۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۰۹۷۹ ۲۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱ دسته: انرژی، پیمان پولی دوجانبه
۰

روسیه قصد دارد با استفاده از ظرفیت قراردادهای جدید فروش نفت به چین که دلار را از قیمت گذاری و مبادله نفت حذف نموده و طلا را جایگزین آن کرده است، تا پایان سال جاری میلادی صادرات بیش از ۴۰ میلیون تن نفت به این کشور داشته باشد و رکورد صادرات این محصول را جابجا کند.

به گزارش مسیر اقتصاد دو هفته قبل و پیش از شروع اجلاس کشورهای گروه بریکس در کشور چین، این کشور از قراردادهای جدید خرید نفت خود رونمایی کرد. در این قراردادها کشور چین به طور کامل دلار را کنار گذاشته و به فروشندگان نفت دریافت یوآن و یا طلا را در ازای فروش نفت پیشنهاد داده است.

نکته مهم قراردادهای نفتی جدید چین آن است که در این قراردادها برای اولین بار در طول ۴۴ سال گذشتهT در تمامی روند خرید و فروش نفت اعم از قیمت گذاری اولیه و پرداخت منابع مالی دلار آمریکا به طور کامل کنار گذاشته شده است و به جای آن از یوآن چین و طلا استفاده می شود.

اکنون بعد از رونمایی از قراردادهای جدید کشور چین، شرکت روس نفت روسیه اعلام کرده است که قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی با استفاده از ظرفیت قراردادهای جدید فروش نفت به کشور چین، میزان صادرات نفت خود به این کشور را به بیش از ۴۰ میلیون تن برساند. در صورت تحقق این برنامه شرکت روس نفت، روسیه رکورد صادرات نفت به چین رد یک سال را تقویت خواهد کرد.

این در حالیست که پیش از این و در ابتدای سال جاری میلادی شرکت روس نفت اعلام کرده بود که قصد دارد در سال جاری ۳۱ میلیون تن نفت به چین صادر نماید. اما اکنون و با ایجاد ظرفیت های جدید روس نفت برنامه خود را تغییر داده و قصد دارد صادرات نفت به چین را به ۴۰ میلیون تن برساند.

کشورهای چین و روسیه در طول سال های اخیر تبادلات تجاری و اقتصادی خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده اند. از سال ۲۰۱۲ میلادی میزان تجارت دوجانبه چین و روسیه رشد قابل توجهی داشته است.

با اینحال دلیل اصلی افزایش تبادلات تجاری دو کشور فراهم کردن امکان تجارت با پول های ملی و بدون نیاز به ارز واسطی مانند دلار آمریکاست. به طور خاص این سیاست در افزایش قابل توجه صادرات نفت روسیه به چین اثرگذار بوده است.

از طرف دیگر نزدیکی چین و روسیه و برنامه مشترک این دو کشور برای حذف سلطه دلار از بازارهای جهانی، خصوصا بازار تجارت انرژی تبعات مخاطره آمیزی برای دلار آمریکا و اقتصاد این کشور به همراه داشته و خواهد داشت.

منبع: دیلی اکونومیست



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.