۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۶۴۱۰ ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۴ دسته: حمایت از کشاورزی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۱

دولت آلبانی حمایت های ویژه ای از صادرات بخش کشاورزی در دستور کار قرار داده که به افزایش سطح زیرکشت و تولید محصولات منجر شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد آلبانی با مساحت حدود ۲۹ هزار کیلومتر مربع، دارای زمین های حاصلخیر کشاورزی، جنگ ها و مراتع گسترده است. بخش کشاورزی این کشور در حدود ۲۰ درصد از تولید ناخالص ملی را شامل می شود.

دولت آلبانی به منظور بهبود وضعیت تولید کشاورزی با حمایت های مالی از کشاورزان و تسهیل سرمایه گذاری خصوصی در بخش صنایع تبدیلی غذایی، از این بخش پشتیبانی می کند.

به عنوان مثال دولت آلبانی هرساله به میزان ۱۰ میلیون دلار برای توسعه باغات میوه و زیتون، تاکستان ها، گلخانه ها و تاسیسات ذخیره سازی محصولات کشاورزی اختصاص می دهد.

رشد صادرات محصولات کشاورزی آلبانی به اتحادیه اروپا

طبق گزارش جدید اداره آمار کشور آلبانی بخش بزرگی از صادرات کشاورزی آلبانی به بازارهای خارجی و کشورهای عضو اتحادیه اروپا صادر می شود. سبزیجات بخش زیادی از صادرات محصولات کشاورزی آلبانی را شامل می شود. طی سال ۲۰۱۷، ۶۰ درصد سبزیجات تولید شده توسط آلبانی به بازارهای اتحادیه اروپا صادر شده است.

آلبانی در سال ۲۰۱۷ میلادی میزان تولید مواد غذایی آلبانی در حدود ۲۹۲ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با سال قبل از آن بیش از ۱۷ درصد رشد داشته است.

ضرورت افزایش میزان یارانه های پرداختی دولت به کشاورزان

پائین بودن بهره وری تولید محصولات کشاورزی و همچنین یارانه های پرداختی دولت به کشاورزان مهم ترین ضعف های بخش کشاورزی آلبانی است. این ضعف ها موجب شده است با وجود مزارع مناسب جهت کشت محصولات، میزان تولیدات بخش کشاورزی این کشور بسیار کمتر از میزان ظرفیت ها باشد.

دولت آلبانی به هر هکتار زمین کشاورزی ۳.۵۷ دلار یارانه پرداخت می کند. به عقیده کارشناسان این میزان یارانه منجر به رونق تولید نمی شود و بایستی میزان یارانه های پرداختی دولت به کشاورزان افزایش پیدا کند.

این در حالی است که کشورهای همجوار آلبانی نظیر مقدونیه، بوسنی و مونتنه گرو به ازای هر هکتار به ترتیب ۱۸۰، ۳۸ و ۳۱ دلار یارانه به کشاورزان پرداخت می کنند.

رصد و بررسی بازارهای خارجی توسط وزارت کشاورزی آلبانی

گفتنی است وزارت کشاورزی و توسعه روستایی آلبانی به طور مداوم میزان تقاضای خارجی محصولات تولیدی این کشور مانند انواع میوه و سبزیجات نظیر گوجه فرنگی، خیار، فلفل و مرکبات را رصد می کند.

حجم تجارت کل بخش کشاورزی آلبانی در سال ۲۰۱۷ به ۱.۳۶ میلیارد دلار رسید که در مقایسه با سال ۲۰۱۶ رشد ۸.۲ درصدی را نشان می دهد.

برنامه حمایتی دولت آلبانی به منظور تشویق سرمایه گذاری در بخش کشاورزی

وزارت کشاورزی آلبانی در گزارشی اعلام کرد: ۲۰ میلیون یورو به منظور کمک به کشاورزان از طریق پرداخت یارانه در نظر گرفته است. اختصاص یارانه به کشاورزان در نهایت به بهبود میزان صادرات نیز منجر خواهد شد.

دولت آلبانی از سرمایه گذاران داخلی این کشور درخواست کرده است سرمایه های خود را به بخش کشاورزی وارد کنند و از حمایت های ویژه دولت بهره مند شوند.

به گفته ی کارشناسان، سیاست های حمایتی دولت آلبانی از بخش کشاورزی منجر به افزایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی و افزایش تولیدات داخلی این کشور شده است.

منابع:

وزارت تجارت آمریکا

شینهوا

  1. باسمه تعالی
    سلام
    بنده معتقدم که باید از سخنرانی و شعار کم کرده و پس از گذشت چهار سال از ابلاغ اقتصاد مقاومتی، به عمل و اجرای آن بپردازیم.
    نقش اپوزوسیونی توسط افراد نا آگاه و نا کارآمد و غیر کارشناس در اقتصاد مقاومتی میتواند این راهبرد مهم را به بیراهه بکشاند.
    اگر این اصول اقتصاد مقاومتی از بالاترین مسئول تا به اصطلاح پایین ترین سطح مردم به درستی تبیین شود می توان نقشه ی راهی درست و عملی از آن ترسیم کرد و آن را به وهله اجرا درآورد.
    بقول امام خمینی رحمت الله علیه که فرمودند هرمسلمان یک سطل آب بریزد اسرائیل را آب می برد پس هر ایرانی که به سهم خودش اقتصاد مقاومتی را اجرا و عملی کند هیچ ابرقدرتی نمیتواند جلو آن را بگیرد و پیشرفت و استقلال و درونزایی و توسعه و... ثمره ی آن است همچنان که ژاپن و چین و حتی خود آمریکا با عناوین مختلف مثل تاباوری و ریاضت اقتصادی و... آنرا اجرا کردند و نتیجه هم گرفتند تا جاییکه پیش بینی می شود چین در آینده نزدیک یکی از ابرقدرتهای اقتصادی گردد و آمریکا را به چالش بکشاند.
    از ایجاد وبگاه نسبتا آموزنده تان سپاسگزارم.
    سیدمحمدمهدی شمس الدینی.کارشناس ارشد حسابداری.قم

    ۰۳


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.