۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۶۴۲۸ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

در ماه های اخیر به دلیل موضع گیری های مقامات آلمانی علیه عربستان، تنش هایی در روابط سیاسی دو کشور ایجاد شده است. اکنون عربستان این تنش های سیاسی را در تعیین دیپلماسی اقتصادی و تجاری مورد توجه قرار داده است و در اولین گام حضور شرکت های آلمانی در مناقصات دولتی را ممنوع اعلام کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد در ماه های اخیر روابط دوجانبه آلمان و عربستان سعودی با مشکلات متعددی مواجه شده است. اظهارات وزیر خارجه آلمان در خصوص این کشور عربی و همچنین تصویب قانون منع فروش سلاح به این کشور از سوی آلمان، از جمله دلایل ناراحتی مقامات سعودی عنوان شده است.

زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان در اواخر سال گذشته میلادی عربستان را به مداخله غیرقابل توجیه در لبنان و یمن متهم کرد. درپی این سخنان، عربستان سفیر خود را از آلمان فراخواند و همچنان بعد از ۶ ماه این کشور سفیری در آلمان ندارد.

پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران نیز، عربستان از این اقدام حمایت کرد و خواستار تحت فشار قرار دادن ایران از سوی کشورهای اروپایی شد. اما مقامات آلمانی به شدت از این درخواست عربستان انتقاد کردند و به تداوم گسترش روابط تجاری با ایران تمایل نشان دادند.

ممنوعیت شرکت های آلمانی در مناقصات پاسخ عربستان به تحریکات آلمان

مجموع این اقدامات، تنش هایی در روابط دوجانبه عربستان و آلمان را ایجاد کرده است که در حال وارد شدن به مراحل جدید است.

به گفته مقامات آگاه، سران سعودی به دستگاه های دولتی اعلام کرده اند از پذیرش شرکت های آلمانی در مناقصات دولتی اجتناب نمایند. به بیان دیگر عربستان ناراحتی خود از مقامات آلمانی را با ممنوعیت نیمه رسمی حضور شرکت های آلمانی در مناقصات دولتی پاسخ داده است.

در همین راستا طبق ابلاغیه دولت عربستان، دستگاه های دولتی این کشور به طور موقت از تمدید قراردادهای خود با شرکت های آلمانی منع شده اند.

مقامات عربستانی در مذاکرات خود با آلمان اعلام کرده اند تا این کشور از مواضع فعلی خود در زمینه دیپلماسی خارجی پایین نیاید و در این زمینه به عربستان نزدیک تر نشود، قصد ندارند امکان حضور دوباره شرکت های آلمانی را فراهم نمایند.

برنامه های توسعه ای عربستان فرصت مناسب شرکت های اروپایی

این درحالیست که دولت فعلی عربستان در طول سال های اخیر برنامه ویژه ای برای توسعه بخش های مختلف این کشور در دستور کار قرار داده است. سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیارد دلاری برای ساخت شهر جدید «نئوم» در صحرا، تنها یکی از برنامه های بلندپروازانه دولت عربستان است.

طرح های توسعه ای عربستان از طرفی به سرمایه گذاری گسترده شرکت های خارجی نیاز دارد؛ اما در طرف مقابل این طرح ها فرصت مناسبی برای شرکت های اروپایی به منظور کسب سود و فروش محصولاتشان نیز محسوب می شود.

به طور خاص شرکت های آلمانی همچون زیمنس، دایملر و بایر توان صادرات گسترده ای به عربستان دارند و حرکت این کشور به سمت کاهش وابستگی به نفت می تواند فرصت های اقتصادی جذابی برای این شرکت ها درپی داشته باشد.

۸۰۰ شرکت آلمانی در عربستان فعال هستند

تحریم شرکت هایی همچون زیمنس و حتی بانک مرکزی آلمان از سوی مقامات سعودی در حالی رخ داده است که بیش از ۸۰۰ شرکت آلمانی هم اکنون به منظور شرکت در مناقصات پروژه های عربستان ابراز تمایل نموده اند.

در سال گذشته میلادی آلمان بیش از ۶.۵ میلیارد دلار کالا به عربستان صادر کرد و سومین مبدأ اصلی کالاهای وارداتی این کشور بود.

مدیران شرکت های آلمانی به منظور بهره بردن از بازار عربستان و پروژه های جذاب این کشور، به سران کشور خود پیام داده اند که با اصلاح روابط سیاسی دوجانبه، شرایط حضور آن ها در این کشور عربی را فراهم نمایند.

ضرورت اثرگذاری روابط سیاسی در دیپلماسی اقتصادی

اقدام فعالانه عربستان علیه کشور آلمان نشان می دهد که این کشور در تعیین دیپلماسی های تجاری و اقتصادی خود از شاخص های سیاسی بهره می برد. اهمیت قائل شدن برای روابط سیاسی در تعیین شرکای اقتصادی و تجاری این پیام را برای کشورهای مقابل دارد که نمی توانند هر طور که بخواهند علیه یک کشور موضع گیری نمایند و در ادامه انتظار داشته باشند از روابط تجاری دوجانبه نیز سود اقتصادی به دست آورند.

بنابراین اقدام متقابل و فعال در عرصه دیپلماسی اقتصادی، در نهایت به اصلاح روش برخورد دیگر کشورها در مواجهه سیاسی با یک کشور منجر می شود.

منبع: نشریه آلمانی هندلزبلت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.