۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۵۹۸۷ ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴ دسته: کشاورزی
۰

محمدی کارشناس زنجیره تامین گفت: گرچه دولت برای خرید گندم از کشاورزان هزینه هایی انجام می دهد، اما در ادامه زنجیره تامین این هزینه ها به همراه مقداری سود به حساب دولت باز می گردد.

به گزارش مسیر اقتصاد کرم رضا محمدی کارشناس ارشد مدیریت زنجیره تامین و یکی از فعالین بخش کشاورزی طی گفتگویی به تشریح وضعیت بخش کشاورزی و گندم در کشور پرداخت.

این کارشناس بخش کشاورزی درخصوص مدیریت فعلی بخش گندم در کشور گفت: متاسفانه در برهه ی فعلی زنجیره تامین این محصول دچار مشکل شده است.

محمدی افزود: با تصویب قانون تمرکز قرار شد وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت تولید و عرضه محصولات کشاورزی را  برعهده بگیرد و در راستای اجرای این قانون توانست مقداری از مشکلات بخش کشاورزی را رفع نماید.

حفظ خودکفایی گندم باید اولویت اصلی دولت باشد

وی گفت: در بخش گندم هم خوشبختانه وزارت جهاد کشاورزی توانست در سال های اخیر به خودکفایی دست پیدا کند، اما به دلیل سیاست های غلط در این حوزه کشاورزان با مشکلاتی مواجه هستند.

محمدی ادامه داد: چنانچه وزارت کشاورزی شرایط را برای ایجاد زنجیره تامین گندم فراهم نماید، مشکلات فعلی در بخش گندم به کمترین حالت خود خواهد رسید.

این کارشناس زنجیره تامین اظهار داشت: در طول زنجیره تامین گندم می باید دولت و وزارت جهاد کشاورزی علاوه بر اعلام نرخ خریدهای تضمینی، هزینه سیلو، هزینه حمل گندم به کارخانه آرد و هزینه بدست آوردن آرد و هزینه حمل به نانوایی را نیز اعلام نمایند.

محمدی گفت: در ادامه و بعد از مشخص شدن قیمت تمامی مراحل تولید تا عرضه گندم و تعیین قیمت نهایی و همچنین میزان ضایعات گندم می توان متوجه شد که دولت به چه میزان سود یا زیان از قبال این زنجیره به دست می آورد.

هزینه دولت برای گندم دوباره به حساب دولت برمی گردد

وی گفت: درحال حاضر گرچه دولت برای خرید گندم از کشاورزان هزینه هایی انجام می دهد، اما در ادامه زنجیره تامین این هزینه ها به همراه مقداری سود به حساب دولت باز می گردد.

محمدی افزود: سیستم جامع اطلاعاتی توسط وزارت جهاد کشاورزی در این حوزه ایجاد نشده است و از این رو برخی درصدد ضربه به تولیدات داخلی و ضایع کردن حقوق کشاورزان هستند.

اولویت اصلی سازمان برنامه و بودجه باید تامین امنیت غذایی باشد

این کارشناس زنجیره تامین درخصوص سخنان رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد نداشتن منابع مالی لازم برای پرداخت مطالبات گندم کاران گفت: حتی در صورت کمبود منابع نیز ضرورت دارد بخش کشاورزی و گندم در اولویت قرار بگیرند.

کرم رضا محمدی ادامه داد: با بررسی کارشناسی متوجه سود و نبود هزینه های اضافی در این بخش می شویم. در این شرایط توجیهی ندارد که دولت واردات را جایگزین تولید داخلی نماید.

وی استفاده از سیستم خرید و فروش قابل نظارت را برای گندم در کشور پیشنهاد داده و گفت: از طریق سیستم خرید و فروش نظارت، به راحتی می توان مشکلات این بخش را حل کرده و دلالان را نیز از چرخه بازار خارج کرد.

این کارشناس در توصیه ای به رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: چنانچه این سازمان و دولت از اجرای صحیح قوانین ناتوان هستند، اختیارات را به خود مردم واگذار کنند تا خود مردم مشکلات را حل کنند.

وزیر بهداشت به جای حل مشکلات تولیدی تنور واردات گندم را داغ تر کرد

این کارشناس در مورد سخنان وزیر بهداشت در مورد کیفیت گندم های تولید داخلی گفت: با توجه به اینکه ایشان مقامی در بررسی کیفیت گندم های تولیدی ما ندارد، سخنانشان از ترازوی بررسی خارج است.

محمدی تصریح کرد: وزیر بهداشت باید به دنبال حل مشکلات باشد و دولت را به حمایت مناسب از بخش کشاورزی تشویق نماید تا بیماری های تغذیه ای کاهش پیدا کند نه اینکه تنور واردات را در این برهه حساس گرم تر کند.

وی ادامه داد: به طور مثال دولت باید وزارت جهاد کشاورزی را تشویق نماید تا برای افزایش کیفیت محصولات کشاورزان، کود و بذر با کیفیت در اختیار آن ها قرار دهد.

محمدی با اشاره به وجود ۵۰ شرکت دانش بنیان در حوزه بررسی کود و سم های زیستی در کشور گفت: دولت باید از ظرفیت این شرکت های دانش بنیان استفاده کند.

وی همچنین اظهار داشت: مسلما کیفیت گندم های وارداتی بهتر از گندم های داخلی نبوده و واردات گندم علاوه بر وابستگی غذایی به سایر کشورها باعث به مخاطره افتادن سلامت مردم نیز خواهد شد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.