۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۳۸۴۳ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۸ دسته: انرژی
۰

اسدالله قره خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: ما ظرفیت های خیلی خوبی برای مبادلات برق با کشورهای همسایه داریم که در حال حاضر از آن استفاده نمی شود؛ برای افزایش مبادلات برقی ما با کشورهای همسایه به جز سوء مدیریت مانع دیگری وجود ندارد.

اسدالله قره خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، در گفتگو با مسیر اقتصاد به تشریح مشکلات موجود برای افزایش مبادلات برقی با کشورهای همسایه به ویژه همسایگان شمالی خبر داد.

قره خانی گفت: ما ظرفیت های خیلی خوبی برای مبادلات برق با کشورهای همسایه داریم که در حال حاضر از این ظرفیت استفاده نشده است.

وی افزود: با توجه به موقعیت جغرافیایی ممتاز کشور ما در منطقه، ما در زمینه ترانزیت برق نیز فرصت های بسیار خوبی برای نقش آفرینی داریم.

سوء مدیریت علت اصلی از دست دادن فرصت های کشور

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه مشکل اصلی ما در از دست دادن این فرصت ها عدم اراده لازم در مدیران و مسئولین وزارت نیرو است، گفت: ما سالیانه در حدود ۱۷۰ میلیون دلار از کشور ترکمنستان برق خریداری می کنیم و این کشور تاکید دارد که در تمام ایام سال بایستی  میزان ثابتی از برق را از او خریداری کنیم، در حالی که ما تنها در پیک بار به این برق احتیاج داریم.

وی ادامه داد: از طرف دیگر یک شرکت ترکیه ای که با کشور ترکمنستان معاملات برقی دارد به ما اعلام کرده است که این تولیدات در ترکمنستان مربوط به اوست و می تواند در ایام پیک بار این برق را به ما بفروشد و در سایر ایام سال از ما می خواهد که  این برق را به ترکیه انتقال دهیم.

این عضو کمیسیون انرژی افزود: محاسبات ما نشان می دهد هزینه خرید این برق در ایام پیک و درآمد انتقال این برق در سایر ایام به ترکیه معادل یکدیگر هستند. به عبارت دیگر اگر ما این پیشنهاد را قبول کنیم هزینه برق خریداری شده در ایام پیک مصرف به صفر می رسد! اما همچنان مسئولین و مدیران وزارت نیرو در این خصوص کوتاهی می کنند.

تخلف ۶۰ میلیون دلاری شرکت واسطه ای خرید برق از ترکمنستان

سخنگوی کمیسیون انرژی با انتقاد از  بورکراسی های اداری و برخی مشکلات در ارتباطات وزارت نیرو با کشورهای منطقه گفت: به طور مثال در یکی از موارد در گذشته یک شرکت واسطه ای از طرف وزارت نیرو از کشور ترکمنستان در حدود ۶۰ میلیون دلار  برق خریداری کرده است.

قره خانی ادامه داد: متاسفانه با وجود اینکه این شرکت واسطه ای، پول برق را از شرکت توانیر دریافت کرده  است، اما آن را به طرف ترکمنستانی پرداخت نکرده است و در حال حاضر کشور ترکمنستان اعلام می کند که تا زمانی که این مبلغ تسویه نشود، حاضر به افزایش مبادلات برقی با ایران نیست. در اینگونه موارد که بحث ملی مطرح است اساسا حضور شرکت های واسطه ای بی معناست. مضاف بر اینکه در حال حاضر بعد از به بار آمدن این مسائل کسی هم پاسخگو نیست.

وی در پایان تاکید کرد: بنابراین برای افزایش مبادلات برقی ما با کشورهای همسایه به جز سوء مدیریت مانع دیگری وجود ندارد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.