۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۱۷۳۱ ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰ دسته: مسکن
۰

بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس از ارجاع طرح مالیات بر عایدی سرمایه مسکن به کمیته مسکن این کمیسیون خبر داد. وی مقابله با سوداگری، کاهش التهابات و تنظیم برنامه ریزی در حوزه مسکن را از بخش های مهم طرح مالیات بر عایدی سرمایه مسکن عنوان کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران در تشریح نشست دیروز کمیسیون عمران مجلس، گفت: نشست با دستور کار بررسی لایحه مالیات بر عایدی سرمایه مسکن برگزار شد و موافقان و مخالفان لایحه، نظرات خود را مطرح کردند.

سخنگوی کمیسیون عمران ادامه داد: ابهامی که درباره مالیات بر عایدی سرمایه مسکن مطرح شد این بود که اعمال این مالیات موجب هجوم نقدینگی به بازارهای دیگر و تلاطمات در این بخش ها می شود. از این رو بر این مسئله تأکید شد که مالیات بر عایدی سرمایه باید در تمامی بخش ها و بازارها اعمال شود.

ارجاع طرح مالیات بر عایدی سرمایه به کمیته ویژه مسکن

بدری افزود: در شرایط کنونی، کمیسیون اقتصادی مجلس لایحه اعمال مالیات بر عایدی سرمایه در تمام بازارها را مورد بررسی قرار می‌دهد، از این رو مقرر شد که لایحه مالیات بر عایدی سرمایه مسکن، در کمیته مسکن کمیسیون عمران بررسی شده و گزارش این کمیته در جلسات بعدی کمیسیون رسیدگی شود و کلیات طرح مورد رأی گیری اعضای کمیسیون قرار می‌گیرد.

بدری خاطرنشان کرد: مقابله با سوداگری و کاهش التهابات بازار مسکن و تنظیم برنامه ریزی در حوزه مسکن از بخش های مهم طرح مالیات بر عایدی سرمایه مسکن است و موافقان معتقد بودند که این لایحه می تواند در کاهش این مسائل موثر باشد. همچنین مخالفان لایحه اعلام می کردند که تصویب این قانون موجب افزایش رکود و افزایش قیمت در بازار مسکن و فرار سرمایه‌ها از این بازار می‌شود[۱].

سوداگران عامل اصلی رکود بخش مسکن

گفتنی است بر اساس مطالعات کارشناسان دلیل اصلی رکود تورمی موجود در مسکن سوداگران هستند؛ زیرا سوداگران با خرید صدها خانه نبض بازار را در دست گرفته و با تخریب بازار، رکود ایجاد کرده اند.

هنگامی که تقاضای واقعی از طریق سیاست های تحریک تقاضا توانمند شده و به بازار وارد می شود، سوداگران برای کسب سودهای بادآورده با خرید و فروش مکرر و بدون خلق هیچ ارزش افزوده‌ای، باعث افزایش قیمت مسکن و ایجاد تورم در این بخش می‌شوند.

این گرانی به وجود آمده مجدداً دست متقاضیان مصرفی را از مسکن کوتاه کرده و سازندگان نیز به دلیل کاهش تقاضا و رکود در ساخت، متضرر می‌شوند. لذا با توجه به اینکه تقاضای واقعی از بازار خارج شده، معاملات نیز کم می شود. در نتیجه با کاهش سرعت گردش سرمایه تولید کننده، پدیده رکود رخ می‌دهد.

بنابراین با فهم معنای رکود می توان گفت سوداگران عامل اصلی آن هستند و مالیات بر عایدی مسکن ابزار مناسبی برای خروج از رکود خواهد بود.

ورود تقاضای مصرفی با کند شدن روند افزایش قیمت مسکن

با اعمال مالیات بر عایدی مسکن، توان پاسخگویی به نیاز مصرفی افزایش یافته و از طرف دیگر تقاضای مصرفی فرصت نمایان شدن پیدا می کند؛ چرا که با کند شدن روند افزایش قیمت مسکن و کاهش نوسانات و شوک های قیمتی، بخش مصرفی امکان برنامه ریزی و پس انداز برای رفع نیاز مسکن خود را پیدا می کند و در نهایت تقاضای مصرفی با قدرت بالاتر وارد بازار می شود.

با اعمال مالیات بر سوداگری، کاهش تقاضای سوداگرانه و مخرب اتفاق می افتد. در نتیجه با حذف تقاضای سوداگرانه، تقاضای مصرفی فرصت ورود به بازار را پیدا می کند.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری خانه ملت کد خبر: ۴۰۸۱۰۱

انتهای پیام/راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.