۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۶۲۲۸ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: حسین عطااللهی
۰

در حال حاضر کشورهایی که به منظور بی اثر کردن تحریم های احتمالی آمریکا به دنبال مقابله با سلطه دلار هستند، میزان زیادی طلا ذخیره سازی کرده اند. استفاده از طلا در پرداخت ها باعث کاهش اثرگذاری تحریم های دلاری می شود و امکان ایجاد ممنوعیت معاملات توسط سوئیفت را نیز از بین می برد.

به گزارش مسیر اقتصاد مدت ها پیش جنگ های جهانی به پایان رسیده است اما دهه کنونی بسیار شبیه به دوره ۱۰ ساله جنگ قرن بیستم در جهان است.  در حال حاضر جنگ اقتصادی در عرصه بین المللی شدت گرفته است.

کشورهای بریکس پیشتاز مقابله با سلطه دلار

از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸، تعداد کشورها و ائتلاف ها برای مقابله و به زیر کشیدن هژمونی دلار افزایش یافته است. یکی از این ائتلاف ها، ائتلاف کشورهای عضو بریکس به رهبری چین و روسیه است که در تلاش برای کنار گذاشتن استفاده از دلار در مبادلات و همچنین به عنوان ذخیره ارزی هستند.

تنها در چند ماهه ابتدای سال جاری میلادی چندین اقدام متفاوت در راستای کاهش سلطه و کنترل آمریکا بر نظام مالی بین المللی صورت گرفته است. این اقدامات با از بین بردن سلطه آمریکا بر نظام مالی بین المللی بدنبال پایان دادن به سیستم اعتباری ای هستند که به طور فزاینده در حال افزایش بدهی جهانی است. چراکه این افزایش بدهی ها باعث می شود که درآینده جهان زیر بار کوهی از بدهی فروبپاشد.

طلا نقطه ضعف نظام مالی دلاری

در همین راستا گروه جدیدی توسط جیمز ریکاردزِ اقتصاددان، تحت عنوان محور شرارت در حال شکل گیری است که هدف آن حفاظت از سلطه جهانی دلار است. زیرا به نظر می رسد که استفاده از طلا برای تضعیف دلار رو به افزایش است.

یک نقطه کور در دکترین اقتصادی استراتژیک ایالات متحده، افزایش استفاده از طلای فیزیکی توسط چین، روسیه، ایران، ترکیه و دیگر کشورها است. مقصود کشورها از استفاده از طلا جلوگیری از تحریم های آمریکا و شکل دهی یک  اتحاد و توازن بازدارنده در مقابل سلطه ایالات متحده در سیستم های پرداخت دلاری است.

محافظت طلا از کشورها در برابر تحریم های دلارپایه

مزیت سیستم پرداخت مبتنی بر طلا در این است که اثرگذاری تحریم های دلارپایه آمریکا را تضعیف و با محدودیت مواجه خواهد کرد. به عبارت دیگر طلا کشورها را در مقابل تحریم های دلاری آمریکا به شدت محافظت می کند؛ چراکه طلا به صورت فیزیکی است و دیجیتالی نیست. بنابراین نمی تواند هک یا بلوکه شود. علاوه بر این حمل و نقل هوایی طلا جهت استفاده از آن برای تسویه پرداخت ها یا سایر معاملات میان کشورها آسان است.

از طرف دیگر سیستم سوئیفت نمی تواند جریان های پرداختی طلا میان کشورها را با محدودیت و ممنوعیت مواجه کند. طلا قابلیت تعویض و نقل و انتقال دارد، اما با اینحال امکان ردگیری آن وجود ندارد. بدین ترتیب مبدأ حرکت آن قابل اثبات و شناسایی نیست.

تقویت و شکل گیری روز افزون جریانات طلایی در جهان

در حال حاضر اطلاعات زیادی وجود دارد که ادعای وجود محورها و جریانات طلایی که در حال تقویت هستند را اثبات می کند. برای مثال روسیه ظرف ۱۰ سال گذشته ذخایر طلای خود را سه برابر کرده است. میزان ذخایر روسیه از حدود ۶۰۰ تن به بیش از ۱۸۰۰ تن طلای فیزیکی رسیده است که نشان دهنده حجم بسیار عظیمی از طلاست.

همچنین کشور چین طلای فیزیکی اش را به میزان قابل توجهی افزایش داده است و همانند روسیه ذخایر طلای این کشور نیز طبق اعلام رسمی ۱۸۰۰ تن است که افزایش سه برابری داشته است.

ایران نیز دارای مقادیر زیادی از طلاست. این کشور در جریان توافق هسته ای با دولت اوباما و در قالب طلا میلیاردها دلار دریافت کرده است.

ترکیه نیز مقادیر زیادی طلا اندوخته است که با توجه به سخنان اخیر رجب طیب اردوغان در رابطه با به زیر سؤال بردن سلطه جهانی دلار در تجارت بین المللی آنچنان هم تعجب آور نیست. بنابراین این اتفاقات نشان دهنده ظهور محوریت دوباره طلا در نظام مالی و پرداخت های بین المللی است.

انتشار بی رویه دلار به ضرر آمریکا تمام می شود

زمانی که آمریکا در سال ۱۹۷۰ پنجره طلایی را بست، بازار آتی کاغذی طلا را به عنوان وسیله ای جهت دستکاری و کنترل قیمت ها ایجاد کرد و برای محافظت از آن طولی نکشید که به سیاست چاپ پول پناه برد.

این اقدام آمریکا جدای از تمام تلاش های مختلف کشورها برای از بین بردن سلطه دلار، بیش از هر چیز توان تخریب انحصار دلار بدون پشتوانه را دارد.

منبع: دیلی اکونومیست



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.