۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۶۵۹۲ ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۶ دسته: انرژی
۰

مطالعات صورت گرفته نشان از چشم انداز مثبت صنعت پالایش و فرآوری نفت خام در سال های آتی دارد و به همین دلیل، در سال های اخیر کشورهای خلیج فارس به طور گسترده در این صنعت سرمایه گذاری نموده اند. افزایش رشد اقتصادی، توسعه صنعتی، ایجاد اشتغال، کاهش وابستگی به صادرات نفت خام و گسترش نفوذ حاکمیتی از دلایلی است که کشورها با در نظر گرفتن آن ها به سمت ایجاد و توسعه پالایشگاه ها حرکت کرده اند.

به گزارش مسیر اقتصاد طبق یافته های یک مطالعه جدید که توسط Global Market Insights انجام شده است، حرکت کشورها به سمت فرآورش نفت خام سرعت بیشتری گرفته است و پیش بینی می شود که در سال ۲۰۲۴ میزان پالایش نفت در سطح جهان به ۷ تریلیون دلار برسد.

مقررات جهانی در جهت حرکت به سمت پالایش نفت خام

بر این اساس، بالارفتن میزان تقاضای روزانه برای محصولات فرآورده های نفتی سبک در کنار اعمال مقررات انتشار گازهای گلخانه ای و آلاینده، نقش مهمی در افزایش سهم بازار پالایش نفت خواهد داشت.

از طرفی مقررات نظارتی MARPOL در اروپا مقدار گوگرد در سوخت های دریایی را به حداکثر ۱۰-۱۰ درصد وزنی محدود می کند و از طرف دیگر سرمایه گذاری های مطمئن در بخش صنعتی با پیش بینی درآمد قابل توجه در مناطق در حال توسعه، از عوامل موثر بر افزایش فرآورش نفت خام است.

کاهش ظرفیت برای تولید سوخت های فسیلی، باعث افزایش اندازه بازار پالایش نفت خواهد شد و وجود قابل توجه سوخت های فسیلی در صنعت حمل و نقل از دلایلی است که به طور کلی بر چشم انداز میزان تقاضای محصولات فرآوری شده از سوخت های فسیلی تاثیر می گذارد.

افزایش حجم بازار پالایش نفت در سال های آینده

پیش بینی می شود برنامه هوانوردی به دلیل معرفی طرح های جدید اتصال منطقه ای همراه با کاهش هزینه مسافرت و افزایش در تعداد مسافران، شاهد رشد چشمگیری در درآمد متوسط ​​باشد. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۸ صنعت حمل و نقل هوایی شاهد افزایش درآمد کلی مسافر با ۴۹ میلیارد دلار در مقایسه با درآمد سال ۲۰۱۷ بود. سوخت جت ها و هواپیماها از فرآورش نفت خام به دست می آید و از این منظر نیز انتظار می رود میزان تقاضا برای فرآورده های نفتی افزایش یابد.

در سال ۲۰۱۷، حمل و نقل جاده ای بیش از ۴۰ درصد از کل حجم بازار پالایش نفت را به خود اختصاص داده است. افزایش تقاضا برای فعالیت های حمل و نقل با چشم انداز مثبت نسبت به بخش گردشگری، رشد صنعت پالایش را افزایش می دهد.

طبق اعلام اتحادیه تولید کنندگان وسایل نقلیه اروپا در سال ۲۰۱۷، حمل و نقل جاده ای بیش از ۷۵ درصد از کل کالاهای حمل و نقل زمینی را به خود اختصاص داده است.

سرمایه گذاری گسترده کشورهای حاشیه خلیج فارس در صنعت پالایش

چشم انداز مثبت تقاضای فرآورده های نفتی موجب شده است بسیاری از کشورها به سمت سرمایه گذاری در جهت بازسازی، ارتقاء و گسترش تاسیسات پالایشگاهی موجود حرکت کنند که در نهایت به افزایش ظرفیت پالایشی آن ها منجر خواهد شد.

به عنوان مثال طبق پیش بینی این مطالعه، بازار پالایش نفت عربستان سعودی تا سال ۲۰۲۴، بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار ارزش خواهد داشت. علاوه بر این در آوریل ۲۰۱۸ شرکت آرامکو عربستان سرمایه گذاری ۴۴ میلیارد دلاری را برای ساخت یک مجتمع پالایشگاه و پتروشیمی در هند اعلام کرد. نگرانی ها از وابستگی به صادرات نفت خام، موجب شده است عربستان در کنار توسعه ظرفیت های پالایشی داخلی، برنامه ساخت پالایشگاه در دیگر کشورها را در دستور کار قرار دهد.

بازار پالایش نفت کویت نیز یکی دیگر از بازارهایی است که انتظار می رود با افزایش ظرفیت همراه شود. در سال ۲۰۱۷ ظرفیت پالایشی کویت بیش از ۰.۵ میلیون بشکه در روز بود؛ اما با تصویب افزایش استفاده از تاسیسات تولید برق الکتریکی به همراه افزایش سرمایه گذاری در جهت ارتقا و ادغام پالایشگاه های موجود، رشد صنعت پالایش در این کشور را به همراه خواهد داشت. به عنوان یک مثال، کویت اعلام کرده است سرمایه گذاری با ارزش ۱۷ میلیارد دلار برای یکپارچه سازی و ارتقای پالایشگاه های الحامدی و عبداله در حال انجام است.

تقاضای فرآورده های پالایشگاهی در مسیر افزایش

تمرکز بیشتر برای تنوع راه های دستیابی به رشد اقتصادی و فرصت های شغلی، چشم انداز این حوزه را نیز تحت تأثیر قرار داده است. افزایش جمعیت، بهبود استانداردهای زندگی و رشد اقتصادی برخی از عواملی هستند که باعث افزایش تقاضای فرآورده های نفتی در سراسر کشور می شوند. تقاضای رو به رشد برای پردازش نفت خام و تبدیل نفت سنگین به تقطیر های سبک باعث توسعه صنایع پالایشگاهی خواهد شد.

به طور مثال افزایش نگرانی برای اعمال محدودیت به واردات نفت همراه با تقاضای رو به رشد برای محصولات با ارزش افزوده بالا، سهم بازار پالایش نفت در اندونزی را افزایش می دهد. در سال ۲۰۱۷، تقاضای سوخت در اندونزی به ۱.۶ بشکه در روز رسید اما ظرفیت پالایش حدود ۱.۱ میلیون بشکه در روز بود که به نوبه خود نشان می دهد که این کشور ۴۳٪ سوخت مورد نیاز خود را از طریق واردات تأمین می کند.

مزیت های فراوان توسعه ظرفیت پالایش نفت

تمرکز بسیاری از کشورهای صادرکننده و واردکننده نفت خام و فرآورده های آن در سال های اخیر بر روی فرآورش نفت خام قرار داشته است. توسعه صنعتی، ایجاد اشتغال، بهره وری اقتصادی، نفوذ حاکمیتی و … از دلایلی است که کشورها با در نظر گرفتن آن ها به سمت ایجاد و توسعه پالایشگاه ها حرکت کرده اند.

سرمایه گذاری های کلان که در بخشی از این مطالعه به آن اشاره شده است نشان از اهمیت صنعت پالایش و آینده نگری کشورها برای نقش آفرینی در این حوزه دارد؛ به خصوص اینکه کشورهای آسیایی مانند چین، هند، ترکیه، عربستان و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس زیرساخت های تحول در صنعت پالایش را تقویت نموده اند.

منبع: اوپن پی آر yon.ir/moqavem151

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.