۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۲۹۸۶ ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵ دسته: انرژی
۰

غروی مدیرعامل بخش نفت و گاز گروه مپنا با اشاره به سابقه این شرکت در استفاده از ابزار صندوق پروژه، خاطرنشان کرد: مپنا از این ابزار تامین مالی در صنعت برق و نیروگاه استفاده کرده است و می توان با مدل های مشابهی در صنعت نفت نیز از آن جهت تامین مالی داخلی پروژه ها بهره برد.

مجتبی غروی مدیر عامل بخش نفت و گاز گروه مپنا در گفتگو با مسیر اقتصاد ضمن مثبت ارزیابی کردن جلسه برگزار شده در کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس، به مشکلات موجود در مسیر تامین مالی پروژه های کلان نفتی پرداخت.

صندوق پروژه می تواند به عنوان یک ابزار جذاب تأمین مالی استفاده شود

مدیر عامل بخش نفت و گاز گروه مپنا درباره جلسه مربوطه که با موضوع تامین مالی قراردادهای کلان نفتی از بازار سرمایه برگزار شده بود، گفت: برگزاری چنین جلساتی بسیار مثبت است منتها باید ترتیباتی اتخاذ کرد تا در انتها بتوان تكلیفی برای مجلس، دولت و نیز شركت ها تعیین كرد. موضوع مهم در این بخش حضور مشخص دولت و مشاركت بانک ها در اعتماد سازی و جذب سرمایه و مشاركت مردمی است.

وی ادامه داد: دولت باید دست به اعتماد سازی و بازسازی چهره مردمی سیستم بانكی و موسسات مالی و تامین سرمایه بزند و این امر بدون انجام به موقع تعهدات دولت و پرداخت صورت وضعیت های پیمانكاران و شركت ها امكان پذیر نیست.

غروی در مورد استفاده از ابزار جدید بازار سرمایه در تامین مالی، گفت: مپنا تجربه مناسبی در ایجاد صندوق پروژه در پروژه های توسعه برق دارد و مدل مشابهی را می توان برای توسعه میادین نفتی دنبال نمود. در رابطه با موفقیت صندوق پروژه در پروژه های نفت و گاز، پرداخت به موقع هزینه ها و منافع پروژه و پوشش ریسك ها می تواند روش صندوق پروژه را موفق كند و بعنوان یكی از ابزارهای جذاب تامین مالی بكار گرفته شود.

در شرایط فعلی طرح های نفتی توجیه اقتصادی دارد

وی در خصوص مشکلات مربوط به تضامین تامین مالی، گفت: برای حل مشكل تضامین، راهكارهای مختلفی از جمله گشایش اعتبار اسنادی ریالی و ارزی، ارایه گارانتی های شركت ملی نفت به همراه تضمین تحویل محصولات نفت و گاز پیشنهاد می شود. همچنین می توان به ایجاد پشتوانه لازم در رابطه با سهام شركت های سودده برای صدور ضمانت بانكی و در نهایت ارایه گارابنتی دولتی برای چاپ اوراق مشاركت ارزی و ریالی اشاره کرد.

مدیر عامل بخش نفت و گاز گروه مپنا با اشاره به مسئله رتبه بندی شرکت ها، گفت: رتبه بندی زمانی مهم است كه با مكانیزمی بتوان آن را هر ٦ ماه یا سالی یكبار بازنگری نمود و نظام مالی و بانكی كشور نیز اعتبار لازم برای شركت های دارای رتبه مشخص قائل شود.

وی افزود: زمان آن رسیده كه اعتبار شركت های با دارایی شفاف و كافی، برای صدور ضمانت پذیرفته شود و تا سقف مشخصی، شركت ها مجاز به صدور ضمانت نامه شركتی باشند.

غروی در پاسخ به سوالی درخصوص توجیه اقتصادی پروژه های کلان نفتی با توجه به نرخ های کنونی تامین مالی، گفت: تأمین پول در كشور گران است و علت آن نرخ بالای بهره بانكی است. از طرفی نوسان نرخ ارز و بالا بودن تورم و عدم ثبات آن و كاهش ارزش پول ملی، تامین سرمایه را با نرخ های موجود با چالش روبرو می كند.

وی در ادامه با اشاره به وجود مشکلات موجود، تاکید کرد: حتی در شرایط فعلی و با نوسان جزیی شرایط و پارامترهای اقتصادی در یك بازه ٤ تا ٥ ساله می توان به بازدهی اقتصادی طرح های نفتی امیدوار بود.

شرایط قرارداد ها مهمتر از بحث تامین مالی است

مدیر عامل بخش نفت و گاز گروه مپنا در پاسخ به این سوال که آیا مشکل تامین مالی را مهمترین چالش صنعت نفت می داند، گفت: مشكل اصلی در ابتدا در فرمت و شرایط قرارداد ها است. تا زمانی که قرارداد روشنی امضا نشود، نمی توان در رابطه با مشكل تامین مالی صحبت كرد؛ هنوز ابهامات قراردادی فراوانی وجود دارد و نظرات صنعت نفت هنوز جمع بندی نشده است.

وی در پایان شركت مپنا را یکی از برند های مطرح در کشور عنوان کرد و خاطرنشان کرد: این شرکت علاوه بر توان مالی و مدیریتی که دارد، پروژه های موفق زیادی را انجام داده و یا در دست كار دارد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.