۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۰۱۴۷ ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۸ دسته: تولید
۰

مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی دیشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری با تأکید بر لزوم آزاد سازی نقدینگی حبس شده در بانک ها، گفت: در طول یک سال گذشته ۱۵ هزار میلیارد تومان از منابع بانک ها از طریق فروش املاک آزاد شده است که این نقدینگی باید در اختیار تولید قرار بگیرد.

به گزارش مسیر اقتصاد مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما به ارائه گزارش عملکرد صد روزه پرداخت.

کرباسیان گفت: بر اساس تأکید رئیس جمهور، بانک ها باید دارایی های مازاد خود اعم از املاک، سرقفلی و شرکت ها را واگذار کنند و این تکلیف قانونی است.

وی ادامه داد: بانک ها نباید نقدینگی خود را در دارایی های خود حبس کنند بلکه این نقدینگی باید در اختیار چرخه اقتصاد و تولید و بازار سرمایه قرار گیرد.

کرباسیان با اشاره به اقداماتی که پس از دستور رئیس جمهور درباره فروش دارایی های مازاد بانک ها انجام شد، گفت: بانک ها در این باره برنامه ریزی و گزارش عملکرد ارائه کردند.

۱۵ هزار میلیارد تومان از منابع بانک‌ها در طول یک سال آزاد شده است

وی افزود: در یک سال اخیر بر مبنای آمار ارائه شده از سوی بانک ها در زمینه فروش اموال و دارایی های آن ها، تا کنون ۱۵ هزار میلیارد تومان از این طریق منابع حاصل شده است که البته به نسبت حجمی که وجود دارد رقم مناسبی نیست. [۱]

در توضیح اهمیت این مطلب و نقش آن در رونق تولید و اشتغال، باید گفت که توان تسهیلات دهی بانک ها منوط به داشتن نقدینگی برای اعطاء تسهیلات به بخش تولید است. انجماد و حبس نقدینگی در بخش دارایی های غیر نقدی بانک ها و همچنین رقم بالای بدهی دولت به بانک ها موجب بروز این مشکل شده است.

بدهی دولت به سیستم بانکی در حالی به صورت روزانه در حال افزایش است که این مسئله تاثیر مستقیمی بر ساختار نظام بانکی کشور گذاشته و اصلاح ایرادات آن را سخت تر می‌کند. همچنین تبدیل دولت به اَبَربدهکار بانکی، موجب این می‌شود که توان تسهیلات دهی بانک‌ها به بخش خصوصی کاسته شده و نقدینگی مورد نیاز این بخش که از طریق تسهیلات بانکی تامین می‌شد کاهش یابد.

تناقض افزایش نقدینگی و کاهش تورم

«پارادوکس نقدینگی» مسئله ای است که در اثر افزایش نقدینگی و کاهش تورم و تداوم رکود مطرح می شود. آمارها نشان می دهد در سال‌های گذشته پایه پولی کشور همواره مسیری صعودی را پیموده است‌‌ اما این افزایش پایه پولی و البته نقدینگی تقریبا بر بخش‌های واقعی اقتصاد بی‌اثر جلوه کرده است‌‌.

پینوشت:

[۱] سایت جماران کد خبر: ۷۲۸۹۱۵



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.