۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۱۸۶۸ ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۵ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت کارشناس: سجاد حیدرزاده
۰

تحریم های سال های گذشته علیه روسیه و همچنین تعرفه‌گذاری سنگین بر کالاهای چینی که توسط آمریکا اعمال شده، زمینه همکاری بیشتر پکن و مسکو را فراهم نموده است. در این میان برنامه ریزی برای استفاده از ارزهای ملی در تجارت دوجانبه یکی از مهم ترین اقدامات دو کشور برای مقابله با آمریکاست. در این راستا به تازگی راه اندازی «سیستم پرداخت فرامرزی دوجانبه» و امکان «اعطای وام با ارزهای ملی» به شرکت های کشور مقابل، در دستور کار روسیه و چین قرار گرفته است.

به گزارش مسیر اقتصاد با وخیم تر شدن روابط روسیه و چین با کشورهای غربی، این دو کشور به دنبال توسعه تجارت فرامرزی با بهره‌گیری از ارزهای ملی هستند و در این راستا به مرور سازوکارهای لازم برای این مهم را گسترش می دهند.

سیستم پرداخت فرامرزی دوجانبه ابتکار جدید روسیه و چین

در همین راستا روسیه و چین در حال مذاکره در مورد استقرار یک سیستم پرداخت فرامرزی برای به کارگیری ارزهای ملی خودشان هستند. سرگئی پرخودکو[۱]، معاون اول رئیس جمهور روسیه در اظهاراتی بیان داشت: «موضوع ایجاد یک سیستم پرداخت فرامرزی با استفاده فعال از ارزهای ملی در دیداری با طرف چینی مورد بحث است»

پرخودکو همچنین یادآور شد که دو کشور در حال تلاش برای توافق بر سر ترتیبات تسویه ارزهای ملی خود هستند. وی ادامه می دهد: «با توجه به تحریم های آمریکا، به عنوان یک تکلیف ضروری است سازوکارهای جدید برای انجام تسویه دو طرفه بین نهادهای اقتصادی هر دو کشور صورت گیرد. ما معتقدیم که انجام تسویه مبادلات با استفاده از ارزهای ملی، به طور قابل ملاحظه ای ریسک های تحریم و وابستگی به دلار را کاهش می دهد و از نوسانات نرخ ارز جلوگیری می کند. در نهایت با این اقدامات موقعیت ارزهای ملی نیز بهبود می یابد»

استقبال روسیه از ارائه وام بانکی با ارزهای ملی

دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه در سخنرانی افتتاحیه اولین نمایشگاه بین المللی صادرات-واردات چین در شانگهای اینگونه اظهار داشت که روسیه از افزایش وام های دو طرف با ارزهای ملی برای اجرای پروژه های سرمایه گذاری استقبال می کند. وی با اشاره به پروژه های سرمایه گذاری بیان داشت:

«روابط میان چین و روسیه به موقعیت اقتصادی و سیاسی فعلی بستگی ندارد، چرا که این دو کشور بر مبنای احترام متقابل همکاری می کنند. این موضوع، راه را برای توسعه روابط تجاری، اقتصادی، سرمایه گذاری و همچنین بکارگیری ارزهای ملی در تجارت هموار می کند. بنده معتقدم که تامین مالی اعتباری از طریق یوآن و روبل اقدامی درست است»

ولادیمیر پوتین نیز پس از مذاکره با رئیس جمهور چین در مجمع اقتصادی شرق چنین اظهار داشت که مسکو و پکن برنامه ریزی بیشتری در رابطه با استفاده از ارزهای ملی خود در معاملات تجاری دارند.

به گفته رئیس جمهور روسیه «در شرایطی که ریسک های دائمی در بازارهای جهانی وجود دارد، چنین اقداماتی موجب افزایش ثبات عملیات خدمات‌دهی بانک ها به امر صادرات و واردات خواهد شد.»

در این دیدار رئیس جمهور چین نیز اظهار داشت دو کشور باید برای مقابله با حمایت‌گرایی تجاری و آنچه که وی به عنوان رویکرد یکجانبه به مسائل بین المللی توصیف کرده است با یکدیگر همکاری کنند.

اعطای تسهیلات یوآنی توسط بانک روسی

در همین راستا در ماه می، بانک اسبر[۲]، بزرگترین بانک روسیه اعلام کرد که تصمیم به توسعه وام های یوآنی برای شرکت های روسی دارد. در بیانیه این بانک آمده است: «در حال حاضر، بانک اسبر به طور فعال با تعدادی از بانک های چینی همکاری می کند. از اهداف این همکاری، ارائه تسهیلات به یوآن برای شرکت های روسی است»

گفتنی است دولت روسیه بر اساس تحریم های اعمال شده توسط آمریکا، که موسسات مالی این کشور را هدف قرار می دهد، بر روی برنامه دلارزدایی از اقتصاد کار می کند. از طرف دیگر کشور چین بعد از اعمال تعرفه های سنگین بر کالاهای این کشور توسط دولت ترامپ، درگیر جنگ تجاری مستمر با آمریکا شده است.

پینوشت:

[۱] Sergei Prikhodko

[۲] Sberbank

منبع: اسپوتنیک yon.ir/WBYFI

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.