۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۵۸۷۹ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۱ دسته: تولید
۰

خسروشاهی مشاور وزیر صنعت ضمن بیان این موضوع که قوانین و تعرفه های کنونی به هیچ عنوان از قطعه سازان داخلی حمایت نمی کند، از تدوین طرح تغیییر تعرفه واردات قطعه در وزارت صنعت خبر داد.

به گزارش مسیر اقتصاد اصغر خسروشاهی مشاور خودرویی وزیر صنعت با بیان اینکه قوانین و تعرفه های کنونی به هیچ عنوان از قطعه سازان داخلی حمایت نمی کند، گفت: خیلی از خودروسازان داخلی به دلیل صرفه اقتصادی، قطعه را به صورت CKD وارد می کنند و هیچ انگیزه ای برای تولید قطعه در داخل ندارند.

خسروشاهی ضمن بیان این موضوع که اغلب خودروسازان داخلی انگیزه برای تولید قطعه در داخل کشور ندارند، خبر از تدوین طرح تغیییر تعرفه واردات قطعه در وزارت صنعت داد.

مشاور خودرویی وزیر صنعت با اشاره به مونتاژ خودروهای چینی در کشور گفت: در حال حاضر تولید قطعه در کشور بیشتر مربوط به محصولات ایران خودرو و سایپا از جمله خودروهای پژو  و … می شود ولی در خصوص اغلب خودروهای جدید از جمله خودروهای چینی سهم قطعه سازی پایین و به صورت CKD وارد کشور می باشد.[۱]

لزوم تناسب میان تعرفه واردات قطعه و خودرو جهت ارتقاء داخلی سازی

از چالش های کنونی توسعه صنایع خودرو و قطعه سازی عدم تناسب میان تعرفه واردات قطعه و خودرو است. در دی ماه سال گذشته طرح دولت در خصوص واردات خودرو نهایی شد. طبق جمع بندی های وزارت صنعت تعرفه واردات خودرو برای خودروهای بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی سی، ۵۵ درصد، برای خودروهای بین ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی سی، ۷۵ درصد و برای خودروهای بین ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی سی ۹۵ درصد تعیین شد.

البته بعد از اعلام این تعرفه ها از سوی وزارت صنعت، نمایندگان مجلس به طرح یک فوریتی ساماندهی بازار خودرو که از اهداف آن کاهش تعرفه واردات خودرو است رای دادند. اما در حال حاضر اتفاق خاصی در نظام تعرفه ای واردات خودرو نیفتاده است.

همچنین تعرفه واردات قطعات منفصله برای تولید خودرو سواری با حجم موتور زیر ۲۰۰۰ سی سی به صورت زیر است.

درصد داخلی سازی خودرو تعرفه واردات قطعات منفصله
زیر ۲۰ درصد ۴۰ درصد
۲۰ تا ۳۰ درصد ۳۲ درصد
۳۰ تا ۴۰ درصد ۲۶ درصد
۴۰ تا ۶۰ درصد ۲۰ درصد
بالای ۶۰ درصد ۱۵ درصد

همانطور که مشخص است بیشترین تعرفه واردات قطعات خودرو برای خودروهای با حجم موتور زیر ۲۰۰۰ سی سی ۴۰ درصد است. اما بیشینه تعرفه واردات خودرو به ۹۵ درصد می رسد و تناسبی بین این دو نیست.

در این باره محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور در گفتگو با مسیر اقتصاد با بیان اینکه حرف ما حمایت از افزایش تعرفه واردات قطعات خودرو نیست، گفت: بحث اصلی این است که بین تعرفه واردات خودرو و قطعات تناسب معقولی وجود ندارد و این مساله سبب شده تا در سال گذشته آمار واردات قطعات خودرو به طرز وحشتناکی افزایش یابد و در صدر جدول واردات کشور قرار گیرد.

لزوم تناسب میان تعرفه واردات قطعه و خودرو جهت ارتقاء داخلی‌سازی

تعیین تعرفه واردات قطعات متناسب با توان تولید داخلی

افزایش هوشمندانه تعرفه واردات قطعات در شرایط فعلی اقدامی است که می تواند در راستای حمایت از قطعه ساز داخلی موثر واقع شود؛ در این راستا پیشنهاد می گردد تعرفه واردات لوازم یدکی و قطعات منفصله تولید خودرو، (علاوه بر میزان داخلی سازی خودرو نهایی) متناسب با توان تولید داخلی قطعات و همچنین کیفیت داخلی سازی تعیین شود.

در این باره سبحانی فر عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه بایستی اولویت اصلی استفاده از تولیدات با کیفیت داخلی باشد، تأکید کرد: بایستی تعرفه واردات قطعاتی که مشابه داخلی آن موجود است، افزایش یابد تا واردات این محصولات صرفه اقتصادی نداشته باشد.

پینوشت:

[۱] پردیس خودرو



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.