۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۲۹۸۷ ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳ دسته: انرژی کارشناس: سجاد حیدرزاده
۰

برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، با بیان اینکه معافیت اعطا شده به ۸ کشور وارد کننده عمده نفت ایران برای حصول اطمینان از عدم آسیب رسانی این اقدام به متحدان آمریکا و جلوگیری از افزایش قیمت نفت اعطا شده، گفت: این معافیت ها دارای بازه زمانی محدود بوده و با توجه به نیازهای منحصربه فرد دوستان و همکاران مان و با بررسی های مورد به مورد در نظر گرفته شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز پنج شنبه به بانک ها و بنگاه های اروپایی که در ابتکار ویژه اتحادیه اروپا برای حفاظت از تجارت با ایران حضور دارند، هشدار داد که در معرض ریسک اعمال تحریم های مجدد قرار خواهند گرفت.

تهدید دولت‌ها و شرکت‌های اروپایی به تحریم‌های مالی از سوی آمریکا

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اینگونه اظهار می کند: بانک ها و بنگاه های اروپایی از شدت اعمال تحریم های ایالات متحده علیه ایران اطلاع دارند. در عین حال، شرکت های بزرگ اروپایی همیشه بازار آمریکا را بر بازار ایران ترجیح می دهند.

وی ادامه می دهد: در چنین شرایطی تعجبی ندارد که تلاش های اتحادیه اروپا برای ایجاد یک کانال پرداخت ویژه (SPV) برای تجارت بدون دلار با ایران، موجب ایجاد ترس از اقدامات تنبیهی آمریکا علیه پایتخت های این اتحادیه شود، که بخواهند میزبانی آن را بر عهده داشته باشند.

بیانات هوک درخصوص تعامل تجاری دولت ها و شرکت های اروپایی با ایران به وضوح به معنی تهدید این کشورها از سوی آمریکاست.

پایتخت های اروپایی از میزبانی SPV می ترسند

SPV به عنوان محوری ترین تلاش اتحادیه اروپا برای نجات توافقنامه برجام است که دولت ترامپ از ماه مه از آن خارج شد. در این میان، ایران هشدار داده است که در صورتی که اتحادیه اروپا نتواند منافع اقتصادی این توافق را برای این کشور حفظ کند، از آن خارج خواهد شد.

SPV به عنوان یک اتاق پایاپای که بتوان از آن در تطبیق صادرات نفت و گاز ایران در برابر خرید کالا از کشورهای اروپایی، در یک تسویه مبادله ای موثر برای دور زدن تحریم های آمریکا استفاده کرد، در نظر گرفته شد.

در این رابطه شش دیپلمات در گفتگو با رویترز اینگونه اظهار داشتند: بروکسل تصمیم به راه اندازی SPV در این ماه و پیش از شروع تحریم های آمریکا را داشت اما هیچ کشوری میزبانی آن را نپذیرفته است.

این دیپلمات ها اضافه می کنند: بی میلی این کشورها در پذیرش میزبانی SPV ناشی از ترس بانک های محلی در تسویه تجارت با ایران و پس از آن امکان اعمال جریمه های آمریکا و قطع دسترسی وام دهندگان به بازارهای مالی این کشور است.

معافیت‌ نفتی ایران موردی و زمان‌دار است

برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز در این زمینه ضمن انتقاد از تلاش های اتحادیه اروپا برای دور زدن تحریم های این کشور علیه ایران، هشدار داده است: تلاش های اینچنینی اتحادیه اروپا سیگنال اشتباه را در زمان اشتباه فرستاده است.

وی می افزاید: معافیت اعطا شده به ۸ کشور وارد کننده عمده نفت ایران برای حصول اطمینان از عدم بروز آسیب این اقدام به متحدان آمریکا و جلوگیری از افزایش قیمت نفت اعطا است.

وی در پایان اینگونه اظهار می کند: این معافیت ها دارای بازه زمانی محدود بوده و با توجه به نیازهای منحصربه فرد دوستان و همکاران مان و با بررسی های مورد به مورد در نظر گرفته شده است. همچنین تحریم ها را به گونه ای علیه بخش نفت ایران اعمال کرده ایم که قیمت نفت افزایش نیابد.

لزوم اقدام ایران برای بی اثر کردن تحریم های نفتی

پس از گذشت ۶ ماه از شروع اقدامات تحریمی آمریکا برای صفر کردن صادرات نفت ایران، این امر محقق نشده است. بررسی تاریخچه تحریم های آمریکا علیه ایران و آثار آن نشان می دهد اثرگذاری «تحریم نفت» بر میزان فروش و صادرات زمان بر است و آمریکا با اعطای معافیت موقت به کشورها، به دنبال خرید همین زمان برای کاهش صادرات نفت ایران است.

بنابراین لازم است ایران نیز از فرصت پیش آمده بهره ببرد و اقداماتی همچون فروش ریالی نفت در بورس انرژی را به منظور بی اثر نمودن تحریم ها، تکمیل و با سرعت بیشتری اجرایی نماید.

منبع: رویترز  yon.ir/9GPeR

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.