۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۸۶۷۴ ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۹ دسته: انرژی
۰

آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده است که تا سال ۲۰۲۳، صنعت پتروشیمی بخش زیادی از تقاضای نفت را به خود اختصاص خواهد داد. در مقابل در سال های آتی سهم تولید محصولاتی همچون بنزین و سوخت های دیزلی از تقاضای نفت کاهش می یابد.

به گزارش مسیر اقتصاد آژانس بین­ المللی انرژی در چشم ­انداز پنج ساله خود این موضوع را بیان کرد که تقاضا برای محصولات پتروشیمایی اعم از کودها، پلاستیک ها و محصولات آرایشی تقریبا یک چهارم رشد تقاضای نفت مورد انتظار تا سال ۲۰۲۳ را تشکیل می­دهد.

آژانس بین­ المللی انرژی بیان می­کند: این تغییر چالش بزرگی را برای صنعت نفت ایجاد می­کند؛ چرا که بسیاری از مواد پتروشیمی با گاز تولید خواهند شد که این امر منجر به حذف پالایشگاه­ ها می­شود. در همین زمان، رشد مصرف بنزین و سوخت دیزلی به دلیل بهبود بهره­ وری سوخت و کاهش مصرف در کشورهای پیشرفته متوقف خواهد شد.

سهم قابل توجه پتروشیمی ها از افزایش تقاضای نفت

انتظار می­رود که تا سال ۲۰۲۳ تقاضای نفت جهان حدود ۶.۹ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند که یک چهارم این رشد، یعنی حدود ۱.۷ میلیون بشکه در روز، ناشی از تقاضای ایجاد شده برای خوراک های پتروشیمیایی اتان و نفتا است.

آژانس بین ­المللی انرژی بیان می­کند: رشد اقتصادی جهانی افراد بیشتری را در کشورهای پیشرفته به طبقه متوسط جامعه می­رساند و درآمدهای بالاتر به معنای تقاضای شدیداً رو به افزایش برای محصولات مصرفی و خدمات است.

تقاضای محصولات پتروشیمی تولید شده از نفت رو به افزایش است

مجموعه بزرگی از مواد شیمیایی که از نفت و گاز طبیعی استخراج می­شوند برای تولید بسیاری از محصولاتی که به این تقاضای رو به رشد پاسخ خواهند داد، حیاتی هستند.

آژانس بین ­المللی انرژی بیان می­کند: در کل، انتظار می­رود سال ۲۰۲۳، میزان ۱.۴ میلیون بشکه، به نفت مصرفی در واحدهای کراکر بخاری جدید تولید­کننده مواد پتروشیمی اضافه شود.

آژانس بین ­المللی انرژی  پیش­ بینی می­کند که تقاضای اتان با بیشترین سرعت در ۵ سال پیشرو افزایش خواهد یافت. این تقاضا تا ۸۸۵ هزار بشکه در روز خواهد رسید. در پی این تقاضا رشد تقاضای نفتا ۴۹۵ هزار بشکه در روز و رشد LPG به ۴۰ هزار بشکه در روز می­رسد.

آژانس بین ­المللی انرژی می ­افزاید: سوخت جت، که با افزایش تقاضای سفرهای هوایی حمایت می­شود، تا سال ۲۰۲۳ تا ۱.۲ درصد رشد خواهد کرد.

رشد محدود تقاضای بنزین و سوخت های دیزلی

اما این آژانس بیان می­کند که بنزین و دیزل هر کدام تنها ۰.۷ درصد رشد خواهند کرد. سرعت رشد این دو سوخت توسط استانداردهای بهره­ وری که در حال حاضر دو سوم بازارهای برتر ماشین جهان را دربرمی­گیرند، کاهش یافته ­اند.

این پوشش گسترده استاندارد های بهره وری سبب می شود که سوخت کمتری در ماشین ها مصرف شود و در نتیجه تقاضای نفت برای تولید سوخت کاهش بیابد

در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد فروش جهانی خودرو در بازارهایی است که توسط استانداردهای بهره ­وری پوشش داده می­شوند. این بازارها شامل چین، هند، آمریکا و اروپا هستند. آژانس بین­ المللی انرژی می­گوید که این اتفاق به شدت بر روی تقاضای نفت در آینده تاثیر خواهد گذاشت.

در نتیجه این اتفاق، آژانس بین­ المللی انرژی هشدار می­دهد تا سال ۲۰۲۳ تولیدات پالایشگاه­ ها به ۷.۷ میلیون بشکه در روز می­رسد اما این رقم از رشد تقاضای محصولات پالایش شده تا حدود ۳ میلیون بشکه در روز پیشی خواهد گرفت. تا به حال در تاریخ شکاف میان رشد ظرفیت پالایشگاه ها و رشد تقاضای محصولات پالایش شده، تا به این حد بزرگ نبوده است.

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.