۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۴۸۲۵ ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۷ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: حسین عطااللهی
۰

کشور چین جهت بین المللی کردن یوآن و جایگزین نمودن دلار، تلاش های هوشمندانه متعددی را انجام داده است. از اقدامات چین می توان به انعقاد پیمان پولی با سایر کشورها، ایجاد قطب های تجاری یوآن در نقاط مختلف جهان و سیاست های هدفمند بانک مرکزی این کشور اشاره کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد سال ۲۰۱۸ سال بین المللی شدن یوآن در بازارهای بین المللی خواهد بود. در نتیجه یک تغییر تدریجی در نظام پولی بین المللی اتفاق خواهد افتاد و نقش نظام پولی متمرکز و یکپارچه کنونی کمرنگ خواهد شد.

یوآن رقیب جدی دلار

این روند مقداری زمان خواهد برد، چراکه بعد از جنگ جهانی دوم نیز دلار یک شبه جایگزین پوند استرلینگ نشد. با این وجود ظهور یوآن بدون شک باعث رقابت جهانی خواهد شد. تلاش های برای سبقت گرفتن از یوآن نه تنها برای دلار بلکه برای یورو، ین و پوند نیز تصادفی نیست.

بین المللی شدن یوآن از  زمانی که صندوق بین المللی پول آن را به عنوان عضوی از سبد ارزیSDR  خود پذیرفته است از یک افزایش قابل توجهی بهره برده است. این اقدام موجب شد یوآن در کنار دلار، یورو، ین و پوند به عنوان یکی از ۵ ارز معتبر جهان پذیرفته شود.

اقدامات هوشمندانه بانک مرکزی چین برای بین المللی کردن یوآن

به منظور تقویت جایگاه یوآن، بانک مرکزی چین با تثبیت نرخ دلار یوآن را تنظیم کرده است. این یک حرکت هوشمندانه بوده است که باعث افزایش سهم چین از تجارت بین المللی شده است و رشد تولید ناخالص داخلی اش را تا حدود ۱۰ الی ۱۲ درصد افزایش داده است.

بنابراین طی چند سال، یوآن از فعالترین واحدهای پولی بین المللی مورد استفاده در پرداخت های بین المللی شده است. در حال حاضر جایگاه یوآن بین چهارم تا ششمین ارز پر استفاده است.

تاریخ نشان داده است که چین به هر هدفی که قصد داشته است رسیده است. این بدین معنی است که طولی نخواهد کشید تا سهم یوآن از بازارهای بین المللی از ۱.۶۸ درصد به سطح رضایت بخش تری افزایش یابد. در حال حاضر دلار هنوز رتبه اول را دارد و ادعا می کند که بیش از ۴۳ درصد از سهم بازار را دارد. سهم یورو نیز حدود ۲۹ درصد است.

ایجاد قطب های تجارت یوآنی برای تسهیل استفاده از یوآن در جهان

چین تعدادی قطب تجاری یوآنی ایجاد کرده است که به عنوان مراکز تسویه برای تجارت یوآن ایفای نقش می کنند. به وسیله این قطب ها این امکان برای آمریکایی ها نیز وجود دارد که مبادلات یوآنی را در تجارت با بانک های کانادایی، هنگ کنگ، سنگاپور و بریتانیا انجام دهند.

پس از آنکه بریتانیا مرکز فراساحلی پیشرو تجارت یوآنی شد، اطلاعات سیستم معاملات مالی نشان داد که ارزش پرداخت های یوآنی ۲۱ درصد افزایش یافته است. در نتیجه این اتفاق افزایش نفوذ یوآن در بازارهای خارج از کشور برجسته تر می شود.

اشتیاق سایر کشورها برای استفاده از یوآن

یکی از مقامات قسمت اروپایی مدیریت پرداخت و نقدینگی بانک HSBC ادعا کرده است که موج افزایش استفاده از یوآن بازار پرداخت های جهانی را تحت تأثیر قرار داده است.

این بخش اروپایی بزرگترین قطب تجاری معاملات یوآنی خارج از هنگ کنگ را ارائه می دهد که در روابط تجاری اروپایی ها با چین اهمیت بالایی دارد. در همین حال دیگر مراکز مالی حیاتی مانند فرانکفورت و پاریس نیز گفته اند که مشتاق افزایش سریع تجارت یوآنی هستند.

نقش مهم پیمان های پولی دوجانبه در بین المللی شدن یوآن

در تلاش برای افزایش فعالیت جهانی یوآن، چین پیمان های پولی دوجانبه با بیش از ۳۰ بانک مرکزی منعقد نموده است. گفته می شود ارزش این پیمان های پولی به بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار می رسد. بی تردید این امر باعث افزایش بین المللی شدن یوآن در بازارهای جهانی خواهد شد.

جفری فرانکل استاد دانشگاه هاروارد می گوید که این پیمان ها به یوآن کمک خواهد کرد تا به جایگاه ارز بین المللی برسد. کارشناسان اقتصادی معتقدند که چین برای اینکه پیمان های پولی دوجانبه را تقویت نماید باید ذخایر ارزی خارجی خود را تثبیت کند.

سابقا بانک مرکزی کشورهای توسعه یافته برای پوشش ریسک رزهای خود از این ابزار استفاده می کردند. مانند استفاده ای که بانک مرکزی آمریکا در بحران مالی سال ۲۰۰۷ جهت پوشش ریسک دلار برای برخی کشورهای اروپایی کرده است. اما امروزه پیمان های پولی دوجانبه در سراسر جهان مورد آزمایش و استفاده قرار گرفته است و هدف های متعددی همچون استفاده از ارزهای ملی با استفاده از آن ها محقق شده است.

رویای رئیس جمهور چین برای بین المللی شدن یوآن ممکن است دست یافتنی باشد. به شرطی که پیمان های پولی نهایی شده با اکثریت کشورها به طور گسترده به مرحله اجرا برسد. اغلب این کشورها در پروژه جاده ابریشم نیز با کشور چین همکاری دارند. از سوی دیگر پاکستان نیز در این رابطه جهت استفاده از یوآن در تجارت خود با چین متحد بسیار مفیدی بوده است.

طبق گفته تعاونی سوئیفت بسیاری از مؤسسات مالی در حال حاضر پرداخت ها و تسویه تجاری، مبادله ارزی، مشتقات و تهاتر یوآنی را ترجیح می دهند، زیرا تسلط جهانی یوآن به منبع درآمد جدیدی برای بانک ها تبدیل شده است.

منبع: دیلی تایمز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.