۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۲۵۴۶ ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹ دسته: دولت و حکمرانی
۰

خادمی نماینده مجلس شورای اسلامی به سخنان رهبر انقلاب پیرامون بلای نقدینگی و لزوم مدیریت آن واکنش نشان داد. وی مالیات بر عایدی سرمایه را به عنوان ابزار تجربه شده کشورهای توسعه یافته برای هدایت نقدینگی به سمت فعالیت های مفید و سازنده، مثبت ارزیابی کرد.

هدایت الله خادمی نماینده محترم مجلس در واکنش به سخنان رهبر انقلاب پیرامون لزوم مدیریت نقدینگی در دیدار با هیئت دولت به گفتگو با مسیر اقتصاد پرداخت.

وی با تشریح فضای سوددهی فعالیت های مولد و غیرمولد، مالیات بر عایدی سرمایه را به عنوان راهکار سرازیر شدن نقدینگی به سمت تولید دانست.

۲ راهبرد هدایت نقدینگی به سمت فعالیت‌های مولد اقتصادی

 

نقش بانک ها در ایجاد حجم عظیم نقدینگی غیرقابل انکار است

خادمی در مورد نقش بانک ها در ایجاد نقدینگی بالا در کشور گفت: عملکرد بانک ها از مشکلات اصلی است که این گرفتاری ها را ایجاد کرده اند. زیرا بانک ها تسهیلات خود را در فعالیت هایی که در تخصص آن ها نبوده و یا غیرمولد است به کار می گیرند. در مقابل و در بخش سپرده بانک ها با توجه به تعهد خود مجبورند سود بپردازند در صورتی که به همان میزان تولید و ارزش افزوده در اقتصاد ایجاد نشده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: هنگامی که فعالیت های غیرمولد و سود بانکی بیش از فعالیت های تولیدی بازدهی داشته باشد، مردم به طور طبیعی به سمت تولید نمی روند و سرمایه های خود را به شکل مسکن، سکه و ارز ذخیره می کنند.

وی افزود: بنابراین باید راهکاری ارائه داد تا مثل کشور های دیگر نقدینگی مردم به سمت تولید هدایت شود. در یک اقتصاد سالم و مقاوم سرمایه ها به سمت تولید می رود. تولید موجب ایجاد اشتغال و توسعه زیر ساخت ها خواهد شد. بدین ترتیب بسیار از مشکلات نظیر افسردگی جوان ها و ناامنی از بین می رود.

مالیات بر عایدی سرمایه نتیجه تدبیر کشورهای توسعه یافته

خادمی در مورد راهکار هدایت نقدینگی به سمت تولید در کشورهای توسعه یافته جهان گفت: در کشورهای توسعه یافته جهان تدبیر این موضوع با مالیات بر عایدی سرمایه انجام شده است و لازم نیست که ما اختراع و ابداعی انجام دهیم.

وی افزود: در دنیا این طور نیست که پول افراد در بانک ها باقی بماند و سود بدون انجام کار تولیدی پرداخت شود. حتی در برخی کشورها بانک ها برای نگهداری پول افراد هزینه دریافت می کنند. به همین دلیل است که در جهان بازار های غیرمولدی مثل بازار سکه و ارز وجود ندارد. زیرا که کشورها با اعمال مالیات بر عایدی سرمایه اجازه ورود به بازارهای سوداگرانه را نداده اند.

نماینده مردم ایذه درباره مالیات بر عایدی سرمایه خاطرنشان کرد: اگر مالیات بر عایدی سرمایه وجود داشته باشد، نقدینگی در جهت سرمایه گذاری در بخش تولید استفاده می شود. زیرساخت های اجرای مالیات بر عایدی سرمایه نیز فراهم است ولی هنوز در کشور اجرایی نشده است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.