۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۷۶۵۹ ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۹ دسته: پیمان پولی دوجانبه، تجارت و دیپلماسی کارشناس: حسین عطااللهی
۰

با وجود گذشته بیش از ۷ ماه از انعقاد پیمان پولی دوجانبه میان ایران و پاکستان، این قرارداد هنوز عملیاتی نشده است.

به گزارش مسیر اقتصاد بعد از انتشار اخبار مختلف مبنی بر برداشته شدن تحریم های آمریکا علیه ایران در پسابرجام، وزارت بازرگانی پاکستان اعلام کرد که به رغم رفع تحریم های ایران، آمریکا هنوز به کشور پاکستان اجازه نمی دهد تا از حساب دلاری برای تسویه اعتبارات اسنادی مرتبط با مبادلات تجاری بین المللی استفاده کند.

به منظور رفع این مشکل و توسعه استفاده از ارزهای ملی در تجارت، مهرماه سال ۱۳۹۵ ایران و پاکستان اقدام به امضاء تفاهم نامه ای میان خود نمودند. هدف از این تفاهم نامه بر طرف کردن موانع مبادلات تجاری بین دو کشور از طریق گشایش کانال هایی در بانک های مرکزی بوده است.

در ادامه دو کشور در فروردین سال ۱۳۹۶ به منظور گسترش همکاری های بانکی و استفاده از ارزهای ملی در مبادلات، اقدام به انعقاد پیمان پولی دوجانبه کردند. این توافقنامه به منظور تسهیل همکاری های بانکی میان دو کشور جهت ایجاد سازوکار پرداخت بین بانکی صورت گرفت.

روز جمعه ۳۱ شهریور سال جاری رئیس بانک مرکزی ایران در حاشیه اجلاس رؤسای کل بانک های مرکزی و مقامات پولی کشورهای عضو «سازمان همکاری های اسلامی»، با همتای پاکستانی خود طریق باجوا دیدار کرد. هدف از این دیدار اجرای سریع و بی وقفه یادداشت تفاهم پیشین (پیمان پولی دوجانبه) میان دو کشور بود. در این دیدار مقرر شد استفاده از ارزهای محلی نهایتاً تا دو هفته دیگر عملیاتی شود.

پیمان پولی میان ایران و پاکستان هنوز عملیاتی نشده است

روز سه شنبه ۲۵ مهر سال جاری، حسین یعقوبی میاب مدیرکل بین المللی بانک مرکزی با اشاره به اینکه در ۲۴ فروردین ماه قرارداد ترتیبات بانکی و پرداخت ها (پیمان پولی دوجانبه) میان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بانک مرکزی پاکستان منعقد شده، اظهار داشت: براساس ماده یک این قرارداد، طرفین موظف شدند در اسرع وقت، فهرستی از بانک های دو کشور را که در این چارچوب با استفاده از ارزهای ملی دو کشور به ایجاد روابط کارگزاری اقدام می کنند، برای یکدیگر ارسال کنند.

این مقام مسئول بانک مرکزی تأکید کرد: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، فهرست کاملی از تمام بانک‌های عضو بازار بین بانکی ایران را به طرف پاکستانی ارائه کرد و در واقع تمام این بانک ها می توانند در چارچوب این قرارداد، به ایجاد روابط با بانک های پاکستانی اقدام کنند اما متآسفانه تا این لحظه هیچ فهرستی از بانک های پاکستانی برای بانک مرکزی ایران ارسال نشده است.

تجارت ایران و پاکستان بدون پیمان پولی دوجانبه رونق نمی‌گیرد

این در حالیست که ایران و پاکستان قصد دارند از طریق توافق تجاری دوجانبه میزان تجارت میان خود را از ۳۰۰ میلیون دلار فعلی به بیش از ۵ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۱ میلادی برسانند. تا به حال دو دور از مذاکرات انعقاد توافق تجاری دوجانبه ایران و پاکستان برگزار شده است.

با اینحال عدم امکان نقل و انتقال پول بر توسعه روابط تجاری دوجانبه ایران و پاکستان سایه انداخته و کارشناسان معتقدند مشکل اصلی در عدم رونق روابط اقتصادی و تجاری ایران و پاکستان، عدم امکان نقل و انتقال پول است.

در نظر نگرفتن مسئله مهم تسهیل نقل و انتقال پول بین بازرگانان ایران و پاکستان موجب عدم کارایی توافق تجاری دوجانبه ایران و پاکستان خواهد شد؛ چراکه بدون اجرای یک پیمان پولی دوجانبه مؤثر، تجارت ایران و پاکستان رونق نخواهد گرفت.

لازم به ذکر است که با اجرای دقیق مفاد این توافقنامه، هیچگونه محدودیت و مانعی موجود پیش روی افزایش سطح مناسبات تجاری و نقل و انتقالات ارزی و تسویه مبادلات تجاری بین دو کشور وجود نخواهد داشت.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.