۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۷۹۸۳ ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰ دسته: اسقاط خودرو، تولید کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

در کشور اتریش به منظور کاهش انگیزه خرید خودروهای پرمصرف، میزان مالیات سالانه خودروها متناسب با وزن و میزان مصرف سوخت آن ها تعیین شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد مالیات بر خودرو در بسیاری از کشورهای اروپایی به دو دسته مالیات بر مالکیت خودرو و مالیات سالانه بر خودرو تقسیم بندی می شود. مالیات بر مالکیت خودرو به دو صورت زیر قابل دریافت است:

  • مالیاتی که هنگام خريد يا مبادله خودرو دريافت مي­شود که در بیشتر کشورها نظام آن مبتنی بر مالیات بر ارزش افزوده است.
  • مالیات ثبت خودرو

به عنوان نمونه در ادامه به بیان قوانین مالیات بر خودرو در کشور اروپایی اتریش پرداخته شده است. در این کشور دو دسته مالیات بیمه خودرو (سالانه) و مالیات ثبت خودرو (مالیات مالکیت خودرو) وجود دارد.

قوانین سالانه مالیات بیمه خودرو در کشور اتریش

این مالیات از سال  ۱۹۵۳تا کنون يکي از مالیات ­هاي غیرمستقیم در اين کشور بوده است. پايه، نرخ و همچنین معافیت­ هاي آن به دست دولت مرکزي تعیین و به طور سالانه دريافت مي­ گردد. درآمدهاي حاصل از اين بیمه به نسبت ۱۶.۵ ، ۷۱.۸ و ۱۱.۷ درصد به ترتیب میان دولت مرکزي، دولت استانی استانداری و دولت محلی و شهرداری تقسیم می گردد.

شخص بیمه­ گذار این مالیات را می­ پردازد که نرخ آن بر اساس قدرت موتور اتومبیل تغییر می­ کند. میزان مالیات براي خودروهايی  تا ۳.۵ تن وزن به ازای هرکیلووات تفاوت قدرت موتور خودرو از ۲۴ کیلو وات، برابر ۰.۵۵ يورو محاسبه می گردد.

افراد جامعه می توانند اين مالیات سالانه را يکجا يا به صورت اقساطي در هر شش، چهار و يا هر ماه پرداخت نمايند؛ که در صورت پرداخت اقساطي میزان مالیات تعیین شده به ترتیب شش، هشت و ده درصد افزايش پیدا می ­کند.

معافیت يا تخفیف­ هايی از اين مالیات شامل خودروهاي پلیس، آتش­ نشاني، آمبولانس ­ها، تاکسي ­ها و خودروهاي الکتريکي می شود.

قوانین مالیات ثبت (مالکیت) خودرو در کشور اتریش

این مالیات از سال ۱۹۹۲ به عنوان مالیات غیرمستقیم به دست دولت مرکزي برقرار شده است. درآمد حاصل از اين مالیات نیز میان دولت مرکزی و دولت ­های استانی و محلی با همان نسبتی که  در مالیات بیمه به آن اشاره شد، بین مراجع قانونی تقسیم می گردد.

اين مالیات شامل دارندگان وسايل نقلیه داخلي کشور (ثبت شده در اتريش) با وزن بیش از ۳.۵ تن، است. وسايل نقلیه کمتر از ۳.۵ تن مشمول مالیات بیمه خودرو نیستند. همچنین اين نوع مالیات خودروهايی که در اتريش به ثبت نرسیده ­اند، اما از جاده­ های اين کشور استفاده می ­کنند را نیز در بر می ­گیرد.

تعیین میزان اين مالیات بر مبناي وزن خودرو بوده و به ترتیب زير است:

  • خودروهای تا وزن ۳.۵ تن به ازای هرکیلووات قدرت موتور بیش از ۲۴ کیلووات ماهانه ۰.۶ يورو
  • خودروهای با وزن ۳.۵ تا ۱۲ تن معادل ۲.۵۴ يورو برای هر تن و تا وزن ۱۸ تن به ازای هر تن ۲.۷۲ يورو و برای خودروهای با وزن بیشتر به ازای هر تن ۳.۰۸ يورو

مالیات بر مبنای سوخت خودرو در کشور اتریش

هدف اين نوع دريافت مالیات، کاهش روند استفاده از خودروهاي سنگین و پرمصرف است. مالیات بر خودرو بر مبناي سوخت (مالیات برمالکیت خودرو)، از سال ۱۹۹۲ به دست دولت مرکزی اعمال شده ­است و پايه اين مالیات خودروهايی هستند که در داخل و یا خارج اتریش خریداری شوند و داخل خاک این کشور به ثبت رسیده باشند. مبنای محاسبه نیز قیمت بازاری خريد خودرو پیش از مالیات بر ارزش افزوده است.

نرخ مالیات برای خودروهای بنزينی و ديزل متفاوت است و به ترتیب زير محاسبه ميگردد:

  • خودرو بنزينی: تفاضل میزان مصرف سوخت خودرو از ۳ لیتر، ضرب در ۲درصد
  • خودرو ديزلی: تفاضل میزان مصرف سوخت خودرو از ۲ لیتر، ضرب در ۲درصد

تفاوت میان مالیات خودروهای ديزلی و بنزيني باعث کاهش تمايل مردم به خرید خودروهای ديزل و سنگین شده است. این اقدامات سبب می شود تا آلودگی هوا در این کشور کاهش یابد.

درآمدهای مالیاتی و همچنین نسبت اين درآمد به کل درآمد مالیاتی اتريش و تولید ناخالص داخلی اين کشور در سال های اخیر در جدول زیر نشان داده شده است.

مالیات بیمه خودرو درآمدی قابل توجه از کل مالیات ­های دریافتی اتريش را به خود اختصاص می ­دهد؛ چراکه اين مالیات به صورت سالانه از همه خودروهای موجود دريافت شده و دوگونه مالیات ديگر تنها هنگام ثبت يا مبادله خودرو دریافت می­ شود.

در تمامي اين مالیات ­ها خودروهاي امدادي يا همگانی از جمله آمبولانس، تاکسي، اتوبوس مدارس و جز آن از برخي معافیت يا تخفیف­ها برخوردار هستند.

منبع: یوروپا 



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.