۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۹۶۴۸ ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۴ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

وزارت جهاد کشاورزی طبق قانون تمرکز، مسئول تنظیم بازار محصولات غذایی بوده و با توجه به وظایف قانونی خود، بایستی مدیریت بازار محصولات غذایی و کشاورزی را بعد از تولید نیز برعهده داشته باشد. این وزارتخانه در این راستا اقدامات موثری انجام داده که منجر به ثبات نسبی بازار مواد غذایی در ایام پایانی سال جاری شده است؛ اقداماتی که با اجرای کامل قانون تمرکز تکمیل خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد با فرا رسیدن ایام عید نوروز، هرساله شاهد افزایش تقاضای مصرفی مردم به منظور تامین مایحتاج مورد نیاز خود در روزهای آغازین سال هستیم.

از جمله بازارهایی که هر ساله در شب عید با تقاضای بسیار زیادی برای خرید محصولات از جانب مردم روبرو می شود، بازار مواد غذایی است.

در سال های گذشته به دلیل ناهماهنگی بین تولیدکنندگان و تامین کنندگان بازار، نوسانات قیمتی زیادی در این حوزه به وقوع می پیوست. اما از سال ۹۱ با تصویب قانون تمرکز وظایف بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی، این وزارتخانه مسئولیت تنظیم بازار مواد غذایی و کشاورزی را بر عهده گرفت.

مسئولیت تنظیم بازار که پیش از این در اختیار وزارت بازرگانی سابق بود، باعث ایجاد ناهماهنگی تولید و توزیع و نیز واردات بی رویه و سرانجام نوسانات بسیار قیمتی و به حاشیه رفتن تولید داخلی می گردید.

وعده حجتی بر ادامه ثبات نسبی بازار شب عید

در سال جارثی وزارت جهاد کشاورزی با همکاری ستاد تنظیم بازار کشور و همچنین سایر نهادهای دخیل در امر تنظیم بازار، توانست حجم بالای تقاضا را با تولید داخلی پوشش دهد.

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی ۲۶ اسفندماه در این زمینه اعلام کرد: با عنایت به شرایط مناسب تولید محصولات کشاورزی به ویژه کالاهای اساسی باید با اتخاذ تدابیر مناسب، طوری عمل شود تا وقفه ای در بازاررسانی محصولات کشاورزی ایجاد نشده و آرامش کنونی تا پایان تعطیلات نوروز بر بازار حاکم باشد.[۱]

اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار شب عید

در طول سال گذشته، وزارت جهاد کشاورزی با مدیریت مناسب توانست میزان تولید میوه و مرکبات در کشور را افزایش دهد؛ تا جایی که طبق گفته عضو هیئت رئیسه اتحادیه ملی کشاورزی حدود ۳.۵ میلیون تن سیب و مرکبات در انبارهای کشور ذخیره وجود دارد.

https://masireqtesad.ir/49475/3-5-%d9%85%db%8c%d9%84%db%8c%d9%88%d9%86-%d8%aa%d9%86-%d8%b3%db%8c%d8%a8-%d9%88-%d9%85%d8%b1%da%a9%d8%a8%d8%a7%d8%aa-%d8%a2%d9%85%d8%a7%d8%af%d9%87-%d8%b9%d8%b1%d8%b6%d9%87-%d8%af%d8%b1/

همچنین به منظور مدیریت قیمت و بازار محصولات کشاورزی، ممنوعیت واردات انواع میوه و مرکبات به غیر از ۶ نوع میوه خاص (نارگیل، آناناس، انبه، موز، منگوتین، پاپایا) به کشور ممنوع شد.

تنظیم بازار میوه شب عید از طریق محصولات تولید داخلی

بازار میوه و مرکبات با تدبیر ویژه وزارت جهاد کشاورزی و همچنین ستاد تنظیم بازار کشور، در مقطع کنونی شاهد ثبات نسبی در عرضه و تقاضای محصولات است.

در این راستا عبدالحسین رحیمی رئیس سازمان میادین میوه و تره‌بار به منظور ارائه خدمات بهتر به مردم در طرح نوروزی اظهار داشت: برای شب عید ۱۱ هزار تن محصول آماده‌سازی و ذخیره شده است تا مردم هیچ کمبودی در این زمینه نداشته باشند.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار همچنین به این نکته اشاره کرد که امسال همه میوه‌های تنظیم بازاری از محل محصول داخلی است.[۲]

جلوگیری از افزایش قیمت ناگهانی بازار گوشت قرمز و مرغ

بازار گوشت مرغ و گوشت قرمز از بازارهای پرنوسان در روزهای پایانی سال ۹۶ است؛ به نحوی که به دلیل افزایش تقاضا، قیمت هرکیلوگرم مرغ در مراکز خرده فروشی به ۸۶۰۰ تومان و قیمت هرکیلوگرم شقه بدون دنبه گوسفندی نیز به ۴۵ هزارتومان افزایش یافته است.

در همین راستا مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران در مورد آخرین وضعیت توزیع گوشت قرمز برای تنظیم قیمت در بازار شب عید،‌ خاطرنشان کرد: از ابتدای سال ۹۶ تا به امروز گوشت قرمز کمترین نوسان قیمت را داشته است.

وی اعلام کرد: برای ثبات قیمت در بازار، روزانه حدود ۸۰ تا ۱۰۰ تن گوشت گوسفندی تازه از کشورهای گرجستان و استرالیا وارد و به قیمت کیلویی ۳۱ و ۵۰۰ تا ۳۳ هزار تومان از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سازمان میادین وتره‌بار توزیع می‌شود.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران همچنین از توزیع روزانه ۱۵۰ تا۲۰۰ تن مرغ منجمد به قیمت کیلویی ۶ هزار و ۲۰۰ تومان در پایتخت خبر داده و افزود: طی هفته گذشته به دلیل افزایش نیاز برای شب عید برخی سعی داشتند تا قیمت مرغ تازه در بازار را افزایش دهند.

رضا سالمی ادامه داد: به همین منظور و با توزیع مرغ منجمد این موضوع کنترل شده و امروز هر کیلو مرغ تازه ۷ هزار و ۸۰۰ تا ۷ هزار و ۷۰۰ در مغازه‌های سطح شهر به فروش می‌رسد.[۳]

عرضه ۶۰ هزار تن برنج با قیمت و کیفیت متفاوت در بازار

از دیگر اقلام مهم سبد مصرفی خانوارها در شب عید، برنج است؛ در این راستا یزدان سیف مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ۹ اسفند ماه خبر از توزیع ۶۰ هزار تنی این محوصل طی دو مرحله به منظور کنترل عرضه و تقاضا در بازار داد.

سیف اعلام کرد: در مرحله اول ۳۰ هزار تن برنج از ۲۰ بهمن‌ماه با نرخ تنظیم بازار از فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع شده که قیمت هر کیلو برنج تنظیم بازاری بسته به نوع آن متفاوت خواهد بود.

برنامه ریزی مناسب برای عرضه و تقاضای کره و شکر

همچنین معاون وزیر جهاد کشاورزی در مورد وضعیت روغن، کره و شکر نیز اعلام کرد:  طی برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده روغن ۵ تا ۱۰ درصد زیر قیمت بازار تهیه شده و عرضه خواهد شد.

وی در مورد قیمت شکر و کره نیز گفت: شکر با قیمت هر کیلوگرم ٢٧٢٢ تومان و همچنین کره  ١٠٠ گرمی بسته بندی شده با قیمت هر عدد ٢٧٢٠ تومان برای این ایام توزیع می‌شود.[۴]

تکمیل دستاوردهای وزارت کشاورزی با انتقال سازمان حمایت

با جمع بندی شرایط کنونی مواد غذایی، می توان گفت وضعیت بازار شب عید در سال جاری نسبت به سال های گذشته روبه بهبود رفته است؛ اما همچنان بعد نظارتی وزارت جهاد کشاورزی به منظور تخلف های احتمالی صورت گرفته در برخی مناظق ضعیف به نظر می رسد.

در این راستا ضروری است سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نیز طبق قانون تمرکز به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شود تا این مسئله حل شود. در واقع با تکمیل اجرای قانون تمرکز در حوزه تنظیم بازار محصولات غذایی، ثبات نسبی در حوزه تولید و توزیع محصولات غذایی در ایام پرتقاضای سال نیز ایجاد خواهد شد.

اجرای کامل قانون تمرکز با انتقال «سازمان حمایت» از وزارت صمت به کشاورزی

پینوشت:

[۱] وزارت جهاد کشاورزی کد خبر ۸۷۶۰۹

[۲] خبرگزاری فارس کد خبر ۱۳۹۶۱۲۲۱۰۰۱۰۰۲

[۳] خبرگزاری فارس کد خبر ۱۳۹۶۱۲۲۵۰۰۰۱۹۶

[۴] مشرق نیوز کد خبر ۸۳۵۷۰۸



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.