۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۴۹۹۹ ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۶ دسته: تولید، تولید داخلی کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

دولت آمریکا به منظور حمایت از تولید داخلی، علاوه بر کمک های مالی به صنایع، ادارات خود را ملزم کرده است تا محصولات مورد نیاز خود را از بنگاه های صنعتی داخلی خریداری نمایند. در این راستا دولت فدرال آمریکا سالانه ۴۰۰ میلیارد دلار صرف خرید کالا و خدمات از شرکت های داخلی می نماید و کمک مالی به صنایع داخلی نیز به ۶۸ میلیارد دلار در سال می رسد.

به گزارش مسیر اقتصاد در گزارشات قبلی بیان شد حمایت از تولید داخلی و ترویج خرید کالاهای ملی، یکی از قواعد سیاست صنعتی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته بوده است.

در همین راستا دولت آمریکا نیز طی سالیان متمادی به دنبال حمایت از تولید ملی بوده است. سیاست های تشویقی به منظور حمایت از صنایع داخلی از راهبردهای آمریکا برای توسعه تولید و کالای داخلی است. «کمک های مالی و اعتبارات مالیاتی دولت به صنایع» یکی از برنامه های ویژه دولت آمریکا به منظور حمایت از شرکت های داخلی طی این سال ها بوده است.

حمایت ۴۶۸ میلیارد دلاری آمریکا از صنایع با پرداخت وام و خرید کالا

دولت آمریکا یکی از برنامه های خود برای حمایت از بنگاه های صنعتی را کمک مالی به آن ها قرار داده است. دولت این کشور ده ها برنامه خاص برای حمایت یارانه ای از صنایعی که نقش بسزایی در تولید ناخالص ملی داشتند از جمله بخش کشاورزی، انرژی و کشتی سازی در نظر گرفت. همچنین در نظر گرفتن تسهیلات برای بخش های تحقیق و توسعه از دیگر برنامه های دولت آمریکا طی سالیان متمادی بوده است.

مبلغ این کمک های مالی و وام ها با موافقت اداره توسعه اقتصادی وزارت بازرگانی و توسط موسسات سرمایه گذاری نظیر بانک های صادراتی تأمین می شد. کمک های مالی و اعتبارات مالیاتی دولت به بنگاه های مختلف صنعتی در وب سایت USA Spending  ثبت شده تا مشخص شود مبلغ دریافتی هر شرکت به چه صورت است. این اقدام با ایجاد شفافیت مالی، زمینه برای بروز فساد را نیز کاهش می دهد.

علاوه بر کمک های مالی دولت به بنگاه های صنعتی، ادارات دولتی ملزم شده اند تا کالا و خدمات مورد نیاز خود را از بنگاه های بزرگ خصوصی خریداری نمایند.

بنابراین دولت فدرال آمریکا با پرداخت وام و خرید کالا، سالانه ۴۶۸ میلیارد دلار هزینه می کند. در ادامه جزئیات این کمک های دولت بیان می شود.

کمک ۶۸ میلیارد دلاری آمریکا به بنگاه های صنعتی

دولت آمریکا مبالغ هنگفتی از کمک های مالی در اشکال مختلفی به کسب و کارها، مخصوصا شرکت های بزرگ اعطا کرده است. به طوری که بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵، دولت آمریکا ۶۸ میلیارد دلار در قالب کمک های مالی و اعتبارات مالیاتی به کسب و کارها اعطا کرد که دوسوم این مبلغ به ۵۸۲ شرکت بزرگ اختصاص یافت. ۶ شرکت انرژی بزرگ که شرکت های اقماری زیادی زیرمجموعه آن ها هستند، هر کدام بیشتر از ۱ میلیارد دلار از این کمک ها را دریافت کردند.

به عنوان نمونه شرکت Iberdrola که بزرگترین شرکت چند ملیتی تولید برق و انرژی است، در زمینه تولید برق ایالت متحده سرمایه گذاری ویژه ای کرده است. این شرکت از دولت فدرال آمریکا حدود دو میلیارد و ۱۷۲ میلیون دلار کمک مالی دریافت کرده است. این شرکت چند ملیتی با خرید سهام یک شرکت قدرتمند اسکاتلندی و همچنین یک شرکت تولیدکننده برق در آمریکای شمالی توانست تا بیش از ۴۰ پروژه از جنوب کالیفرنیا به نیوانگلند را به اتمام برساند. هم اکنون این شرکت به عنوان دومین اپراتور بزرگ تولیدکننده انرژی باد در ایالت متحده شناخته می شود.

خرید سالانه ۴۰۰ میلیارد دلار کالا از بنگاه های بزرگ خصوصی توسط دولت آمریکا

دولت آمریکا علاوه بر اینکه به بنگاه های صنعتی مبالغ هنگفتی کمک مالی می کند، از طریق خرید خدمات و کالا از آن ها حمایت می کند. به گونه ای که دفاتر فدرال آمریکا هر ساله مبلغی حدود ۴۰۰ میلیارد دلار کالا و خدمات از بنگاه های صنعتی خریداری می نمایند.

طبق آمارهای موجود از میان ۳۰ شرکت بزرگ در آمریکا، ۲۴ شرکت هر دو نوع کمک مالی را دریافت کرده اند. یعنی علاوه بر اینکه دولت فدرال سالانه به این شرکت ها وام های بانکی می پردازد، از این شرکت های خرید به صورت عمده می کند.

در جدول اول لیست شرکت های برتر که تضمین های وام و کمک های مالی دریافت کرده اند آمده است. در جدول دوم نیز میزان خرید دولت فدارل آمریکا از شرکت ها آمده است. همانطور که مشخص است شرکت بوئینگ هر دو نوع کمک را دریافت کرده است. طبق آمارهای موجود دولت آمریکا از شرکت بوئینگ با پرداخت وام و خرید هواپیما حمایت ۶۵ میلیارد دلاری کرده است.

منبع: کمک های مالی دولت فدرال آمریکا به شرکت های بزرگ yon.ir/2Gr8t

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.