۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۱۶۶۹ ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰ دسته: پول و بانک کارشناس: محمدطاهر رحیمی
۰

اگر سیاست‌های انقباضی و عدم تزریق نقدینگی به اقتصاد در شرایط وجود فشار هزینه تحمیل شده به ترازنامه بنگاه‌ها و مصرف نامکفی خانوار تداوم داشته باشد، علاوه بر آثار اجتماعی، اقتصاد وارد رکود تورمی و خروج سرمایه تولیدکنندگان از بخش حقیقی اقتصاد تشدید می‌شود.

مسیر اقتصاد/ نتایج طرح آمارگیری کشتار دام کشتارگاه‌های رسمی کشور در ماه مهر امسال نشان می‌دهد، گوشت گاو و گوساله ۵۰.۷ درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه‌ شده را به خود اختصاص داده است. گوشت گوسفند و بره، بز و بزغاله سایر انواع دام به‌ ترتیب ٣٨ درصد، ٨.٦ درصد و ٢.٧ درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه‌ شده را به خود اختصاص داده‌اند. مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در مهر ۱۴۰۲، با ماه مشابه سال قبل نشان‌دهنده این است که عرضه گوشت گوسفند و انواع گوشت قرمز به ترتیب حدود ۴۰ درصد و ۳۰ درصد کاهش داشته است.

 رکود تورمی نتیجه عدم تزریق نقدینگی به اقتصاد در شرایط وجود فشار هزینه

این امر حاصل تجویز نسخه‌‌هایی مبتنی بر «کاهش رشد نقدینگی» با روش غلط کنترل ترازنامه و «حذف ابزارهای کنترل نرخ ارز» است. آن‌ هم در شرایطی که تولید و مصرف شدیدا تشنه نقدینگی است.

قابل تامل است که تا پایان تابستان ۱۴۰۲ رشد هزینه‌های تولیدکننده (تورم تولیدکننده-PPI) در تولید گوشت قرمز ۱۷۲ درصد بوده است. بدیهی است که سیاست‌های انقباضی پولی توام با چنین فشار هزینه ارزی (حذف دفعی و بدون لوازم ۴۲۰۰) تحمیل شده به مصرف‌کننده و تولیدکننده باعث کاهش همزمان مصرف و تولید خواهد شد.

اگر سیاست‌های انقباضی و عدم تزریق نقدینگی به اقتصاد در شرایط وجود فشار هزینه تحمیل شده به ترازنامه بنگاه و مصرف نامکفی خانوار تداوم داشته باشد، علاوه بر آثار اجتماعی، اقتصاد را وارد رکود تورمی جدی خواهد کرد و خروج سرمایه تولیدکنندگان از بخش حقیقی اقتصاد را تسریع می‌کند.

افزایش عرضه ناشی از رشد «قدرت خرید» و مصرف حقیقی دهک‌های پایین بوده‌ است؟

طبق نتایج مرکز آمار مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در مهر ۱۴۰۲، با ماه مشابه سال ۱۴۰۱ نشان‌دهنده افزایش ۵۵ درصدی مقدار عرضه گوشت انواع طیور در کشتارگاه‌های رسمی کشور است. در این ایام نباید هر رشد عرضه را مثبت قلمداد کرد. بلکه باید بررسی شود که آیا این افزایش عرضه ناشی از رشد «قدرت خرید» و مصرف حقیقی دهک‌های پایین بوده‌ است؟

چرا که ممکن است به دلیل فشار هزینه‌های یک سال اخیر وارد شده به تولیدکننده و سیاست‌های انقباضی بانک‌ مرکزی بوده باشد و در نتیجه رشد نسبت «بدهی به درآمد» و زیان‌دهی تولیدکننده و ناگزیر شدن او به فروش گسترده محصولات و خروج سرمایه از بخش حقیقی اقتصاد اتفاق افتاده باشد که اگر رخ دهد که نشانه‌هایی هم در اقتصاد ایران دارد، علاوه بر رکود باعث «توسعه هسته سخت تورم» می‌شود.

انتهای پیام/ تولید



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.