۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۶۹۰۸ ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱ دسته: کشاورزی
۰

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به مزیت های عمده روشهای نوین آبیاری در کشور گفت: طبق برنامه ششم باید سالانه ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سامانه آبیاری نوین مجهز شوند.

به گزارش مسیر اقتصاد(مسیر اقتصاد)، در بخش کشاورزی می توان با بکارگیری روش های جدید، مصرف آب در این بخش را به شدت کاهش داد. یکی از راهکارهای اساسی در این زمینه که بسیاری از کارشناسان بر آن اتفاق نظر دارند استفاده از آبیاری قطره ای تحت فشار در بخش کشاورزی است.

مهمترین تفاوت آبیاری قطره‌ای با سایر روش‌های آبیاری در این است که بین تبخیر-تعرق و مقدار آبی که باید به زمین داده شود، در یک دوره زمانی محدود (۲۴ تا ۷۲ ساعت) توازن برقرار می‌کند. این امر باعث می‌شود با توجه به محدود بودن میزان آب در دسترس، بیشترین بهره‌وری از آب انجام پذیرد.

خوزستان و ایلام از سیستم های آبیاری نوین بهره مند می شوند

در همین خصوص علی مراد اکبری، معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: طبق برنامه باید در طول برنامه ششم توسعه سالانه درحدود ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور سامانه آبیاری نوین اجرا شود.

وی افزود: یکی از راه های مصرف بهینه و افزایش بهره وری آب، توسعه روش های نوین آبیاری با رویکرد سامانه های میکرو و قطره ای در باغ ها و اراضی زراعی است.

اکبری اظهار داشت: با تخصیص این بودجه قرار است در بالغ بر ۳۰۰ هزار هکتار روش های نوین آبیاری اجرا شود که تاکنون در حدود ۴۰ هزار هکتار انجام شده و در ۱۳۰ هزار هکتار نیز در حال اجراست.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: کل اعتبارات در بخش آب و خاک کشور برای شبکه های آبیاری و زهکشی و گسترش روش های نوین آبیاری و توسعه، نوسازی و تجهیز اراضی، خشکزار و شالیزار در مجموع حدود ۹۴ هزار میلیارد ریال در سال جاری توسط دولت پیش بینی شده که این رقم بی سابقه است.

گفتنی است اجرای طرح آبیاری تحت فشار و قطره ای یکی از طرح های اولویت دار در بخش کشاورزی است که در یک برنامه ۱۰ ساله باید چهار میلیون هکتار از اراضی کشور تحت پوشش سیستم های نوین آبیاری قرار گیرد.

هم اکنون چندین پروژه بزرگ شبکه آبیاری کشور از جمله پروژه ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و ۲۷۰ هزار هکتاری ایلام در حال اجراست.

احیای دشت های بحرانی با آبیاری نوین

کارشناسان معتقدند با بکارگیری روش های جدید و نوین آبیاری (قطره ای و تحت فشار) در کشور شاهد توسعه کشاورزی در دشت های بحرانی و ممنوعه خواهیم بود و همچنین می توانیم شاهد افزایش کشت گلخانه ای سبزی و صیفی در کشور باشیم.

امید است با استفاده از روشهای جدید آبیاری در کشور شاهد کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و توسعه همه جانبه صنعت کشاورزی باشیم.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.