۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۲۸۵۲ ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۲ دسته: مسکن
۰

پاپی زاده نایب رئیس کمیسیون ویژه تولید مجلس، با بیان اینکه افرادی با دلالی و خرید و فروش مسکن ثروت جمع می‌کنند و در مقابل، افرادی برای نیاز واقعی و مصرفی خود برای خرید یک‌خانه باید یک عمر پس انداز کنند، گفت: در حال حاضر هیچ تفاوتی بین یک نیازمند واقعی مسکن با کسی که در روز چند بار معامله انجام می‌دهد وجود ندارد.

پاپی زاده نماینده مردم دزفول استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی طی گفتگو با مسیر اقتصاد با بیان اینکه اخذ مالیات بر عایدی سرمایه در کشورهای توسعه یافته به عنوان روشی مناسب برای هدایت نقدینگی به مسیرهای درست و مولد محسوب می‌شود، گفت: متأسفانه در کشور ما به دلیل بی‌برنامگی دولت و سرگردانی نقدینگی در داخل، سیل در قسمتی از اقتصاد و برخی از بازارها به وجود می‌آید که این باعث تخریب بسیاری از چارچوب‌های اقتصادی می‌شود.

سوداگران و دلالان عامل تنش بازار مسکن

نایب رئیس کمیسیون ویژه تولید مجلس افزود: زمانی که نقدینگی بدون هیچ چارچوبی به سمت ارز، سکه، طلا و مسکن حرکت کند، بحرانی که اخیراً شاهد آن هستیم را به وجود می‌آورد و لطمه بسیار شدیدی به اقتصاد وارد می‌کند.

پاپی زاده ادامه داد: مصرف‌کنندگان واقعیِ سکه و فلزات گران‌بها معمولاً یک‌بار خرید می‌کنند و با خرید و فروش مکرر باعث افزایش قیمت‌ها نمی‌شوند، درحالی‌که برخی با معاملات بیش از اندازه منجر به نوسانات قیمتی می‌شوند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تصریح کرد: به عنوان نمونه دلیل اصلی تنش در بازار مسکن کسانی هستند که معاملات مکرر انجام می‌دهند و شغلشان دلالی و واسطه‌گری است.

هدایت نقدینگی به سمت تولید با اخذ مالیات بر عایدی سرمایه

این نماینده مجلس با بیان اینکه عدم نظارت دولت و عدم تفاوت بین دلال و مصرف کننده واقعی دلیل مشکلات در این حوزه است، گفت: افرادی با دلالی و خرید و فروش مسکن ثروت جمع می‌کنند، در مقابل افرادی برای نیاز واقعی و مصرفی خود برای خرید یک‌خانه باید یک عمر پس انداز کنند.

پاپی زاده افزود: بنابراین مالیات بر عایدی می‌تواند جلوی بسیاری از دلال‌بازی‌ها و واسطه‌گری‌ها را بگیرد و خیلی از مشکلات این حوزه را برطرف کند.

نماینده مردم دزفول در مجلس خاطرنشان کرد: در حال حاضر راهکارهای بسیاری در دنیا مانند مالیات بر ثروت، مالیات بر عایدی و … وجود دارد که در کشور ما استفاده نمی‌شود و در حال حاضر هیچ تفاوتی بین یک نیازمند واقعی مسکن یا طلا با کسی که در روز چند بار معامله انجام می‌دهد وجود ندارد.

پاپی زاده افزود: همین مسئله منجر شده تا این دلالان بدون هیچ مواخذه و تنبیهی یا پرداخت مالیاتی به راحتی کار خود را انجام دهند و در اقتصاد کشور اخلال ایجاد ‌کنند.

وی ادامه داد: در صورتی که مالیات بر عایدی سرمایه را اجرا کنیم، فعالیت‌های سوداگرانه در بازار مسکن کنترل خواهد شد. در عوض نیز نقدینگی مردم به سمت فعالیت‌های تولیدی که دارای مشوق‌های دولتی مانند مالیات کمتر است هدایت می‌شود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.