۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۷۰۶۴ ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱ دسته: تولید، سیاست صنعتی کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

دولت بریتانیا تبدیل شدن به نوآورترین کشور جهان را هدف سیاست صنعتی خود قرار داده و برای تحقق این هدف، حمایت از کسب و کارها و صنایع مبتنی بر نوآوری و همچنین تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه را در دستور کار قرار داده است. صنایع مبتنی بر نوآوری، اکنون سهمی بیش از ۱۰۰ میلیارد پوند در اقتصاد بریتانیا دارند و دولت این کشور در تلاش است با حمایت های خود، سهم این صنایع از تولید و اشتغال را افزایش دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد وزارت کسب و کار بریتانیا در سال ۲۰۱۷ سیاست صنعتی جدید این کشور را منتشر کرد که هدف اصلی آن تبدیل این کشور به نوآورترین کشور جهان از طریق تمرکز بر برخی صنایع خاص عنوان شده بود.

با این حال به تازگی اتحادیه بازرگانی بریتانیا از دولت این کشور درخواست کرده است سیاست صنعتی جدید را طوری تدوین و اصلاح نماید که یک میلیون شغل پایدار در بخش های صنعتی و با فناوری بالا ایجاد شود.

برای این منظور «حمایت از کسب و کارها و صنایع مبتنی بر نوآوری» و «تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه» دو اقدام ویژه دولت بریتانیا در این سند سیاستی است؛ و در این راستا دولت حمایت های ویژه ای را در دستور کار قرار داده است.

لازم به ذکر است صنایع مبتنی بر نوآوری در واقع آن رشته فعالیت هایی هستند که اساس آن‌ها ایجاد و انتشار دانش و اطلاعات است. بخش های مختلف هنر، صنایع دستی، صنعت تبلیغات و حتی حوزه کشاورزی از جمله بخش هایی هستند که ذیل حوزه صنایع مبتنی بر نوآوری قرار می گیرند.

نقش ویژه صنایع مبتنی بر نوآوری در اقتصاد بریتانیا

صنایع مبتنی بر نوآوری سهم ویژه ای در اقتصاد بریتانیا دارند؛ به طوریکه در سال ۲۰۱۶ میلادی سهم این صنایع از اقتصاد بریتانیا در حدود ۹۴.۸ میلیارد پوند و در سال ۲۰۱۷ در حدود ۱۰۱.۵ میلیارد پوند بوده است.

همچنین صنایع مبتنی در نوآوری از رشد اقتصادی قابل توجهی نیز برخودار هستند به طوریکه حجم آن ها در اقتصاد بریتانیا از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷، دو برابر شده است. به این ترتیب این صنایع توانسته اند سهمی قابل توجه در مجموع رشد اقتصادی کشور بریتانیا داشته باشند.

ایجاد کسب و کارهای جدید با سرمایه گذاری ۴ میلیون پوندی در شهرهای بزرگ بریتانیا

در این سند سیاستی برنامه ریزی هایی به منظور ایجاد شغل های مبتنی بر نوآوری صورت گرفته است. یکی از اهداف این سند سیاستی سرمایه گذاری ۴ میلیون پوندی بریتانیا در شهرهای بزرگ این کشور نظیر منچستر و میدلندز غربی است تا از این طریق بتواند کسب و کارها و صنایع مبتنی بر نوآوری را ایجاد نماید. در این راستا دولت بریتانیا بودجه ای برای حمایت ویژه از صنعت بازی در نظر گرفته است.

در این باره ویلیامز مدیر اجرایی دانشکده فناوری های داخلی دانشگاه دانلی بریتانیا می گوید: با حمایت های دولت در زمینه ایجاد صنایع مبتنی بر نوآوری در شهر میدلندز، دانشکده فناوری های داخلی افتخار این را داشته است تا استعدادهای فراوانی را در بخش های فیلم، مد، بازی و صنایع دستی پرورش دهد.

همچنین با اقدامات دولت، شهر منچستر به محلی برای کسب و کارها و صنایع مبتنی بر نوآوری تبدیل شده است. به طوریکه هم اکنون در منچستر بیش از ۹ هزار فرصت شغلی در این صنایع ایجاد شده است. سرمایه گذاری دولت در صنایع مبتنی بر نوآوری موجب شده تا برای بیش از ۸۲ هزار نیروی کار اشتغال ایجاد شود.

سرمایه گذاری ۲۰ میلیون پوندی بریتانیا برای تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه

طبق اهداف این سند سیاستی دولت بریتانیا ملزم شده است تا به منظور شناسایی استعداد دانش آموزان و افزایش نوآوری آن ها، ۲۰ میلیون پوند سرمایه گذاری کند. دولت این کشور معتقد است که سرمایه گذاری در این بخش موجب می شود تا در آینده نه چندان دور، شغل های نوآورانه در بریتانیا گسترش یابند و بریتانیا از این طریق تبدیل به نوآور ترین کشور جهان شود.

طبق برنامه ریزی های صورت گرفته فعالین بخش صنعت ملزم شده اند تا به منظور افزایش آگاهی، ارتباط خود با مدارس و دانشگاه ها را تقویت نمایند. این اقدام در راستای آشنایی دانش آموزان و دانشجویان با فرصت های شغلی صورت می گیرد.

در این راستا فعالین صنعتی بایستی تا سال ۲۰۲۰، بیش از ۱۶۰ هزار دانش آموز را با فرصت های اشتغال در بخش صنعت آشنا نمایند. این ابتکار عمل که تحت عنوان «کارآموزی» از آن یاد می شود، توانسته هر ساله بسیاری از جوانان را جذب شرکت های مختلف نظیر استدیوهای فیلم سازی، موزه ها و شرکت های مبتنی بر نوآوری همچون گوگل نماید.

افزایش سهم صنایع نوآوری محور در بریتانیا به بیش از ۱۰۰ میلیارد پوند

مارگوت جیمز وزیر صنایع بریتانیا با بیان اینکه صنایع مبتنی بر نوآوری در جهان رو به گسترش هستند، تصریح کرد: با اجرایی شدن سند سیاست صنعتی بریتانیا، این کشور در آینده ای نه چندان دور به نوآورترین کشور جهان تبدیل خواهد شد.

جیمز گفت: طبق برآوردهای انجام شده صنایع مبتنی بر نوآوری هم اکنون سهمی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد پوند در اقتصاد بریتانیا دارند. لذا وزارت صنایع قصد دارد با سرمایه گذاری های ویژه در شهرهای بزرگ بریتانیا و همچنین تقویت ارتباط صنعت و موسسه های آموزشی، گام مؤثری در جهت تقویت این صنایع بردارد.

منبع: سایت گاورنمنت یو کی yon.ir/VGLVb

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.