۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۵۷۷۱ ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹ دسته: اسقاط خودرو، تولید کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

دولت سوئد نرخ پایه ای برای عوارض خودرو در نظر گرفته است و بر اساس میزان انتشار گازهای آلاینده به این نرخ افزوده می شود. بدین منظور مالکان خودروهای دیزلی به دلیل انتشار بیشتر گازهای آلاینده بیش از دو برابر خودروهای بنزینی عوارض پرداخت می کنند.

به گزارش مسیر اقتصاد در کشور سوئد همانند تمام کشورهای توسعه یافته از عوارض خودرو به عنوان ابزاری برای به صرفه کردن اسقاط خودروهای فرسوده و با هدف کاهش آلودگی هوا انجام می شود.

نحوه محاسبه عوارض خودرو بنزینی در سوئد

در کشور سوئد محاسبه عوارض خودرو برای تمامی محصولات که حداقل استانداردهای آلایندگی (یورو۴) را دارا هستند؛ بر اساس انتشار گازهای co2 تعریف می شود.

عوارض پایه خودرو در کشور سوئد ۳۶۰ کرون (واحد پول سوئد) تعریف شده است و به ازای انتشار هر گرم گاز co2 از حداقل تعریف شده ۱۱۱ گرم در هر کیلومتر پیمایش به میزان ۲۲ کرون به نرخ پایه عوارض خودرو اضافه  می شود. این عوارض خودرو به طور منظم و سالیانه از مالکان خودروهای با سوخت فسیلی دریافت می شود.

افزایش عوارض خودرو برای مالکان خودروهای دیزلی

عوارض خودرو برای مالکان خودروهای دیزلی بیش از دو برابر خودروهای بنزینی است. در محاسبات عوارض خودرو وسایل نقلیه بنزینی عدد ۲.۳۷ ضرب می شود. همچنین برای خودروهای دیزلی مدل ۲۰۰۸ به بعد ۲۵۰ کرون و مدل های ۲۰۰۸ به قبل ۵۰۰ کرون به نرخ پایه عوارض خودرو اضافه می شود.

در نهایت اینکه خودروهایی که از سوخت های جایگزین دیگر استفاده می کند مدل متفاوتی از عوارض خودرو را پرداخت می کنند. بدین صورت که عوارض نرخ پایه خودرو همان ۳۶۰ کرون تعریف شده است و به ازای انتشار هر گرم گاز co2 از حداقل تعریف شده ۱۱۱ گرم در هر کیلومتر پیمایش به میزان ۱۱کرون به نرخ پایه عوارض خودرو اضافه  می شود.

گفتنی است در سوئد مالکان وسایل نقلیه عوارض خودرو را به صورت سالیانه پرداخت می کنند. اما دولت برای کسانی که باید بیش از ۳۶۰۰ کرون عوارض سالیانه خودرو پرداخت کنند؛ امکان پرداخت به صورت سه دوره اقساطی را داده است.

یارانه ویژه دولت سوئد به خریداران خودروهای هیبریدی و برقی

طبق قوانین کشور سوئد، یارانه های ویژه ای به اشخاصی که خودروهای هیبریدی و برقی خریداری نمایند، در زمان خرید پرداخت می شود. بدین صورت که دولت به مالکان خودروهای هیبریدی تا ۴۰ هزار کرون یارانه پرداخت می کند.

یارانه پرداختی به خودروهای هیبریدی بر اساس میزان انتشار گاز co2 در نظر گرفته شده است؛ به طوریکه برای خرید خودروهای با میزان انتشار co2 بین ۱ تا ۵۰ گرم در هر کیلومتر پیمایش، ۲۰ هزار کرون یارانه در نظر گرفته شده است؛ درحالیکه برای خودروهای برقی که انتشار co2 ندارند، ۴۰ هزار کرون یارانه از سوی دولت پرداخت می شود.

علاوه بر این خودروهایی که طبق اعلام دولت به عنوان خودروهای سبز شناخته می شوند، تا ۵ سال از پرداخت عوارض خودرو معاف هستند.

توقیف خودرو نتیجه عدم پرداخت عوارض

در صورت عدم پرداخت عوارض خودرو طبق قوانین وضع شده، پس از یک تاریخ مشخص، صاحب خودرو دیگر مجاز به استفاده از آن نیست و در غیر اینصورت خودرو توقیف می‌شود. پلیس سوئد نیز این اجازه را دارد تا پلاک این خودرو را به فروش برساند.

لازم به ذکر است در مواردی به مالکان خودروها برای پرداخت عوارض خودرو تخفیف هایی داده می‌شود. در چنین شرایطی، در صورت کاهش نرخ عوارض خودرو، دولت سوئد به مالکان این خودروها در ابتدای دوره ای مشخص، این مسئله را اعلام می کند.

منبع: Carfax



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.