۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۳۸۸۰ ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳ دسته: مالیات بر عایدی سرمایه، مسکن
۱

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش اخیر خود ضمن تشریح وضعیت بخش مسکن، بر اثرگذاری طرح مالیات بر عایدی سرمایه در جلوگیری از سوداگری در بازار مسکن تاکید نمود و تصویب این طرح را در مجلس پیشنهاد داد.

به گزارش مسیر اقتصاد مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی روز گذشته با انتشار گزارشی با عنوان «اظهارنظر کارشناسی درباره: طرح الحاق یک ماده به قانون مالیات‌های مستقیم (مقابله با سوداگری و کاهش التهابات بازار مسکن) کلیات» یا همان مالیات بر عایدی سرمایه املاک از تصویب این پایه مالیاتی در مجلس شورای اسلامی حمایت کرد.

در بخشی از متن این گزارش آمده است: مالیات بر عایدی سرمایه یکی از پایه‌های مالیاتی است که اگرچه می‌تواند به افزایش منابع عمومی بیانجامد، ولی عمدتاً کارکرد تنظیم‌گری داشته و می‌تواند با تضعیف فعالیت‌های غیرمولد و کاهش انگیزه‌های سوداگرانه نقش مؤثری در تنظیم بازارهای مختلف از جمله مسکن، خودرو، طلا و ارز ایفا کند.

ریسک پایین و سود بالای سوداگری در بخش مسکن، در مقابل ریسک بالا سرمایه‌گذاری در بخش تولید، سرمایه‌های عظیمی را به سمت فعالیت‌های غیرمولد بخش مسکن یعنی خرید و فروش مسکن به قصد انتفاع، سوق داده است. این امر از منظر اقتصادی نامطلوب است و می‌تواند در گسترش و تشدید فعالیت‌های سوداگری و بالطبع افزایش قیمت مسکن نقش زیادی داشته باشد.

۴ دلیل مرکز پژوهش ها برای حمایت از طرح مالیات بر عایدی مسکن

در ادامه این گزارش بیان شده است: مالیات بر عایدی سرمایه شامل موارد مختلفی است كه تصمیم‌گیری در مورد آن عمدتاً متأثر از سه محور كاهش سودآوری فعالیتهای غیرمولد رقیب تولید، حفاظت از سبد كالاهای مصرفی بادوام مردم در برابر تقاضاهای سوداگرانه و افزایش عدالت و گسترش پوشش مالیاتی است.

بخش بعدی گزارش مرکز پژوهش های مجلس، «وضعیت موجود بازار مسکن» است و سه موضوع «سهم بالای تقاضای غیرمصرفی در بازار مسکن»، «اختلاف تورم بخش مسکن با تورم عمومی» و «کاهش قدرت خرید مسکن» بررسی شده است.

در بخش بعدی گزارش، ۴ دلیل حمایت مرکز پژوهش های مجلس از اخذ این مالیات «جلوگیری از سوداگری در بخش مسکن»، «ایجاد یک اهرم سیاستی برای سیاستگذار»، «کاهش تورم مسکن»، «کاهش شکاف درآمدی و نابرابری» عنوان شده است.

بخش بعدی گزارش مرکز پژوهش های مجلس، ملاحظات در وضع مالیات بر عایدی سرمایه است که شامل «اجرای مالیات بر عایدی مسکن»، «معافیت‌ها»، «تعدیل تورم» و «تمییز بین عایدی کوتاه مدت یا بلندمدت» می شود.

مهر تأیید مرکز پژوهش های مجلس بر طرح مالیات بر عایدی املاک

در بخش پایانی گزارش بازوی کارشناسی مجلس آمده است: با عنایت به شرایط کنونی کشور از جمله حجم زیاد نقدینگی و نیز موانع موجود بر سر فعالیت‌های مولد اقتصادی، لازم است با ابزارهای مختلف اقتصادی که مهمترین آنها مالیات است، با افزایش هزینه نگهداری دارایی‌های غیرمولد و کاهش مزیت نسبی آنها، شرایط را برای هدایت نقدینگی به سمت تولید فراهم کرد. با توجه به آنکه مسکن از نیازهای اساسی و مصرفی خانوار قلمداد می‌شود، لازم است جلوی فعالیت‌های سوداگرانه و نوسانات قیمت در این بازار گرفته شود.

این مهم با استفاده از ابزار مالیات بر عایدی املاک و مسکن محقق خواهد شد. لذا تصویب کلیات طرح الحاق یک ماده به قانون مالیات‌های مستقیم (مقابله با سوداگری و کاهش التهابات بازار مسکن) پیشنهاد می‌شود.

اختصاص درآمد‌های حاصل از CGT به تأمین مسکن

گفتنی است طرح مالیات بر عایدی سرمایه در املاک جهت حمایت از تولید و عرضه، کاهش نوسانات بازار مسکن، جلوگیری از سوداگری و حمایت از خانه دار شدن اقشار متوسط و مستضعف، مطرح شده و مورد حمایت کارشناسان اقتصادی قرار گرفته و به امضای ۱۱۷ نماینده مجلس رسیده و با تأیید آن‌ها در نشست علنی چهارشنبه ۷ شهریور ماه ۹۷، اعلام وصول شد.

کلیات طرح نیز در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به عنوان کمیسیون اصلی تصویب شده و جزئیات آن در این کمیسیون در حال بررسی است.

بر اساس متن طرح مذکور این مالیات با درصدی بر رشد قیمت مسکن یعنی تفاضل قیمت خرید و فروش آن از فروشنده اخذ می‌شود و تولید کنندگان مسکن و مصرف کنندگان واقعی از پرداخت این مالیات معاف هستند زیرا هدف کاهش سودهای بادآورده افرادی است که به دنبال استفاده از نوسانات بازار مسکن هستند.

همچنین کلیه درآمدهای حاصله از این مالیات نیز قرار است به تولید و رونق مسکن اختصاص یابد و صرف تامین مسکن جوانان و محرومان از مسکن شود.

متن کامل گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از اینجا قابل برداشت است.

انتهای پیام / راه و ساختمان

  1. با سلام
    خوب بود لینک دانلود گزارش مرکز رو هم میذاشتید

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.