۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۴۰۹۱ ۲۳ تیر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۸ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت
۰

بنیاد دفاع از دموکراسی آمریکا در گزارشی عنوان کرده است که رقبای ژئوپولیتیکی آمریکا در حال استفاده از فناوری بلاک چین هستند تا با سلطه مالی این کشور و دلار مقابله کنند. در واقع کشورهای جهان ایجاد نظام پرداخت مبتنی بر بلاک چین را به عنوان راهکاری برای بی اثر کردن تحریم‌های آمریکا در نظر گرفته‌اند؛ چراکه نظام پرداخت مبتنی بر بلاک چین برخلاف سیستم سوئیفت، امکان اعمال محدودیت توسط آمریکا را ندارد.

به گزارش مسیر اقتصاد مطالعات جدید انجام شده توسط بنیاد دفاع از دموکراسی در آمریکا نشان می دهد که رقبای ژئوپلیتیک آمریکا در حال استفاده از فناوری بلاک چین برای دور زدن تحریم ها و مقابله با سلطه مالی آمریکا هستند. شرحی از گزارش این بنیاد مطالعاتی آمریکایی در ادامه آمده است.

دولت های مخالف آمریکا در حال طراحی نظام پرداخت خارج از سلطه این کشور هستند

با گسترش استفاده از ارزهای دیجیتالی در جهان، اقداماتی در راستای ایجاد یک نظام انتقال ارزش، شکل گرفته است که در قالب آن قرار است وجه و اعتبار، خارج از زیرساخت بانکی متعارف کنونی منتقل شود. دولت های روسیه، چین،‌ ایران و ونزوئلا در حال آزمایش فناوری ارز‌های دیجیتالی هستند که بر مبنای بازار ارز دیجیتالی طراحی شده است.

این کشورها فناوری بلاک چین را به عنوان یکی از اصلی ترین مبانی اقدام در راستای مقابله با سلطه و قدرت مالی آمریکا مدنظر قرار داده اند. روسیه‌، ایران، چین و ونزوئلا آزمایشات مربوط به استفاده از فناوری بلاک چین را آغاز کرده اند.

کشورها به دنبال استفاده از بلاک چین برای مقابله با تحریم های آمریکا هستند

سران این کشورها در نظر دارند از این فناوری به عنوان ابزاری برای بالا بردن قدرت مقاومت در برابر تحریم های آمریکا و خنثی کردن سلطه مالی این کشور استفاده کنند. چین هم همواره نگران قدرت مالی آمریکا و تهدید همیشگی تحریم شدن خود است.

تلاش این چهار کشور فقط مختص بی اثر کردن تحریم ها نیست. بلکه این کشورها در نظر دارند با ایجاد نظام های پرداخت جایگزین در تجارت بین الملل نفوذ و اثرگذاری تحریم های یکجانبه و چندجانبه علیه خود را کاهش دهند.

از آنجایی که نفوذ و جایگاه مالی و اقتصادی آمریکا همیشگی نخواهد بود، در نتیجه فناوری بلاک چین یک میانبر برای ایجاد نظام های مالی جایگزین برای نقل و انتقال پول و ارزش خارج از کنترل آمریکا را فراهم کرده است.

فناوری بلاک چین راهکاری برای تضعیف سلطه مالی آمریکا

در حالی که ممکن است به طور عادی زمان بندی توسعه این فناوری ها دو تا سه دهه به طول بیانجامد اما این کشورها می خواهند به سرعت این فناوری را عملیاتی نمایند و از نظام های پرداخت جایگزین برای انتقال پول استفاده کنند.

رقبای ژئوپلیتیک آمریکا  پیش روی خود جهانی را ترسیم می کنند که فناوری ارزهای دیجیتالی به آنها کمک می کند تا بتوانند قدرت مالی آمریکا را خنثی کرده و با دلار آمریکا همان کاری را بکنند که این ارز زمانی با پوند انگلیس کرد.

به عنوان مثال ونزوئلا سال گذشته میلادی رسما ارز دیجیتالی خود تحت عنوان ال پترو را معرفی کرد و اعلام نمود این ارز دیجیتالی با پشتوانه ذخایر نفتی و گازی این کشور منتشر خواهد شد.

آمریکا امکان تحریم نظام پرداخت مبتنی بر بلاک چین را ندارد

دلیل اصلی روی آوردن کشورها به فناوری بلاک چین این است که فناوری مذکور مرکز مشخص، چیزی شبیه به سیستم سوئیفت برای نظام های پرداخت متعارف، نداشته و در واقع هیچ قدرتی نمی تواند تعاملات مالی موجود در آن را محدود کند.

دلیل ترس آمریکا از این فناوری هم دقیقاً همین است. چراکه با گسترش استفاده از آن تهدید کشورها به تحریم بی معنی خواهد بود.

آمریکا از زمان معرفی ال پترو تلاش های زیادی را برای جلوگیری از استفاده از آن در مبادلات بین المللی با ونزوئلا در پیش گرفته است.

منبع: بنیاد دفاع از دموکراسی yon.ir/K3VNH

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.