۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۳۲۹۶ ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۶ دسته: تجارت و دیپلماسی، سازمان تجارت جهانی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

نماینده ویژه آمریکا در تجارت خارجی ضمن انتقاد از عملکرد فعلی سازمان تجارت جهانی گفت: گزینه اخراج چین از WTO، آخرین گزینه پیشنهادی ما برای اصلاح وضع موجود است. به گفته وی عملکرد ضعیف نهاد داوری سازمان تجارت جهانی، که موجب شده است قوانین این سازمان ضمانت اجرا نداشته باشد، یکی دیگر از مواردی است که موجب ناامیدی کشورهای جهان، از جمله آمریکا از WTO شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد کوین هَسِت، رئیس شورای مشاوران اقتصادی رئیس جمهور آمریکا و نماینده ویژه دولت این کشور در تجارت خارجی به تازگی در اظهار نظری تعحب برانگیز از توان آمریکا درخصوص اخراج چین از WTO سخن گفته است.

آقای هَسِت در این سخنان ضمن انتقاد شدید از عملکرد WTO در راهبری عرصه تجارت جهانی گفته است: «سازمان تجارت جهانی در طول دهه های اخیر نقشی مهم و تاریخی در کمک به روند مدرن شدن کشورهای جهان داشته است؛ اما در حال حاضر دولت آمریکا در برخی جنبه ها از عملکرد این سازمان نا امید شده است.»

اعتراف مقامات آمریکا به بی فایده بودن نظام داوری WTO

به گفته نماینده ویژه دولت آمریکا در تجارت خارجی نهاد داوری سازمان تجارت جهانی یکی از نقاط ضعف جدی عملکرد این سازمان در شرایط فعلی است.

هَسِت در این خصوص گفت: «آمریکا در بسیاری از مواردی که به سازمان تجارت جهانی شکایت کرده است، در نهایت پیروز پرونده بوده است، اما روند دادرسی در این پرونده ها عمدتا ۵ تا ۶ سال به طول انجامیده است و در نتیجه پیش از آنکه حکم داوری نهایی شود، اقدامات غیر قانونی دیگر کشورها، در عمل اثرات منفی خود را بر تجارت آمریکا گذاشته است.»

طولانی بودن زمان دادرسی یکی از مواردی است که تمامی کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی به آن اذعان دارند و به همین دلیل در سال های اخیر به طور گسترده ای به سمت اقدامات متقابل دوجانبه، در برابر وضع محدودیت های طرف های مقابل روی آورده اند. به بیان دیگر در حال حاضر شکایت کشورها در سازمان تجارت جهانی یک اقدام نمادین محسوب می شود که برای به نتیجه رسیدن آن باید ۵ تا ۶ سال منتظر ماند.

قوانین WTO ضمانت اجرا ندارد

به گفته هَسِت در حال حاضر روند کنونی داوری موجب شده است قوانین سازمان تجارت جهانی در عمل ضمانت اجرا خود را از دست بدهد؛ چراکه کشورها تنبیهی که قرار است ۵ یا ۶ سال آینده بر آن ها اعمال شود را چندان بازدارنده نمی دانند و در بسیاری از موارد، به دلیل اینکه می توانند به سرعت از مزایای قانون شکنی بهره مند شوند، از جریمه شدن در سال های آتی استقبال می کنند.

انتقادات گسترده مقامات دولت آمریکا به نهاد داوری سازمان تجارت جهانی از طرفی آن ها را به سمت اتخاذ رویکردهای یکجانبه و افزایش گسترده تعرفه های واردات سوق داده است و از طرف دیگر آن ها اعلام کرده اند تا زمانی که این روند مطابق با خواست آن ها تغییر نکند، اجازه اضافه شدن قاضی های جدید به نهاد داوری WTO را نخواهند داد؛ روندی که می تواند در یک سال آتی به کلی نهاد داوری این سازمان را به تعطیلی بکشاند.

اگر لازم باشد آمریکا چین را از WTO اخراج می‌کند

به طور خاص نحوه عملکرد چین در عرصه تجارت جهانی و عدم توانمندی WTO در جلوگیری از اقدامات این کشور، یکی از محورهای اساسی انتقادات دولتمردان آمریکایی به عملکرد این سازمان است.

نماینده ویژه دولت آمریکا در تجارت خارجی در این خصوص گفت: «ما [به عنوان بنیان گذاران سازمان تجارت جهانی] هیچگاه تصور نمی کردیم که کشوری بتواند وارد WTO شود و در ادامه اقداماتی مانند اقدامات کنونی کشور چین داشته باشد.»

به گفته این مقام دولت آمریکا «در حال حاضر دولت چین مداخله گسترده ای در امور تجارت خارجی دارد و به میزان قابل ملاحظه ای به شرکت های بزرگ دولتی یارانه اختصاص می دهد که مشکلاتی در عرصه تجارت خارجی دیگر کشورهای جهان ایجاد کرده است. بنابراین لازم است رویکرد سازمان تجارت جهانی درخصوص این کشور تغییر نماید.»

وی در پاسخ به این سئوال که آیا دولت آمریکا به گزینه اخراج چین نیز فکر کرده است، گفت: در حال حاضر گزینه اخراج چین در دستور کار دولت آمریکا قرار نگرفته است. اخراج چین از WTO آخرین گزینه پیشنهادی ما است و ما امیدواریم نیازی به این کار نباشد.»

این پاسخ نماینده آمریکا نشان می دهد که در حال حاضر آمریکا گزینه اخراج چین از WTO را نیز مورد بررسی قرار داده و به عنوان یکی از گزینه ها در نظر دارد.

رویکرد تهاجمی دولت آمریکا جواب داده است

دولت آمریکا از ابتدای سال گذشته میلادی رویکردی تهاجمی را در زمینه تجارت خارجی اتخاذ نموده است. خروج از برخی پیمان های جاری و اصلاح برخی دیگر، در کنار افزایش گسترده تعرفه های واردات، به خوبی نشان می دهد دولت این کشور سیاست های ویژه ای را در عرصه تجارت خارجی دنبال می کند.

به گفته آقای هَسِت اکنون به وضوح روشن شده است رویکرد تهاجمی آمریکا جواب داده است. وی معتقد است اکنون آمریکا در مقایسه با دیگر کشورهای جهان تعرفه های تجاری به مراتب پایینی بر واردات کالا وضع کرده است و در صورتی که دیگر کشورها قصد کاهش محدودیت های تجاری را نداشته باشد، آمریکا نیز محدودیت های خود را افزایش خواهد داد.

اقدامات و سخنان مقامات آمریکایی به شدت سازمان تجارت جهانی را تحت فشار قرار داده است تا مطابق با سلیقه آن ها رویه های خود را تغییر دهند، چرا که در غیر این صورت حیات این سازمان با چالش جدی مواجه خواهد شد.

منبع: بی بی سی yon.ir/D8Gz1

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.