۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۴۰۱۹ ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

بررسی روند تولید و قیمت گندم در استرالیا نشان می دهد تولید و صادرات این محصول با ارزش غذایی، هرساله درآمد ارزی بسیاری را نصیب کشاورزان و دولت این کشور می کند. به همین منظور قیمت هر تن گندم در استرالیا حدود ۲۶ دلار بیشتر از میانگین قیمت جهانی این محصول است و کشاورزان استرالیایی حاشیه سودی معادل ۳۰ درصد از فروش آن کسب می‌کنند.

به گزارش مسیر اقتصاد استرالیا کشوری در قاره اقیانوسیه به دلیل شرایط مناسب آب و هوایی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی نظیر گندم است.

این کشور به دلیل استفاده از صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی توانسته است پیشرفت های چشم گیری داشته باشد و از این طریق می تواند هزینه های بالای تولید محصولات با کیفیت خود را مدیریت کند.

گندم تولیدی در استرالیا یکی از مرغوب ترین و گران قیمت ترین گندم های جهان به شمار می رود و به همین دلیل منبع مناسبی برای کسب درآمدهای ارزی برای کشاورزان و بازرگانان این کشور محسوب می شود.

سودآوری تولید گندم در استرالیا به دلیل شرایط مناسب صادرات این محصول

روند تولید گندم در استرالیا نشان می دهد این کشور همواره برنامه تثبیت جایگاه تولید گندم را در دستور کار داشته است و همین موضوع دلیل اصلی حضور باثبات استرالیا در بازارهای جهانی است.

میزان مصرف گندم کشور ۲۲ میلیون نفری قاره اقیانوسیه حدود ۳.۵ میلیون تن در سال است؛ و آمارها نشان می دهد این کشور در سال جاری حدود ۱۷ میلیون تن گندم تولید خواهد کرد.

همین موضوع نشان دهنده سودآور بودن تولید گندم در استرالیا و صادرات آن به کشورهای دیگر است و کشاورزان می توانند با تولید این محصول درآمد بسیار زیادی کسب کنند.

صادرات ۲۲ میلیون تنی گندم استرالیا در سال گذشته

بررسی روند تجارت گندم در استرالیا نشان می دهد این کشور در سال گذشته حدود ۲۲ میلیون تن گندم به کشورهای جنوب شرقی آسیا نظیر اندونزی، ویتنام و فیلیپین صادر کرده است.

کره، ژاپن، چین، مالزی، نیوزلند و تایلند از دیگر مشتریان پروپاقرص گندم های استرالیایی هستند که حاضرند برای تامین بخشی از نیاز مصرفی خود بهای گران گندم های استرالیایی را بپردازند.

همچنین این کشور بخش بزرگی از گندم خود را به منظور تولید آرد و نان های صنعتی، خوراکی ها، کیک و شیرینی ها اختصاص می دهد و از این طریق توانسته است درآمد بسیار زیادی از طریق صادرات این محصولات نصیب خود کند.

قیمت هر تن گندم در استرالیا ۲۶ دلار بیشتر از نرخ جهانی

قیمت گندم استرالیا در بازارهای بین المللی حدود ۲۴۲ دلار در هر تن است که بالاترین قیمت محصول را بین کشورهای صادرکننده نظیر روسیه، آمریکا، اتحادیه اروپا، کانادا و آرژانتین دارد.

این در حالی است که به طور متوسط قیمت هر تن گندم در بازارهای جهانی در بازه ۲۱۶ تا ۲۳۰ دلار قرار دارد اما واردات گندم این کشور تنها هزار تن در سال است که نشان دهنده عدم رغبت کارخانجات استرالیایی به گندم های خارجی است. بنابراین قیمت هر تن گندم در استرالیا در حدود ۲۶ دلار بالاتر از قیمت های جهانی است.

بر اساس بررسی های علمی کشاورزان استرالیایی حدود ۷۹ دلار در هر تن، معادل بیش از ۳۰ درصد قیمت نهایی آن حاشیه سود برای تولید گندم دارند که پس از اتحادیه اروپا بیشترین سودآوری برای کشاورزان محسوب می شود.

کاهش تولید گندم به دلیل شرایط جوی مهم ترین نگرانی مقامات استرالیایی

طی دو سال اخیر اما شرایط نامناسب جوی و افزایش دما در استرالیا باعث کاهش تولید محصولات زراعی نظیر گندم شده و این موضوع نگرانی کارشناسان و مسئولین دولتی استرالیایی برای از دست دادن بازار محصولاتشان را افزایش داده است.

بنابراعلام مقامات دولتی استرالیا، تولید گندم به دلیل شرایط نامناسب جوی طی دو سال اخیر حدود ۱۱ درصد کاهش یافته است که این موضوع روند صادرات گندم استرالیا را در شرایطی که قیمت های جهانی افزایش پیدا کرده است دچار اختلال خواهد کرد.

پایین ترین میزان تولید گندم در استرالیا به سال ۲۰۰۸ برمی گردد، چرا که در این سال میزان تولید گندم تا ۱۳ میلیون تن نیز کاهش پیدا کرد و در سال جاری پیش بینی می شود میزان تولید گندم به حدود ۱۷ میلیون تن برسد.

پیش بینی ها نشان می دهد خشکسالی در استرالیا تا اوایل سال ۲۰۱۹ میلادی ادامه خواهد داشت و در این میان مقامات استرالیایی نگران کاهش سهم خود در بازارهایی نظیر اندونزی هستند.

نگرانی و تکاپوی مقامات دولتی استرالیا برای تثبیت جایگاه تولید گندم در این کشور نشان دهنده جایگاه ویژه این محصول در اقتصاد کشاورزی استرالیا است.

منابع:

بیزینس لایو yon.ir/N5Jew

بیزینس تایم yon.ir/lmb6c

سایت سازمان دولتی تحقیق و توسعه غلات استرالیا yon.ir/RGDks

مجله میلر yon.ir/mQTMV

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.