۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۹۵۶۹ ۰۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۳ دسته: کشاورزی
۰

طبق آمار اعلام شده توسط مدیر آمار و برنامه ریزی انجمن روغن کشی، در سال گذشته ۲۰۲ هزارتن دانه روغنی در کشور تولید شده است که با ۴۹۷ هزار تن هدف گذاری انجام شده در پروژه اقتصاد مقاومتی وزارت کشاورزی در سال ۱۳۹۵ اختلاف دارد و نشان دهنده تحقق حدود ۴۰ درصد از این هدف بوده است.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، محمد جعفری مدیر آمار و برنامه‌ریزی انجمن روغن کشی در گفتگو با رادیو اقتصاد گفت: پارسال ۱۲۰ هزار تن دانه سویا، ۶۷ هزار تن دانه کلزا و ۱۵ هزار تن انواع دیگر دانه های روغنی در کشور تولید شد.

وی در ادامه با بیان اینکه ایران در جهان کشوری بزرگ در زمینه تولید دانه های روغنی نیست، اظهار داشت: در حال حاضر ۹۰ درصد دانه های روغنی مورد نیاز صنعت کشور با واردات تامین می شود.

واردات دانه سویا مقدم بر واردات کنجاله است

مدیر آمار و برنامه‌ریزی انجمن روغن کشی با اعلام اینکه بر اساس اصول اقتصاد مقاومتی، جهت گیری کشور باید به سمت واردات مواد اولیه باشد نه محصول نهایی گفت: ایران سال گذشته از واردکنندگان بزرگ کنجاله سویا در دنیا بوده است.

وی افزود: هم اکنون در جهت ایجاد اشتغال و حفظ ارزش افزوده در کشور، واردات دانه سویا بیشتر از کنجاله سویا ضرورت دارد.

جعفری ضمن گلایه نسبت به واردات یک میلیون و ۶۰۰ هزار تنی کنجاله سویا طی سال گذشته، گفت: می توانستیم به جای آن مواد اولیه وارد کنیم تا ضمن ایجاد ارزش افزوده بیشتر، اشتغال نیز ایجاد می شد.

وی با بیان اینکه واردات بی رویه به تولید و اشتغال داخلی لطمه می زند، یادآور شد: واردات کنجاله سویا در شرایط فعلی از کشورهای بزرگ فعال در زمینه روغن کشی مانند آرژانتین، برزیل و اوکراین انجام می شود.

مدیر آمار و برنامه‌ریزی انجمن روغن کشی تصریح کرد: کنجاله سویا به عنوان منبعی غنی از پروتئین در صنعت مرغداری و دامپروری دنیا شناخته می شود.

۴۰ درصد از هدف وزارت کشاورزی در تولید دانه های روغنی محقق شد

بر اساس پروژه های اولویت دار اقتصاد مقاومتی وزارت جهاد کشاورزی در سال ۱۳۹۵، برای افزایش ضریب خود اتکایی محصولات اساسی، باید ۴۷۹ هزارتن دانه روغنی در کشور تولید می شد.

اما طبق آمار اعلام شده توسط مدیر آمار و برنامه ریزی انجمن روغن کشی، در سال گذشته ۲۰۲ هزارتن دانه روغنی در کشور تولید شده است که با ۴۹۷ هزار تن هدف گذاری انجام شده اختلاف دارد و نشان دهنده تحقق حدود ۴۰ درصد از این هدف بوده است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.