۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۱۸۶۴ ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷ دسته: حمایت از کشاورزی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

با حمایت مستقیم دولت اندوزی از محصولات تولیدی این کشور، در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۸ صادرات میوه هایی نظیر منگوتین، موز و آناناس با افزایش ۶.۳ درصدی به میزان ۳۲۵ هزار تن رسیده است. کارشناسان این کشور معتقدند بدون رفع موانع صادراتی نظیر کمبود منابع مالی و تهیه تجهیرات مناسب، امکان صادرات محصولات کشاورزی در ابعاد گسترده فراهم نخواهد بود.

به گزارش مسیر اقتصاد در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۸ صادرات میوه های اندونزی به مقصد کشورهای آمریکا، چین، ژاپن و استرالیا با افزایش ۶.۳ درصدی به میزان ۳۲۵ هزار تن رسیده است. محصولات تولیدی باغی اندونزی نظیر موز، آناناس، نارنگی، خربزه، هندوانه و آووکادو است که بخش زیادی از آن ها به دیگر کشورها نیز صادر می شود.

مدیر امور تولیدات باغی وزارت کشاورزی اندونزی به تازگی ابراز امیدواری کرده است که طی دوماه آینده میزان صادرات محصولات باغی اندونزی نسبت به ماه های قبل تغییری پیدا نخواهد کرد.

دولت اندونزی قصد دارد به منظور بهبود شرایط تصمیم گیری در رابطه با وضعیت تولید و صادرات این محصولات، میزان اطلاعات خود از شرایط تولید باغداران و کشاورزان را افزایش دهد.

افزایش حمایت از تولیدکنندگان، درخواست کارشناسان از دولت

بنابر اعلام رئیس انجمن سبزیجات و میوه های اندونزی صادرات میوه های اندونزی با مشکلات زیرساختی و لجستیکی فروانی روبرو است که این موضوع باعث کاهش میزان تبادلات محصولات با سایر کشورها می شود.

به همین منظور کارشناسان بخش کشاورزی و باغی اندونزی از دولت این کشور درخواست کرده اند حمایت های خود از بخش کشاورزی را افزایش دهد تا آن ها بتوانند در بهبود کیفیت محصولات صادراتی خود سرمایه گذاری نمایند و وضعیت خود را در بازارهای صادراتی ارتقاء بخشند.

محدودیت واردات راهکار دولت اندونزی در حمایت از محصولات باغی

طبق اعلام وزارت کشاورزی اندونزی از سال ۲۰۱۲ واردات محصولات باغی به این کشور به دلیل افزایش حمایت از تولیدات داخلی محدود شده است و این موضوع باعث افزایش تقاضای بازار داخلی برای مصرف محصولات تولیدی این کشور شد.

همچنین دولت اندونزی به منظور افزایش سلامت محصولات وارداتی، این محصولات را در آزمایشگاه های مجهز مورد بررسی قرار می دهد تا محصولات بی کیفیت وارد بازار داخلی اندونزی نشوند.

این ابتکار دولت اندونزی علاوه بر افزایش رقابت کشورهای صادر کننده محصولات باغی به این کشور، به افزایش قیمت محصولات خارجی در بازار اندونزی نیز منجر شده است.

رفع موانع بازارهای صادراتی اقدام دیگر اندونزی در جهت حمایت از تولیدات داخلی

اما دولت اندونزی به منظور حمایت از تولیدات داخلی تنها به محدودیت واردات اکتفا نکرد و تصمیم به افزایش بازارهای صادراتی محصولات این کشور گرفت.

بر اساس آمارهای اعلامی، محصولات باغی اندونزی به منظور صادرات می تواند به کشورهای اروپایی و خاورمیانه نظیر عربستان سعودی، امارات متحده عربی، عمان و برخی کشورهای آفریقایی صادر شود. اما مشکلات زیرساختی در بخش صادرات اندونزی، محدودیت بزرگی بر سر انتقال محصولات به شمار می رود.

کمبود منابع مالی، عدم تنوع در تولید و تجهیزات نامناسب مشکلات کشاورزان اندونزی

طبق بررسی های علمی صورت گرفته در اندونزی، سه عامل مهم در عدم افزایش صادرات محصولات باغی در سال های گذشته تاثیرات به سزایی داشته است:

مشکل اول مربوط به تولید محصولات کشاورزی ناشی از دارایی های پائین کشاورزان و باغداران اندونزیایی است که منجر به کاهش کیفیت تولیدات می شود. کشاورزان و باغداران به همین دلیل نمی توانند منابع مالی مورد نیاز خود را جهت خرید تجهزات و ماشین آلات کشاورزی و همچنین تامین کود مناسب، آفت کش و سم های مورد نیاز تامین کنند.

دیگر عاملی که منجر به پائین بودن میزان صادرات محصولات کشاورزی و باغی می شود، عدم تنوع در تولید گونه های دیگری از محصولات است.

همچنین سومین عامل تاثیرگذار در میزان تولید محصولات باغی و کشاورزی، عدم وجود تجهیزات مناسب ذخیره سازی محصولات و زیر ساخت های مناسب برای حمل و نقل این محصولات است.

کارشناسان معتقدند رفع این مشکلات از سوی دولت می تواند به افزایش قابل توجه میزان تولید و صادرات محصولات باغی و کشاورزی اندونزی منجر شود.

منبع: indonesia-investments



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.