۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۴۷۷۰ ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۲ دسته: تولید، تولید داخلی کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

دولت آمریکا در طول دهه های اخیر برنامه های ویژه ای را به منظور حمایت از صنایع داخلی در دستور کار قرار داده است. اعطای وام و اعتبار به کسب و کارهای بزرگ، هزینه قابل توجه سازمان های فدرال آمریکا برای خرید کالاهای داخلی و حمایت ویژه از صادرات محصولات با اقداماتی نظیر برگزاری نمایشگاه های صادراتی، از جمله برنامه های دولت آمریکا به منظور حمایت از صنایع داخلی است.

به گزارش مسیر اقتصاد در گزارش قبلی بیان شد حمایت از تولید داخلی و ترویج خرید کالاهای ملی، یکی از مهم ترین دغدغه های مسئولین کشورها است. همچنین گفته شد دولت آمریکا برای حمایت از تولید ملی طی سالیان متمادی برنامه ریزی کرده است. در ادامه بیان شد که سیاست های تشویقی آمریکا شامل کمک های مالی و اعتبارات مالیاتی به صنایع، تضمین های وام با منابع بیرونی دولت به صنایع و حمایت های مالیاتی دولت از صنایع است.

حمایت آمریکا از صنایع داخلی با پرداخت وام، خرید کالا و نمایشگاه صادارتی

اما سیاست های تشویقی آمریکا در حمایت از صنایع داخلی محدود به سه برنامه بیان شده، نمی شود. در ادامه دیگر سیاست های تشویقی آمریکا برای حمایت از صنایع داخلی مورد بررسی قرار می گیرند.

اعطای اعتبار دولت آمریکا به کسب و کارهای بزرگ

یکی از مهمترین حمایت های آمریکا از کسب و کارهای خود اعطای وام های مستقیم به بنگاه های خصوصی است. به عنوان مثال دولت این کشور در سال ۱۹۱۶ یک سامانه تحت عنوان «سیستم بانک های روستایی فدرال» تأسیس کرد که به کشاورزان وام های مستقیم اعطا می کردند. همچین فرآیندی توسط دولت آمریکا در سایر صنایع گسترش داده شد و تنها محدود به بخش کشاورزی نبود.

شرکت تأمین مالی بازسازی (RFC) نمونه ای از اعطای وام مستقیم به کسب و کارها است. شرکت مذکور یک برنامه وام دهی برای همه کسب و کارهای بزرگ و کوچک آسیب دیده از رکود دهه ۱۹۳۰ بود. در طول سال های اولیه ایجاد شرکت تأمین مالی بازسازی، اعطای وام به کسب و کارها یک وظیفه جانبی شرکت بود، اما با گذشت زمان این اقدام گسترش یافت و در دهه ۱۹۵۰ به وظیفه اصلی این شرکت تبدیل شد.

بعضی از پروژه هایی که توسط شرکت RFC، تأمین مالی شده اند، عبارتند از:

– ساخت ۶۵۰ هزار مایل جاده

– ساخت ۲۰ هزار مایل از شبکه های آب و فاضلاب

– ساخت ۴۱۷ سد

– ساخت ۳۲۵ و بازسازی ۲۳۸۴ ایستگاه آتش نشانی

– ساخت ۱۴۳ و بازسازی ۱۷۰۰ بیمارستان

– ساخت ۲ هزار استادیوم ورزشی

– ساخت ۵۰۰ میدان فرود و ۱۸۰۰ باند فرودگاه

– ایجاد پارک های عمومی و کاشت ۱۰۰ میلیون درخت

هزینه ۵۰۰ میلیارد دلاری سازمان های فدرال آمریکا برای خرید کالاهای داخلی

سازمان های فدرال آمریکا هر ساله تقریبا ۵۰۰ میلیارد دلار برای خرید کالاها و خدمات از بخش خصوصی هزینه می کنند. در سال ۲۰۱۵ تعداد قراردادهای پیمانکاری دولتی در آمریکا بالغ بر سه میلیون و ۸۵۶ هزار مورد بود که مبلغ آن ها چیزی حدود ۴۴۰ میلیارد دلار شد. طبق آمارها کل مخارج این قرارداد عظیم توسط ۲۵ سازمان دولتی صورت گرفته است.

لازم به ذکر است در سال ۲۰۰۸ که آمریکا دچار بحران مالی شد، این حمایت ها نیز گسترش یافت. بطوریکه در سال مذکور، مقدار قراردادها حدود ۱۵ درصد و تعداد قراردادها ۹.۵ درصد نسبت به سال گذشته آن افزایش پیدا کرد؛ که نشان دهنده واکنش دولت برای ایجاد رونق در بین بنگاه های داخلی درپی وقوع بحران اقتصادی است.

افزایش ۲۸ درصدی صادرات طی ۴ سال با برگزاری نمایشگاه های صادراتی

آمریکا در سال ۲۰۱۰، برنامه ای به منظور حمایت از صادرات در نظر گرفت. در ابتدا پیش بینی می شد با اجرایی شدن این برنامه صادرات آمریکا طی ۴ سال دو برابر شود. با این حال با اجرایی شدن این برنامه صادرات در حدود ۲۸ درصد افزایش یافت.

طی ۴ سال مذکور اقداماتی نظیر تأمین مالی صادرات و آموزش به صادرکنندگان بازارهای خارجی در دستور کار دولت آمریکا قرار گرفت. به عنوان نمونه دولت و اداره تجارت خارجی آمریکا تلاش های بسیاری برای افزایش صادرات از طریق ایجاد روابط بین صادرکنندگان آمریکا و خریداران خارجی با روش های متنوعی صورت داد. برگزاری نمایشگاه های صادراتی یکی از مهم ترین برنامه های دولت آمریکا در این زمینه بوده است.

منابع:

سیاست صنعتی در آمریکا yon.ir/0PMpI

کمک های مالی دولت فدرال آمریکا به شرکت های بزرگ yon.ir/2Gr8t

شاخص های مالیاتی شرکت های دولتی yon.ir/jmsyO

شواهدی از نحوه حمایت دولت آمریکا از تولیدات داخلی مرکز پژوهش های مجلس (شماره ۱۵۸۲۲)

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.