۲۹ اسفند ۱۴۰۲

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۳۴۲۳ ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی خداوردی
۳

ایران در سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۱.۹ و ۲.۳ میلیون تن روغن و دانه روغنی سویا، وارد کرده است. به هر میزان که سطح زیر کشت و تولید دانه روغنی کلزا در داخل کشور افزایش یابد، از میزان واردات دانه سویا و روغن کاسته می‌شود. با وجود این، به دلیل عدم تعیین مناسب قیمت خرید تضمینی کلزا از سوی دولت، پیش بینی می‌شود در سال آینده سطح زیرکشت این دانه روغنی با کاهش جدی روبرو شود.

مسیر اقتصاد/ کلزا یکی از دانه های روغنی است که در ایران قابلیت کشت دارد. این دانه روغنی تقریبا در بیشتر نقاط کشور به صورت پاییزه کشت شده و می تواند از نزولات آسمانی برای برآورد نیازهای آبی خود استفاده کند. هردانه کلزا با توجه به کیفیت تولید، دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن و ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین است.

بررسی آمارهای گمرک نشان می دهد میزان واردات روغن خوراکی به کشور در سال ۱۴۰۰، بیش از ۱.۹ میلیون تن بوده که معادل ۲.۴ میلیارد دلار است و از طرفی حجم واردات دانه سویا در همین سال برابر است با ۲.۳ میلیون تن که معادل ۱.۴ میلیارد دلار است.

با توجه به آمار واردات دانه روغنی سویا و روغن به کشور، به هر میزان که سطح زیر کشت و تولید دانه کلزا در کشور افزایش یابد، در مقابل از میزان واردات گسترده روغن و دانه سویا به کشور کاسته خواهد شد. خوشبختانه زمین های کشاورزی در ایران قابلیت بالایی در کشت و تولید کلزا دارند.

قیمت پایین خرید تضمینی کلزا، مشکل بزرگ این روزهای کلزاکاران

قیمت خرید تضمینی دانه کلزا هر ساله ۲/۲ برابر قیمت خرید تضمینی گندم در نظر گرفته می شود، زیرا میزان عملکرد دانه کلزا در هر هکتار نصف دانه گندم بوده و از طرفی هزینه نهاده های تولید کلزا نیز بیشتر از هزینه های گندم است.

قیمت خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۱ به علت تورم و گرانی نهاده های تولید به ۱۱.۵ هزار تومان افزایش یافته است اما قیمت خرید تضمینی کلزا در رقم ۱۵ هزار تومان ثابت بوده و هیچ گونه تغییری نکرده است. لذا کشاورزان کلزاکار اعتراض داشته و این مسئله را مشکلی بزرگ برای خود می دانند.

کلزاکاران مجبور به فروش کلزا حتی با قیمت پایین هستند

به گزارش روابط عمومی شرکت بازرگانی دولتی ایران، مرتضی سعادتی‌کیا مدیرکل هماهنگی خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران اظهار داشت: میزان خرید تضمینی دانه کلزا در سال ۱۴۰۱ نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته  به ۲ برابر افزایش یافته است و میزان خرید کلزا از ابتدای سالِ‌جاری تاکنون به ۵۸ هزار تن رسیده است.[۱]

قیمت کلزا در سال زارعی ۱۴۰۰ به ۱۵۰۰۰ تومان افزایش یافت که این امر باعث افزایش سطح زیر کشت وتولید کلزا شد، اما از ابتدا تا انتهای دوره کشت، کشاورزان با تورم و گرانی نهاده های تولید رو به رو شدند.

کشاورزان کلزاکار ضمن اعتراض به این مسئله، مجبور به فروش کلزای خود حتی با قیمت پایین هستند زیرا چاره ای جز فروش محصول خود ندارند. لذا افزایش ۲ برابری خرید تضمینی کلزا ریشه در افزایش سطح زیر کشت کلزا در سال زارعی ۱۴۰۰ دارد و کشاورزان برای جبران زیان خود مجبور به فروش محصول هستند.

افزایش تولید کلزا وابسته به حمایت از کشت داخلی

بنابراین در صورتی که قیمت خرید تضمینی کلزا افزایش پیدا نکند قطعا در سال زارعی ۱۴۰۱ سطح زیر کشت کلزا کاهش پیدا خواهد کرد.

در همین راستا محمد بازرگان مشاور اتاق اصناف کشاورزی ایران گفته است: در صورت عدم افزایش قیمت خرید تضمینی کلزا، نارضایتی کشاورزان کلزاکار و بی رغبتی آنان به کشت کلزا رقم خواهد خورد و همین امر باعث کاهش سطح زیر کشت این محصول اساسی در سال آینده خواهد شد.

قیمت خرید تضمینی کلزا باید بیشتر از ۲۰ هزار تومان شود

پینوشت:

[۱] شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران

انتهای پیام/ کشاورزی

  1. اگه قیمت کلزا افزایش عادلانه ای نداشته باشه . کشاورز سال دیگه کلزا نمیکاره
    نتیجه اش میشه وابستگی بیشتر کشور به واردات
    که اون موقع عروسی دلالها و واردکننده ها است

    ۰۷
  2. درودخدابرصادقان
    اینجانب جلال جهش کشاورزکلزای کارخوزستانی به نیابت ازهمه برادران شجاع وزحمت کش اعلام میدارم ماهمه هشیاریم وساده نیستیم وشمابه خیال خام خودتان زرنگ هستیدوازماکشاورزان کلزای راارزان خریدیدوازطرف دیگرکلزای ارزان خودماروروغن کردیدوباقیمت ۱۰برابربه خودماملت فروختید
    لطفامابه تفاوت پول ماروپرداخت بکنیدیاروغن وبه قیمت وبه نثبت کیلو۱۵۰۰۰هزارتمن به ملت بفروشید
    دزدی ازخانه هنرنیست

    ۰۴
  3. سلام وقتت همه کشاورزان عزیزبخیر. ولی چه میشه که بعد از چهل سال از انقلاب میگذره وبزرگانی که اینقدر دم از دست پاکی وعدالت مسئولین میزنند هنوز افرادی بر صندلی ها تکیه زداند که همگام با مافیا به قشر مظلوم کشاورز شبیخون میزنند وتمام سود یه کشاورز میبرند.یک بام دو هوا. مگر میشود یک محصول استراتژیک(کلزا) در کشور اینقدر در گیرکاغذ بازی شود. شمال کشور ۲۳۰۰۰جنوب کشور ۱۵۰۰۰.دیگر چه سودای در سر دارید که به دنبال محدود کردن کشاورز هستید با کشت قرار دادی. اگر واقعا به دنبال این هستید که واقعا کشاورز سود ببرد به نرج جهانی با کشاورز قرارداد ببندید.و حرف حساب اخر کشاوزان جنوبی دولت از ما کلزا نخرید از ما دزدید

    ۰۲


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.