۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۸۹۷۴ ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰ دسته: انرژی
۰

لوی الخطیب وزیر برق عراق از مذاکره برای واردات برق از اردن و اتصال به شبکه برق کشورهای شورای همکاری خلیج فارس (GCC) خبر داد و خاطرنشان کرد: بهای برق وارداتی از کشورهای GCC به میزان ۱۵ درصد از بهای برق ایران پایین‌تر است و اجرای آن یک سال زمان می‌برد.

به گزارش مسیر اقتصاد بر اساس اعلام پایگاه خبری المعلومه، لوی الخطیب وزیر برق عراق، در یک سخنرانی با اشاره به مشکلات صنعت برق عراق گفت که عراق به برنامه‌ریزی خود برای واردات برق از اردن و نیز اتصال به شبکه برق کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (GCC) و نیز واردات گاز از ایران در آینده نزدیک ادامه می‌دهد.

وزیر برق عراق ادامه داد: با طرف اردنی درباره قرارداد واردات برق مذاکره کردیم اما این امر به ۲۴ ماه زمان نیاز دارد که میزان آن تا حد زیادی با واردات برق ایران مساوی است.

وی با اشاره به قرارداد واردات برق از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس خاطرنشان کرد: بهای برق وارداتی از این کشورها به میزان ۱۵ درصد از بهای برق ایران پایین‌تر است و اجرای آن یک سال زمان می‌برد، اما بهای برق ایران بسیار رقابتی است؛ زیرا مربوط به بازار آزاد است.[۱]

اتحاد کشورهای حاشیه خلیج فارس برای تامین امنیت انرژی

در سال ۲۰۱۱ فاز سوم شبکه بهم پیوسته کشورهای شورای همکاری خلیج فارس (GCC) با اتصال الکتریکی کشورهای شمالی این ناحیه یعنی کویت، عربستان، بحرین و قطر به دو کشور امارات متحده عربی و عمان تکمیل شد. از آن زمان این شش کشور علاوه بر ارتقای امنیت انرژی خود در حوزه انرژی الکتریکی، از مزایای تبادل برق در فصول و ایام  مختلف سال بهره‌مند می‌شوند.

برنامه بلند مدت GCC اتصال به شبکه‌های برق دیگر به خصوص شبکه‌ کشورهای شمال آفریقا و همچنین اروپا است. این درحالی است که ایران فرصت‌های خوبی برای گسترش ارتباطات الکتریکی، صادرات، تبادل و ترانزیت برق دارد که  درحال گذر است.

تقویت ارتباط الکتریکی ایران و عراق به استحکام روابط سیاسی دو کشور کمک می‌کند

نه تنها برخی کشورهای اطراف ما، خودشان نیاز به برق ارزان ایران دارند، بلکه در عین حال پلی برای اتصال الکتریکی ایران به سایر کشورهایی هستند که تمایل به داد و ستد انرژی الکتریکی دارند. گسترش ارتباطات در حوزه انرژی می‌تواند موجب تقویت روابط سیاسی کشورها شود.

کشور افغانستان علاوه بر نیاز فراوان به انرژی الکتریکی، مسیری برای ارتباط با کشورهای آسیای میانه است. آذربایجان که ارتباط الکتریکی دو طرفه با ایران دارد و بیشتر صادرکننده برق در ایام موردنیاز سال به کشور است، پلی برای ارتباط الکتریکی با کشور روسیه است.

کشور عراق تنها همسایه ایران است که ارتباط الکتریکی با ظرفیت بالایی با ایران دارد به طوری که نزدیک به ۸۰ درصد صادرات برق ایران سهم عراق است و در عین حال این کشور با واردات گاز از ایران بخشی از برق موردنیاز خود را در داخل تولید می‌کند.

همگام (سنکرون) کردن آزمایشی شبکه برق دو کشور در پاییز سال گذشته، زمینه ایجاد ارتباط الکتریکی پایدار و بلند مدت برای دو کشور را فراهم کرد. این ارتباط به صورت تبادل دو طرفه برق است و به معنای وابستگی یک سویه عراق به ایران نیست و به استحکام روابط سیاسی دو کشور کمک می‌کند.

مشارکت هرچه بیشتر ایران در بازسازی زیرساخت‌های برق عراق و سوریه بستر بهم پیوستگی شبکه برق ایران، عراق و سوریه را ایجاد می‌کند. فرصت‌هایی که ایران دارد به دلیل وجود تحریم‌های بانکی و مشکلات ناشی از سنگ‌اندازی‌های دشمنان، با موانعی روبرو است که تلاش و سرعت عمل بیش از پیش متولیان امر و یکپارچگی و همکاری همه نهادهای کشور را می‌طلبد.

پینوشت:

[۱] ایسنا، کد خبر: ۹۹۰۲۱۳۰۹۳۳۹

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.