۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۴۹۴۹ ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۴ دسته: انرژی، پتروپالایشگاه کارشناس: مرتضی قربانی
۰

کشورهای پیشرفته جهان با وجود عدم دسترسی به منابع نفت و گاز، برای توسعه پتروپالایشگاه ها اقدام کرده اند. آمارها نشان می دهد تولید ۳ محصول مهم پتروشیمی از طریق پتروپالایشگاه ها طی سال های اخیر، افزایش چشم گیری داشته است.

به گزارش مسیر اقتصاد پیشرفت تکنولوژی و روند حرکت کشورهای توسعه ییافته و در حال توسعه به سمت احداث و افزایش بهره وری پتروپالایشگاه ها، نشان می دهد که برخلاف ادعای موافقان صادرات نفت، فرآورش نفت خام در داخل کشور بهترین رویکرد در جهت بی اثر کردن تحریم ها و ایجاد ارزش افزوده در صنعت نفت است.

ایجاد ارزش افزوده در دل پتروپالایشگاه ها

کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه با استفاده از منابع هیدروکربوری سایر کشورها به سمت ایجاد ایجاد ارزش افزوده از طریق احداث پتروپالایشگاه و تکمیل زنجیره ارزش در صنعت نفت حرکت کرده اند و در این راه از تکنولوژی بومی و وارداتی بهره می برند.

سرمایه گذاری کشورهای صنعتی و اقتصادهای بزرگ دنیا در ایجاد پتروپالایشگاه با وجود عدم دسترسی به منابع نفت و گاز، به دلیل مزایای فراوان آن است؛ اما ایران که بزرگترین منابع نفت و گاز جهان در مجموع را در دل خود جای داده است، این ثروت عظیم را به صورت خام به کشورهای صنعتی صادر کرده و از مزایای متعدد آن کم بهره بوده است.

صرفه های اقتصادی در مجموعه های ادغام شده پالایشگاه و پتروشیمی (پتروپالایشگاه) به مراتب بیشتر از واحدهای مجزاست؛ که در گزارش های قبلی[۱] مزایای آن بررسی شد. در این گزارش به بررسی و مقایسه میزان تولید ۳ محصول مهم صنعت پتروشیمی در پتروپالایشگاه پرداخته خواهد شد.

افزایش تولید ۳ محصول مهم پتروشیمی در جهان از طریق پتروپالایشگاه

اتیلن، پروپیلن و ترکیبات آروماتیک (پارازایلن) سه نمونه از مهم ترین محصولات پتروشیمی در دنیا هستند که بخشی از این محصولات به صورت متداول و در مجتمع های تک منظوره پالایشی یا پتروشیمی و بخشی دیگر در مجموعه های ادغام شده پتروپالایشی تولید می شوند.

در ۳ نمودار زیر می توان سهم مجموعه های پتروپالایشی از تولیدات این سه محصول اساسی را مشاهده نمود:

بررسی ها نشان می دهد که تمرکز کشورهای صنعتی و پیشرفته دنیا در جهت ادغام واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی معطوف بوده است؛ بنابراین میزان تولید این سه محصول در کشورهای فوق چشمگیر است. بر همین اساس کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در سال های اخیر ایجاد پتروپالایشگاه را در اولویت قرار داده اند.

در ایران نیز می توان با برنامه ریزی دقیق و اجرای طرح های توسعه به منظور ایجاد واحدهای پتروپالایشگاهی، در جهت ایجاد ارزش افزوده، اشتغال، بی اثر کردن تحریم های نفتی و جلوگیری از خام فروشی گام برداشت.

پینوشت:

[۱] مسیر اقتصاد؛ کد خبر: ۷۲۶۷۵

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.