۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۲۳۱۲ ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵ دسته: انرژی، تعرفه گذاری انرژی کارشناس: علی بختیاری
۰

تعرفه برق در کشور پاکستان مشابه ایران به صورت پلکانی تعیین شده است. اما سطوح تعرفه های پلکانی پاکستان به نحوی در نظر گرفته شده است که تنها کم مصرف ها از یارانه برخوردارند و مشترکین پرمصرف، قیمتی بیشتر از قیمت تمام شده تولید یا واردات برق را پرداخت می‌کنند. بر این اساس در پاکستان قیمت برق بخش خانگی در حدود ۱۰ برابر قیمت در ایران است؛ درحالیکه درآمد سرانه یک ایرانی ۴ برابر هر شهروند پاکستانی است.

به گزارش مسیر اقتصاد طبق گزارش منتشر شده توسط وزارت آب و برق دولت پاکستان، تعرفه برق این کشور در مقایسه با ایران ده برابر است. در این گزارش تعرفه بخش خانگی، تجاری، صنعتی و کشاورزی مشخص شده‌اند. نحوه محاسبه بهای پرداختی و جریمه ساعات اوج بار و بی باری و تغییر قیمت در فصول مختلف سال نیز مشخص شده‌اند.

تعرفه های پلکانی قیمت برق در پاکستان

طبق گزارش منتشر شده توسط وزارت نیروی کشور پاکستان، قبض برق خانگی مطابق با جدول زیر محاسبه می‌شود:

بر اساس شاخص GDP و PPP می‌توان مشاهده کرده که شاخص قدرت خرید در ایران و پاکستان برابر است. از این‌ رو می‌توان تعرفه برق دو کشور را نسبت به قیمت دلار مقایسه کرد. علاوه بر این، سرانه درآمد سالیانه مردم در کشور ایران، چهار برابر پاکستان است.

همان‌طور که در جدول فوق مشاهده می‌شود تعرفه متوسط کشور پاکستان ۱۰.۵ روپیه معادل ۰.۰۸۵ دلار و یا ۸.۵ سنت است. بنابراین می توان گفت با نرخ ارز آزاد هر کیلووات ساعت در پاکستان معادل ۷۰۰ تا ۹۰۰ تومان است.

این درحالیست که در ایران بهای متوسط برق دریافتی طبق گفته مسئولین وزارت نیرو حدودا ۷۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت است و بنابراین می توان گفت در کشور پاکستان که سرانه درآمدی یک چهارم ایران دارد، قیمت برق بخش خانگی در حدود ۱۰ برابر گران تر است.

در ایران دولت برق را به قیمتی به مراتب کمتر از قیمت تمام شده، به همه مشترکین به فروش می رساند که نتیجه آن بهره مندی بیشتر مشترکین پرمصرف از یارانه دولت است.

قیمت برق مشترکین پر مصرف بالاتر از قیمت تأمین برق

قیمت برق صادراتی از ایران به پاکستان حدودا ۱۱ سنت است. طبق جدول قبل مشاهده می‌شود که تعرفه برق مشترکین پرمصرف حدودا ۱۳ سنت است که بیش‌تر از قیمت برق وارداتی به پاکستان است. بنابراین تعرفه های پلکانی قیمت برق در پاکستان به نحوی طراحی شده است که مشترکین پر مصرف از هیچ یارانه ای برخوردار نیستند و در مقابل قیمت برق آن ها از قیمت تمام شده نیز بیشتر است.

در ایران پر مصرف‌ها به طور متوسط ۱۹۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت می‌پردازند که نسبت به بهای تمام‌شده برق و قیمت تمام‌شده تولید برق بسیار پایین‌تر است. به عبارت دیگر پرمصرف ها از برق یارانه‌ای و ارزان قیمت بهره می‌برند.

ضرورت تعیین مناسب سطوح تعرفه پلکانی

در کشور پاکستان، به مانند ایران تعرفه های برق به صورت پلکانی تعیین شده است. تعیین تعرفه های قیمتی به صورت پلکانی مزایای فراوانی همچون کاهش قیمت بیشتر برای مشترکین کم مصرف و جریمه مشترکین پرمصرف را به همراه دارد؛ اما لازمه بهره مندی از این مزایا، تعیین مناسب سطوح قیمتی در تعرفه های پلکانی است.

در پاکستان سطوح تعرفه پلکانی قیمت برق به نحوی در نظر گرفته شده است که مشترکین پرمصرف، قیمتی بیش از قیمت تمام شده تولید یا واردات برق را می پردازند درحالیکه مشترکین کم‌مصرف مورد حمایت قرار گرفته و بهای ارزان‌تری را می‌پردازند.

درحالیکه در ایران قیمت برق مشترکین پرمصرف نیز فاصله زیادی با قیمت تمام شده دارد و موجب شده است آن ها به مراتب بیشتر از مشترکین کم مصرف از یارانه برق ارزان قیمت بهره مند شوند.

منبع: گزارش وزارت آب و برق دولت پاکستان سال ۲۰۱۲



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.