۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۸۶۰۰ ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲ دسته: کشاورزی
۰

مدیرعامل یک شرکت فعال در زمینه کشت بافت خرما با اشاره به اینکه ایران جزو ۱۰ کشور دارای فناوری کشت بافت خرما است، گفت: تاکنون ۳۰۰ هزار اصله نهال خرما با استفاده از این فناوری به کشورهای دیگر صادر کرده ایم.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، روز گذشته حسن ورشوچی، کارشناس ارشد اقتصاد و مدیرعامل یکی از شرکت های فعال در حوزه کشت بافت گیاهی خرما در برنامه خوشه چین رادیو اقتصاد در خصوص انتقال فناوری کشت بافت به ایران و احیاء و توسعه نخیلات نکاتی را مطرح کرد.

کشت بافت چیست؟

ورشوچی در پاسخ به سوالی در خصوص تعریف کشت بافت گفت: کشت بافت تعاریف متفاوتی دارد؛ معمولا به کشت قطعه ای از بافت گیاه در یک فضای آزمایشگاهی کاملا استریل و در یک محیط تغذیه ای درون شیشه که در نهایت از این قطعه یک گیاه کامل بدست آید کشت بافت گیاهی اطلاق می شود.

وی افزود: اگر آن را کشت درون شیشه ای بنامیم انواع مختلفی از این کشت شامل بذر و گیاه کامل، کشت جنین، کشت اندام گیاهی، کشت کالوس، کشت سلول و… را شامل می شود.

این کارشناس ارشد اقتصاد گفت: اصول کشت بافت و سلول گیاهی در یک دوره تکاملی کمتر از ۱۰۰ سال پایه گذاری شده است و اولین بار فرانسوی ها موفق به تولید از کشت بافت شدند. ایران نیز پس از انگلستان دومین کشور در دنیا بود که توانست از مالکیت کشت بافت خرما بهره مند شود.

وی افزود: در سال ۷۱  فناوری کشت بافت خرما از انگلستان به ایران آمد و می توان گفت که بجز انگلستان، ایران، آمریکا و فرانسه کمتر از ۱۰ کشور دیگر از این فناوری بهره مند هستند.

ورشوچی در خصوص انگیزه واردات فناوری کشت بافت خرما گفت: در دهه ۷۰ پس از ضایعات گسترده در جنگ تحمیلی عراق و ایران یکی از معضلات دولت وقت نخلستان های آسیب دیده از جنگ بود. براساس آمار نخل های سوخته از ۳ میلیون اصله عبور می کرد و بدیهی بود که تامین نهال خرما در این مقیاس به عنوان یکی از مهمترین نیازها با روش سنتی غیرممکن است و نیاز به دهها سال زمان داشت. لذا بهره گیری از فناری اجتناب ناپذیر بود، از طرف دیگر هم دولت وقت کاملا متقاعد شده بود که بدون کمک بخش خصوصی انتقال این فناوری به کشور محال است، به همین دلیل فناوری این محصول را وارد کشور کردیم.

وی گفت: ما متاسفانه با هزارن نخلستان فاقد توجیه اقتصادی در کشور روبرو هستیم، هزاران نخلستان پیر که آب و خاک و انرژی را هدر می دهند و اکثرا یا فاقد محصول و یا محصول بی کیفیت و غیر قابل مصرف که محصولشان در چرخه طبیعت معدوم می شود و یا به مصرف دام می رسد.

صادرات ۳۰۰ هزار نهال با فناوری کشت بافت

ورشوچی در پایان در پاسخ به این سوال که ایران چقدر از این فناوری برای توسعه صادرات استفاده کرده است، گفت: تاکنون حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار اصله نهال تولید کرده ایم که از این میزان ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار اصله نهال در داخل کشور در استانهای خرما خیز توزیع شده است و ۳۰۰ هزار اصله به کشورهای خرماخیز منطقه و دیگر کشورها صادر شده است و بیش از ۴۰۰ هزار اصله در گلخانه های مجتمع در حال رشد هستند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.