۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۲۱۲۱ ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۴ دسته: مسکن
۰

رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از طرح صندوق مسکن یکم گفت: این طرح برای اقشار کم درآمد نیست و دولت باید برای تامین مسکن این اقشار نیز برنامه ریزی داشته باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت ها طی سالیان گذشته از روش های مختلفی برای تامین مسکن عموم جامعه استفاده نموده اند. تصمیم دولت یازدهم و دوازدهم نیز در این راستا، تحریک تقاضای مسکن از طریق صندوق‌های پس‌انداز بوده است؛ به این منظور صندوق پس‌انداز مسکن یکم در سال ۱۳۹۴ ایجاد شد تا منجر به افزایش توان اقشار کم‌درآمد جهت خرید مسکن مناسب شود.

اجرای این سیاست به خانه‌دار شدن برخی از مردم انجامید؛ اما آمارها نشان می‌دهد که تحریک تقاضا به این شکل نتوانسته است در خروج بخش مسکن از رکود و همچنین خانه‌دار کردن اقشار متوسط و کم‌درآمد جامعه اثرگذار باشد.

لزوم تامین تسهیلات ارزان‌قیمت برای رونق مسکن

در این رابطه چهارشنبه هفته گذشته رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: دولت برای جامعه هدف یعنی قشر متوسط و پایین جامعه در زمینه مسکن برنامه‌ای ندارد.

وی با انتقاد از برنامه‌های دولت برای رونق بازار مسکن، عنوان کرد: اگر می‌خواهیم به‌صورت عادی فضای ساخت‌وساز مسکن رونق پیدا کند، طرح‌ها و مدل‌های طراحی شده تأثیری ندارد، بلکه دولت باید تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار مردم قرار دهد؛ این صندوق‌های موجود تسهیلات ارزان‌قیمت محسوب نمی‌شود و تأثیری بر خانه‌دار شدن اقشار کم درآمد نداشته است.

توجه ویژه به خانه‌دار شدن اقشار متوسط رو به پایین

رضایی در ادامه گفت: صندوق‌های تسهیلاتی مسکن، تأثیر پر رنگ و معناداری در خانه‌دار شدن مردم نداشته و باید مکانیزم‌های دیگری تعریف شود؛ باید توجه داشت که جامعه هدف در زمینه مسکن، باید اقشار متوسط رو به پایین باشد، اما متأسفانه برای آن‌ها برنامه‌ای نداریم.

این نماینده مجلس ادامه داد: صندوق‌های تسهیلات مسکن نیز نیاز به آورده اولیه دارد که فردی با حقوق ماهانه ۲ میلیون تومان نمی‌تواند از عهده آورده اولیه بر آید؛ حتی اگر فرض بگیریم که از عهده سپرده‌گذاری برآمده باشد، مکانیزم بازپرداخت به نحوی است که از عهده اقشار متوسط رو به پایین جامعه بر‌نمی‌آید.

حمایت همزمان از عرضه و تقاضا

کارشناسان معتقدند دولت باید راهکارهایی را به کار بگیرد که در آن ها نه فقط به تحریک تقاضا بلکه به تحریک همزمان تقاضا و عرضه مسکن توجه شود.

در این راستا کاهش هزینه‌های تولید با اصلاح فرآیندها و تخصیص وام ساخت به تولید‌کنندگان به عنوان سیاست های تحریک بخش عرضه مسکن پیشنهاد می شود؛ در مقابل اعطای تسهیلات خرید مسکن متناسب با متقاضیان کم‌درآمد و همچنین کاهش سهم زمین از هزینه خرید یک خانه با تخصیص زمین های عمومی و دولتی پیشنهادهایی است که در بخش تقاضای مسکن ارائه می گردد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.