکت به سمت درآمدهای پایدار مالیاتی، نه با افزایش نرخ، بلکه با گسترش پایه های مالیاتی جدید نظیر مالیات بر عایدی سرمایه است.

دکتر حمزه جلالی در گفتگو با مسیر اقتصاد سوداگری را موجب افزایش قیمت به ویژه در بازار مسکن دانست و راهکار جلوگیری از آن را مالیات بر عایدی سرمایه معرفی کرد.

اثرگذاری CGT منوط به تعیین نرخ مناسب

جلالی در مورد مالیات بر عایدی سرمایه گفت: مالیات بر عایدی سرمایه همانند مالیات بر ارزش افزوده در اکثر کشورها مرسوم است. کسانی که مسکن را خریده و پس از مدتی می فروشند، از این خرید و فروش عایداتی کسب می کنند که درآمد محسوب شده و می تواند منبع درآمد مالیاتی خوبی برای دولت باشد.

وی افزود: تجربیات کشورهای دیگر می تواند منبع اطلاعاتی مناسبی برای اجرای مالیات بر عایدی سرمایه در ایران باشد. نرخ مالیات بر عایدی سرمایه باید به گونه ای تنظیم شود که اثر مناسب خود را داشته باشد. حتی می توان پیشنهاد داد که نرخ مالیات بر عایدی سرمایه هر سال با توجه به شرایط اقتصادی تغییر کند. مطالعه تجربه کشورهای مجری مالیات بر عایدی سرمایه نشان می دهد که نرخ این مالیات از ۱۹.۶ درصد تا ۵۲ درصد متغیر است.

سوداگری موجب افزایش تورم می شود نه سرمایه گذاری مولد

این کارشناس اقتصادی در تبیین ماهیت گرانی مسکن اظهار داشت: اگر به میزانی که پس انداز صورت می گیرد، به همان میزان سرمایه گذاری مولد انجام شود، قطعا به تورم منجر نمی شود. ولی اگر هدایت منابع پس انداز به خرید و فروش و سوداگری مسکن تعلق گیرد و وارد سرمایه گذاری مولد مانند ساخت مسکن نشود، موجب ایجاد تورم می گردد.

وی افزود: این خرید و فروش ها که بدون ایجاد ارزش افزوده و تولید انجام می شود، موجی را ایجاد می کند که با افزایش شدید قیمت به خصوص در بازار مسکن که کالایی غیرمنقول است، شرایط را بحرانی می کند. کمااینکه تجربه نشان می دهد با اینکه در بازارهایی مثل سکه و ارز طی سالهایی رکود ایجاد شده است، اما بازار مسکن هیچ گاه بدون افزایش قیمت نبوده است.

عدم تاثیر منفی مالیات بر عایدی سرمایه بر تولید مسکن

حمزه جلالی با اشاره به سازوکار مالیاتی CGT گفت: مالیات بر عایدی سرمایه تاثیر منفی بر ساخت و ساز مسکن نمی گذارد. بلکه کسانی که مسکن اضافه بر نیاز خود می خرند و با قصد سوداگری به خرید و فروش می پردازند، مشمول پرداخت مالیات هستند.

وی افزود: این سوداگری معمولا در شرایطی شدت می گیرد که بازار در شرف شروع التهابات و نوسانات است. البته بازار مسکن به سبب ماهیت اساسی بودن مسکن جذابیت بیشتری برای سوداگران دارد.

درآمد مالیات بر عایدی سرمایه در شرایط فعلی به دولت کمک می‌کند

جلالی در تشریح جنبه درآمدی مالیات بر عایدی سرمایه و لزوم حرکت به سمت درآمدهای مالیاتی گفت: ما اکنون در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم و ۸۰ میلیون ایرانی تحت تاثیر این جنگ که توسط دولت های غربی به ما تحمیل شده است، قرار دارند. تحریم ها و تهدیدها علیه کشورمان وجود دارد و برای برون رفت از این وضعیت خطیر که امکان فروش نفت برای کشور کمتر شده است و به میزان ۱ یا ۱.۵ میلیون بشکه لحاظ شده است، باید به دنبال توسعه درآمدهای دولت بود.

وی افزود: بهترین راه توسعه درآمدهای دولت، حرکت به سمت درآمدهای پایدار مالیاتی نه با افزایش نرخ بلکه با گسترش پایه های مالیاتی جدید نظیر مالیات بر عایدی سرمایه است. کشور ما نیز باید به سمتی حرکت کند که کلیه هزینه های جاری خود را مانند بریتانیا و ژاپن از محل درآمدهای مالیاتی تامین کند.

تقویت پول ملی پیامد غیرمستقیم اجرای مالیات بر عایدی سرمایه

دکتر جلالی با اشاره به آثار اقتصادی مالیات بر عایدی سرمایه گفت: مالیات بر عایدی سرمایه بر روی فعالیت های غیرمولد تعریف می شود و این مالیات به رونق فعالیت های مولد منجر می شود. فعالیت های مولد، خود موجب ایجاد اشتغال، توسعه صادرات و رشد اقتصادی می گردد.

وی افزود: مهم ترین شاخصه ای که موجب تقویت پول ملی می شود، قدرت تولید است. با گسترش صادرات و رونق تولید در پی اجرای مالیات بر عایدی سرمایه و جلوگیری از فعالیت های غیرمولد نظیر خرید مسکن و نه ساخت مسکن، انتظار می رود پول ملی تقویت شود.

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.