۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۷۸۴۰ ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۴ دسته: تولید کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

خودروهای مختلف در هفته های اخیر افزایش قیمت چشم گیری را شاهد بوده‌اند؛ این افزایش نجومی قیمت خودروهای داخلی ناشی از تقاضای بالا در کنار عرضه قطره چکانی تولیدات کارخانه هاست. کاهش عرضه نیز زمینه سودجویی را برای دلالان و سفته بازان فراهم می کند. با توجه به تمام حمایتی از که خودروسازان با وجود کیفیت نامطلوب آنها می شود، چنین وضعیتی به هیچ وجه پذیرفته نیست و باید با آن مقابله شود.

به گزارش مسیر اقتصاد رکود و گرانی مسئله کنونی بازار خودرو است و خودروها در هفته های اخیر افزایش قیمت چشم گیری داشته اند.

بازار خودرو هفته هاست که با روند صعودی قیمت مواجه است، با این حال این هفته بازار خودرو با شوک بزرگی مواجه شد و قیمت به شدت افزایش یافت.

روند افزایش قیمت خودروهای داخلی   

در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ قیمتی برابر با ۵۰ میلیون تومان دارد که حاکی از افزایش ۹ میلیونی قیمت این خودرو نسبت به ابتدای سال جاری دارد. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز طی سه ماه اخیر افزایش قیمت ۴ میلیونی را تجربه کرده است.

پژو پارس سال با افزایش قیمت ۴ میلیونی در سه ماه ابتدایی سال جاری همراه بوده است. پژو ۲۰۷ اتوماتیک افزایش قیمت حدود ۲۰ میلیونی را طی سه ماه اخیر تجربه کرده و به قیمت ۷۶ میلیون تومان رسیده است.

تندر ۹۰ اتوماتیک که در ابتدای سال جاری قیمت ۵۴ میلیون تومانی داشت با گذشت حدود سه ماه به ۷۷ میلیون تومان رسید و افزایش قیمت ۲۳ میلیونی را تجربه کرد.

در این بین، ساندرو استپ ‌وی همچنان در مسیر گرانی می‌رود، به نحوی که این هفته رکوردی عجیب را از خود به‌جا گذاشت و قیمت ۹۳ میلیون تومان را در تابلو بازار به ثبت رساند. بنا به گفته فعالان بازار، ساندرو استپ‌ وی حدود ۱۵ میلیون تومان طی یکی دو هفته گذشته افزایش قیمت داشته است.

طبق آمارهای موجود سمند ال ایکس که در نیمه فروردین ماه سال جاری با ۳۴ میلیون تومان معامله می شد در هفته جاری به ۳۷ میلیون تومان رسیده است و ۳ میلیون تومان رشد قیمت را تجربه کرده است.

همچنین تندر مدلE2  پارس خودرو هم که حدود ۷ میلیون تومان افزایش قیمت داشته، هم اکنون شاید بتوان آن را در بازار با قیمت ۵۵ میلیون تومان پیدا کرد. اما در مورد رانا نیز از افزایش قیمت ۱ میلیون تومانی آن صحبت به میان آورده شده است.

نمایشگاه داران خودروی پایتخت در مورد پژو ۴۰۵ جی ال ایکس از تثبیت قیمت این محصول می‌گویند. به گفته آنها، این خودرو تغییر خاصی نداشته و فعلا با همان قیمت ۳۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

در خانواده پراید نیز افزایش قیمت خاصی رخ نداده و مدل ۱۳۱ این محصول در حال‌حاضر قیمتی برابر با ۲۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دارد.

افزایش نجومی قیمت خودروهای داخلی ناشی از تقاضای بالا در کنار عرضه قطره چکانی محصولات خودرویی ها ست. اتفاقاتی که مشابه آن در سال های ۹۱ و ۹۲ مشاهده شد.

در آن سال ها عرضه خودرو روند بسیار نزولی به خود گرفت؛ به ‌طوری‌که دلالان و سفته ‌بازان بازیگران اصلی بازارخودرو کشور محسوب می‌ شدند.

احتکار خودرو عامل اصلی افزایش قیمت خودروهاست؟

اما در این بین بحث از احتکار خودروسازان به میان آمد. در این باره یکی از اعضا کمیسیون صنایع و معادن مجلس در اواخر اردیبهشت ماه گفت: خودروسازان در حال حاضر ۹۰ هزار خودرو آماده ارائه به بازار دارند اما منتظر هستند خودروهای خود را با قیمت دلار روز به مردم بفروشند.

پس از آن رضا شیوا رئیس شورای رقابت با بیان اینکه باید دلیل افزایش قیمت خودرو بررسی شود، گفت: اگر افزایش قیمت خودرو به دلیل دلالی باشد، باید رصد شود این دلالی ناشی از کمبود تولید است یا به مسائل دیگری مربوط می‌شود؛ قطعا اگر افزایش قیمت‌ها به دلیل کاهش تولید باشد، شورای رقابت به موضوع ورود پیدا می‌کند و برخوردهای لازم را با خودروسازان انجام می‌دهد.[۱]

بنابراین مشخص است که یکی از عوامل تأثیر گذار در افزایش قیمت خودروهای داخلی کمبود عرضه محصولات از سوی خودروسازان است. مسئله ای که ضروری است هرچه سریعتر به آن پرداخته و حل شود. با توجه به تمام حمایتی از که خودروسازان با وجود کیفیت نامطلوب آنها می شود، چنین وضعیتی به هیچ وجه پذیرفته نیست.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری فارس کدخبر: ۱۳۹۷۰۳۲۷۰۰۰۳۳۰



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.