۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۲۱۰۰ ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۵ دسته: مسکن
۰

پروین‌پور کارشناس مسکن ضمن اشاره به اینکه در بازار مسکن واسطه‌های مالکیتی و سوداگران سبب رشد قیمت‌ها می‌شوند، دو راهکار راه اندازی سامانه ملی املاک و اخذ مالیات بر عایدی سرمایه را برای حذف سوداگران پیشنهاد کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد افشین پروین‌پور کارشناس بازار مسکن در خصوص واسطه‌گری و سوداگری در بازار مسکن در برنامه ۱۹ آبان «تیتر امشب» شبکه خبر گفت: دو تقاضا در بازار مسکن داریم؛ تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای که تقاضای مصرفی یعنی خرید ملک به قصد استفاده و سرمایه‌ای همان تقاضای سوداگرانه است که خریدار یا سرمایه‌گذار ملک یا زمین را برای کسب سود بیشتر خریداری می‌کند.

سوداگران عامل افزایش حبابی قیمت مسکن

وی افزود: در بازار مسکن همین واسطه‌های مالکیتی هستند که سبب رشد قیمت‌ها می‌شوند؛ مشاوران املاک واسطه‌های مدیریتی هستند که عامل افزایش قیمت نیستند.

کارشناس اقتصاد مسکن خاطرنشان کرد: فعالیت‌های واسطه‌گری و سوداگری که در قبال سود انجام می‌شود باید از بازار مسکن حذف شود و در بازار مسکن باید فقط تولیدکننده و بازارهای مصرفی وجود داشته باشد؛ چون عمده افزایش قیمت مسکن به ‌واسطه همین سوداگران انجام می‌شود.

پروین پور گفت: ثبت سامانه ملی املاک و مستغلات برای مسکن لازم است که در کشور ما هنوز انجام نشده است. در این سامانه باید حاکمیت تعداد املاک و مالکین و تعداد معاملات انجام شده را رصد کند.

این کارشناس مسکن ادامه داد: اینکه حباب قیمتی خیلی زیاد است و بیش از نصف قیمت مسکن است، نشان می‌دهد وجود و حضور تقاضاهای سوداگرانه بسیار زیاد است و جریان‌های قیمتی را این‌ها تعیین می‌کنند.

پروین پور با بیان اینکه بازار مسکن شرایط و ویژگی خاصی دارد که رفتار عمومی بازارهای دیگر ندارد، گفت: ممکن است در بازار مسکن عرضه را بتوان افزایش داد؛ یعنی مسکن ساخته شود، اما عرضه به دلیل رفتارهای سوداگرانه وارد بازار مسکن نشود و به فروش نرسد که این کار آمار خانه‌های خالی را بالا می‌برد.

حذف سوداگران با اخذ CGT

وی گفت: بزرگ‌ترین سوداگران بخش مسکن بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری هستند که با وارد کردن پول‌های درشت در بازار مسکن تعداد خانه‌های خالی و احتکار شده را بالا می‌برند.

پروین پور با بیان اینکه باید با ابزار مالیات هزینه اقتصادی نگهداری را آن‌قدر بالا ببریم که دیگر سوداگری صرفه نداشته باشد گفت: راهکار آن مالیات بر خانه‌‌های خالی و مالیات بر عایدی سرمایه است.

وی ادامه داد: اقتصاددانان معتقدند اگر کالایی مورد نیاز مردم باشد و وارد بازار نشد با ابزار اقتصادی می‌توان آن را داغ کرد، بنابراین در معاملات می‌توان با دریافت مالیات بر عایدی در بخش مسکن از افزایش خانه‌های خالی و افزایش قیمت جلوگیری کرد، با این کار مسکن‌های خالی وارد بازار می‌شود و از معاملات سوداگرانه جلوگیری می‌شود.

هدایت سرمایه‌ها به سمت ساخت و ساز با اخذ مالیات بر عایدی سرمایه

این کارشناس مسکن در پاسخ به این پرسش که چرا تنها از مسکن مالیات گرفته شود و بازار‌های دیگر نه، گفت: ضرری که بازار مسکن به اقتصاد می‌زند قابل مقایسه با بازار خودرو و غیره نیست و البته که این بازار به دلیل کالای اساسی بودن در اولویت است و مجلس باید ورود کرده و بازار‌های دیگر را بعدها مشمول مالیات کند.

پروین پور افزود: سوداگری موجب شده که قیمت مسکن به حدی بالا رود که متقاضی حتی توان پیش خرید را نداشته باشد، بنابراین با ابزار مالیاتی می‌توان حباب قیمتی مسکن را شکست. در صورتی که مالیات بر عایدی سرمایه درست گرفته شود، سرمایه‌ها از بخش سوداگرانه به بخش ساخت و ساز وارد می‌شود و مالیات با حذف سوداگری به رونق تولید و ساخت‌ و ساز کمک می‌کند.

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.