۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۷۰۶۴ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۸ دسته: تولید، صنعت خودرو کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

با تعلیق فعالیت های پژوسیتروئن در ایران، به احتمال قوی این تعلیق تبدیل به قطع همکاری با خودروسازان ایرانی خواهد شد؛بنابراین قطعه سازان فرانسوی نیز از ایران خارج خواهند شد. در شرایط پیش رو و با اعلام خروج خودروسازان فرانسوی از ایران، مهمترین اقدام پیش روی صنعت خودرو سرمایه گذاری ویژه در طراحی و تولید پلت فرم ملی است.

لتفمبه گزارش مسیر اقتصاد به دنبال اعلام خروج آمریکا از برجام، انجمن قطعه‌سازان فرانسوی (FIEV) اعلام کرد سفر ماه آینده خود به ایران را به تعویق می‌ اندازد. پیش از این گروه فرانسوی پژو سیتروئن نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که از ایران خارج می شود.

بلومبرگ: تعلیق فعالیت پژو سیتروئن در ایران با خروج آمریکا از برجام

بهمن ماه سال گذشته بود که تفاهم نامه ای میان انجمن قطعه سازان فرانسه و انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در حاشیه همایش بین المللی صنعت خودرو کشور امضا شد. کمتر از پنج ماه از این رخداد نمی گذرد که در پی تنش آمریکا و کشورهای اروپایی بر سر آینده برجام و با اعلام تعلیق فعالیت های گروه پژو- سیتروئن، انجمن قطعه سازان فرانسوی نیز سفر ماه آینده خود به ایران را لغو کرده اند.

تهدید قرارداد جوینت ونچر قطعه سازان ایرانی و فرانسوی

پس از امضا این تفاهم نامه بنا شد تا میان قطعه سازان ایرانی و فرانسوی به منظور ارتقاء داخلی سازی محصولات جدید، همکاری هایی در قالب طرح سرمایه گذاری مشترک صورت گیرد. بدین صورت که طبق گفته های نجفی منش رئیس انجمن همگن قطعه سازی کشور تا پیش از این ۶۵ شرکت قطعه ساز و مجموعه ساز ایرانی با رنو، ۷۵ شرکت با ایکاپ (شرکت مشترک ایران خودرو و پژو) و تقریبا به همین تعداد شرکت نیز با گروه سایپا – سیتروئن همکاری داشته و از برنامه های آموزشی و انتقال فناوری آنها بهره مند می شدند[۱].

حال به نظر می رسد به دلیل تنش های بوجود آمده اخیر میان آمریکا و کشورهای اروپایی این همکاری ها تحت الشعاع قرار گیرد و تأمین قطعات خودروها نیز با مشکلاتی مواجه شود.

در واقع با تعلیق فعالیت های پژوسیتروئن در ایران، به احتمال قوی این تعلیق تبدیل به قطع همکاری با خودروسازان ایرانی خواهد شد. بنابراین قطعه سازان فرانسوی نیز از ایران خارج می شوند. خروج قطعه سازان فرانسوی از ایران سبب شده تا قراردادهای جوینت ونچر نیز تعلیق شود و قطعه سازان با چالش هایی روبرو گردند.

صنعت خودروسازی به سمت طراحی پلت فرم ملی حرکت می کند؟

در ایران شرکت‌های خودروسازی عموما خودروهایی را تولید می‌کنند که طراحی آن توسط شرکت های خارجی انجام شده است. این خودروها تحت لیسانس خودروساز خارجی یا در شرکت‌های سرمایه‌گذاری مشترک تولید می‌شود. در هر دو حالت اما زنجیره ارزش صنعت خودرو در ایران ناقص مانده و یک حلقه مهم آن که حلقه طراحی و تحقیق و توسعه است در داخل شکل نگرفته است.

قسمت مهمی از این فرآیند طراحی محصول و تحقیق و توسعه در شرکت قطعه‌ساز انجام می‌شود؛ با این حال به دلیل این‌که خودروسازان برنامه طراحی پلتفرم خودرو را ندارند، قطعه‌سازان ایرانی نیز تاکنون دستورکار طراحی نداشته‌اند و فقط نقشه طراحی شده را دریافت و با ماشین‌آلات مختلف قطعه را ساخته‌اند. بنابراین قطعه‌سازان ایرانی نیز عموما فاقد توانایی طراحی هستند.

در شرایط پیش رو و با اعلام خروج خودروسازان فرانسوی از ایران، سناریو پیش روی صنعت خودرو سرمایه گذاری ویژه در طراحی و تولید پلت فرم ملی است.

دراین باره محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور با اشاره به اینکه مواضع آمریکا ضرورت خودکفا شدن صنعت خودرو را مجددا به ما یادآوری کرد، تصریح کرد: در این شرایط از دو خودروساز بزرگ انتظار می‌رود طراحی و تولید پلت‌فرم‌ها و خودروهای ملی را با سرعت بیشتری پیگیری کنند.[۲]

در این زمینه اقداماتی انجام شده است که می توان به طرح کلان پلتفرم ملی خودرو دانشگاه علم و صنعت اشاره کرد که در دولت دهم از آن رونمایی شد. با این حال به نظر می رسد که خودروسازان همکاری های لازم به منظور تولید و تجاری سازی این پلتفرم را انجام نداده اند. لذا ضروری است در شرایط فعلی سرمایه گذاری ویژه در این طرح کلان ملی صورت گیرد.

پینوشت:

[۱] ایرنا کدخبر: ۸۲۸۳۵۵۵۲

[۲] پردیس خودرو



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.