۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۵۷۷۶ ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵ دسته: کشاورزی
۰

کارشناسان کشاورزی معتقدند الگوی کشت در استان اصفهان باید بر پایه مصرف آب پایین و ارزش اقتصادی بالا ترسیم شود که کشت گیاهان دارویی و محصولات با ارزش همچون پسته و زعفران در این زمینه می تواند مناسب باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، سطح کشت برنج در استان اصفهان از ۲۰ هزار هکتار در ۱۰ سال گذشته به ۵ هزار هکتار در شرایط فعلی رسیده است که کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد.

در همین خصوص مهندس مهرداد مرادمند، قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: اگر به آمار استان‌های همجوار با توجه به آمارنامه رسمی وزارت جهاد کشاورزی دقت کنیم، استان خوزستان ۷۶ هزار هکتار، استان فارس ۳۶ هزار هکتار و استان چهارمحال و بختیاری ۴ هزار هکتار سطح زیر کشت برنج را به خود اختصاص داده‌اند و در ۱۰ سال گذشته تغییراتی در این آمار ایجاد نشده است، ولی اصفهان با کاهش چشمگیر سطح زیر کشت برنج روبرو شده است.

دلیل اصلی این امر خشکسالی های پی در پی در استان اصفهان و خشک شدن آبهای سطحی، چشمه ها و قنوات کشاورزی بیان می شود. به طوری که شهرهای شمالی استان اصفهان با قرار گرفتن در حاشیه کویر مرکزی ایران سالیان متمادی است با خشکسالی و گرمای بی سابقه هوا روبرو بوده و در وضعیت هشدار کمبود آب قرار گرفته اند.

علیرغم کاهش آبهای زیر زمینی و خشکسالی های پی در پی در استان اصفهان، مسئولین این استان معتقدند باید با تامین اعتبار، سطح زیر کشت برنج در این استان افزایش یابد.

دولت برای حل مشکل خشکسالی استان اصفهان به طرح های انتقال آب از استان های همجوار  مثل چهارمحال و بختیاری روی آورده است که نه تنها موجب حل مشکل کشاورزان اصفهانی نمی شود بلکه به افزایش اعتراضات مردمی استان های دیگر منجر شده است.

تغییر الگوی کشت راه حل مشکلات کشاورزان اصفهانی

جهاد کشاورزی با کشت محصولات پر آب و آبیاری سنتی در مناطق خشک و کم آب مخالف است و برای رفع مشکل کم آبی و بحران خشکسالی و همچنین توسعه کشاورزی در استان اصفهان، به دنبال توسعه باغات و استفاده از کشت‌های جایگزین دیگر همچون ذرت شیرین و برخی ارقام ارزن به جای کشت برنج در این استان است.

کارشناسان کشاورزی معتقدند الگوی کشت در استان اصفهان باید بر پایه مصرف آب پایین و ارزش اقتصادی بالا ترسیم شود که کشت گیاهان دارویی و محصولات با ارزش همچون پسته و زعفران در این زمینه می تواند مناسب باشد.

تعیین نظام کشت مبتنی بر شرایط اقلیمی و متناسب با ظرفیت های منطقه ‌ای، مزیت اقتصادی با رعایت اصول تولید محصولات کشاورزی و ملاحظات وضعیت محیطی از مواردی است که در طرح اصلاح الگوی کشت باید مدنظر قرار بگیرد.

همچنین باید با حمایت‌ های دولت از سوی مسئولان مربوطه هر چه سریع تر اصلاح و تغییر الگوی کشت در نظام کشاورزی شهرهای شمالی استان اصفهان اجرایی شود.

امید است با اصلاح الگوی کشت در استان اصفهان و همچنین اعطای تسهیلات ویژه به کشاورزان برای جایگزین کردن کشت های دیگر به جای برنج، شاهد رشد و توسعه کشاورزی در این استان باشیم.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.